Nya hängpetunian ´Night Sky´- precis som en natthimmel!

Kul med nyheter! Tack vare kundernas önskemål får jag upp ögonen för många nya växter – nya åtminstone för mig. Som taggfria krusbär, revfria jordgubbar och nu petunian som är som en natthimmel med stjärnor och något stjärnfall här och var. Finns stora plantor från 65 kr och stora amplar för 175 kr. Kombineras gärna med vit Bacopa, snöflinga, som nu finns för bara 35 kr, rosa och blå brukar vi också ta hem.

 Night Sky´ petunia
Night Sky´ petunia

Karamellfärgad Millon Bells var poppis ifjol så den finns också för alla som har svårt att välja färg. I krukan finns både gul , röd och blå! Fjolårets fina kaskadpelargoner är efterfrågade, och står nu i växthuset i väntan på lite sol och värme. Några Calliope Dark Red, även kallad kärlekspelargon på grund av den mörkröda sammetsaktiga färgen står också och väntar på sin nya ägare.

´Night Sky´ med strimmor av stjärnfall
´Night Sky´ med strimmor av stjärnfall

Användbart träd och rekordhögsta häcken blir det!

PelaraspIdag la jag märke till pelarasparna, Populus tremula ´Erecta´ utanför gymmet. Faktiskt väldigt vackra blad när de slår ut. Pelarasp är väl i vanliga fall inte något man fascineras av, men just idag var den aktuell då vi nyss levererat 60! sådana träd till en person som behöver en plantering mot en trafikerad väg. Med en meters avstånd kommer de att växa ihop och suga upp både ljud och avgaser. Blad är bra på att mildra ljud och just pelaraspen tål stadsmiljö och luftföroreningar bra. Nu är det här ute på landet, men ändå en ganska hårt trafikerad väg.

Pelaraspen kan växa  både torrt och blött och i olika pH-värden och behöver mycket litet beskärning. Den kan skjuta rotskott men klipper man gräset regelbundet runt om går det bra. Ett mycket smalt pelarträd träd som är tåligt och härdigt till zon 6. Passar på smala gator och framför hus som inte får skuggas. Trädet blir 15 meter så det passar inte in var som helst, men som ett arkitektoniskt inslag på bostads- och kyrkogårdar eller i parker. Och som här – en 15 m hög häck!

Snart kommer en rosa chock!

När jag arbetade med design på Själevads Kyrkogård, ritade jag inrätt många bergkörsbär. Jag åker ofta förbi där och kastar ett öga mot “mina” träd. Efter några år har de nu vuxit till sig så att nu ska det bli en härlig blomning. Kanske den redan är igång. Jag måste ta kameran nästa gång jag åker förbi. Ett träd var defekt vid leveransen och ingen annan än jag ville ha det. På stammen är det ett sår , men jag tror trädet klarar sig länge, och se, lite har det redan börjat slå ut! Och nog är det bra härligt med utsikt över blått hav och grönskande björkar. Vintern är som bortblåst!

Bergkörsbär snart i blom

Bergkörsbär, Prunus sargentii, har vi många av inne i stan, Örnsköldsvik. Vår fd stadsträdgårdsmästare Elisabeth sa att träden är väldigt tåliga så vi kan använda dem här i zon 5. Och med klimatförändringen har säkert många platser här i Örnsköldsvik zon 4. Trädet blev efterfrågat ifjol på BillaBlom så nu finns några stora, fina exemplar. Först till kvarn!