Monica´s Cottage Garden är med i Tusen trädgårdar 28/6-26!

Nu på söndag slår vi till med en tidig visning här i Salsåker. Öppet kl 13-17 med guidad visning kl 13 och 15. Allt är tidigt i år, så även mina 100 blommande pioner. Så det vill väl ingen missa! Inträde inkl kaffe och guidning 100 kr. Mer info HÄR.

I Nordingrå, hjärtat av Höga Kusten hittar du vår visningsträdgård. 
Inför Tusen trädgårdar blommar många bergvallmo. 100-talet pioner slår ut allt eftersom, tidiga rosor blommar, ovanliga syrener. Sommaren bjuder på stor variation när många perenner, buskar och träd har sin höjdpunkt. Stor trädgårdsdamm med härdiga näckrosor, asiatisk hörna.

Asiatiska hörnan

50 äppelsorter finns som kronträd, spindelträd och spaljerade som häckar. Många frukt- och bärsorter från olika länder. Persika och godaste tomatsorterna mm i växthuset där vi odlar i sand och gräsklipp enligt Åkerstedts metod.

Blåbärstry

Under guidningen får du tips på  bra och härdiga växter samt praktiska tips och råd för din trädgård.

Efter guidningen bjuds på kaffe och saft från trädgården och det finns möjlighet att köpa med sig växter, mycket uppdrivet på plats. Trädgårds-bokloppis.

Alla pioner blommar förstås inte samtidigt, redan har de tidigaste gjort sitt. Den som gillar pioner bör satsa på denna dag, eftersom följande guidade visningar är 12 och 26 juli. Mycket blomning finns förstås kvar ändå, och hela tiden tillkommer ny. Man kan också komma annan dag, men då är det ingen guidning. Säkrast att höra av sig innan, vi har inga fasta öppettider. 0736-372212.

Blomsterhult, härdig buskros

Sommarbullar med rabarberkompott och ricotta. Smaskens!

Smaskiga sommarbullar med ricotta och rabarber

En ny favorit blev detta recept, så jag sparar det här på bloggen. Som min egen receptbok. En härlig färg på kompotten med mina fina röda rabarber av sorten ’Elmblitz´ som dessutom innehåller bara lite oxalsyra., så det är bara att frossa i rabarbern! Ricottan med sin syrlighet tycker jag är den godaste färskosten, så detta kan bara bli smaskens!

Min rabarber med röda stjälkar, ´Elmblitz´

Bullar med rabarberkompott och ricotta 16 stora 225 grader ca 12 minuter

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 ägg
17-18 dl vetemjöl Special

Rabarberkompott

300 g rabarberbitar
1 dl socker
1 msk vatten
1 tsk vaniljsocker

Ricottafyllning

250 g ricotta
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
lite rivet citronskal, valfritt

socker och vatten till sockerlag

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt och häll det över den smulade jästen. Blanda tills jästen lösts upp och sedan med salt, socker och ägget. Arbeta in mjölet, lite i sänder men ta inte mer än att degen precis släpper från redskapet. Bearbeta degen länge, jag körde 15 minuter med assistenten. Täck bunken med handduk och låt jäsa riktigt bra. Jag brukar trycka till degen när den jäst upp och låt jäsa till dubbel storlek igen.

Sjud under tiden kompotten under omrörning i 10-15 minuter tills bitarna kokat sönder. Konsistensen blir perfekt tack vare så liten vattenmängd.

Rör ihop ricotta, florsocker och vaniljsocker.

Häll upp den färdigjästa degen på mjölat bakbord och forma 16 runda bullar. Låt jäsa under bakduk på plåt tills de är riktigt fluffiga. Gör nu en stor grop i mitten av varje bulle. Använd ett litet glas eller fingrarna. Klicka eller spritsa i fyllningen, först ricotta och sedan rabarbern. Grädda i mitten av ugnen.

Efter gräddningen kan du pensla med sockerlag av 1 dl socker kokat med 1 dl vatten. I annat fall kan du välja att pensla före gräddning med uppvispat ägg.

Ricotta och rabarberfyllda bullar

När bullarna svalnat kan man ringla smält vit choklad över. Piffigt, men behövs inte alls för smaken, för den är helt enkelt toppen oavsett!

Hela sommarn skulle man vilja ha sådana här bullar att plocka ur frysen! Så stora att inget mer behövs till fika, men är också tillräckligt med en halva.

Så önskar jag dig en fin midsommar med godaste bullen, och hinner du inte baka nu, får du passa på en regnig dag i sommar. Just nu är rabarbern som finast, men du vet väl att rabarber går att frysa som den är i bitar!

Tacksamma lättskötta bollvivor. Ett måste i vårträdgården!

Bollvivans vetenskapliga namn Primula kommer från latinets primus( =först). Och vivorna av olika slag är verkligen tidiga vårblommare. Bollvivan, Primula denticulata, med sin distinkta form kan tyckas exklusiv, men är otroligt lättskött. Viktigt att den inte torkar – då slokar den – men växer den i halvskugga är det inga problem. En välgödslad humusrik jord uppskattas och den brer ut sig i större klungor år från år, för överlever – det gör den, även i kallt klimat. Efter blomningen som snart är över här hos mig, växer bladen till och täcker som bästa marktäckare. Tidig vår eller höst går det bra att dela klungorna och så få fler plantor. Jag har fantiserat om en bollviveäng i en hörna av trädgården. Det finns olika färger och nyanser, hittills har jag fått tag på vit, blålila och ceriseröd. Så jag börjar med dessa, blir det en äng lovar jag att visa den.

Här kommer också några av mina jordvivor med på ett hörn. Jag samlar på de dubbla. Lika lättskötta som bollvivor och trivs i samma förhållanden. Nog är vivor bra fina!