Äntligen utplantering av alla fördrivna blommor!

När nattfrosterna är över ska alla plantor ut i trädgården. Det inglasade uterummet ar toppen för att driva upp dahlior mm. Det håller värmen bättre än växthuset och får även värme inifrån huset. Riktigt mysigt med så många plantor – tills de växt sig jättestora. På slutet blev det trångt och krävde väldigt mycket vattning. Lite fusk är det på bilden men om jag ställde ner den lila dahlian på golvet vore den ändå högre än mig själv, även med borträknad kruka. Det säger sig självt att så stora växter får det trångt i krukorna och måste ut så fort det går. 50-talet dahlior ska jag ut med i trädgården. Sedan de mindre sommarblommorna, men en del är så små så de kan vänta i sina krukor. Om jag sköter (=vattnar flitigt) alla blommor bra ska det bli många snittblommor till många buketter. Så då är jag min egen blomsterbonde.

Lila dahlia ´Ferncliff´

Minst sagt skräpigt ser det ut nu. När det är tömt och uppstädat blir det ett uterum för folk igen.

Den vita klockrankan är jag rädd om så den ska fort ut, men jag måste hitta nåt den kan klättra på. Har man skött den sedan i januari så vill man få utbyte.

Afrikas blå lilja har liksom andra växter stormtrivts i uterummet så några är redan i blom. Bra att några är senare så allt inte går över så fort över. De blommar ju bara en period. Nu har vi en lååång sommar framför. 3 månader borde vi i alla fall få med skaplig sommarvärme.

Här får du ett titt på det trånga uterummet som det såg ut innan jag började utplanteringen. Tur att vi inte haft gäster under våren…

Uterummet som växthus

Blommor med påskkänsla trots oroliga tider.

Till påsk är det roligt att köpa hem blommor, men det blev inte som vanligt detta år. Matkassar beställer vi på nätet men blommor blir det dåligt med. Tur då att jag hade köpt några krukor extra med vårlökar när de var billiga och sparat i matkällaren. Och några duniga fåglar sedan förut hade jag.

Jag köpte faktiskt 6 krukor med vårliljor, som de kallades, det var alltså påskliljor egentligen, men blir nästan helt vita när de är utslagna. När det tinat ute ska jag gräva ner dem i trädgården. Där blommar de förstås sedan inte till påsk, men eftersom de är vita känns de inte så mycket påsk. De två sista krukorna flyttar jag ut och in nu, så de ska klara sig länge. Man får ju abstinenssymtom utan blommor. Blomning i trädgården får vi vänta på ett tag till.

Jag har förstås plockat in kvistar från trädgården som ska glädja mig ett tag när de slår ut i vaserna. Den vanliga gula forsythia förstås, men också norsk spirea, sk brudspirea som börjat slå ut lite med små söta vita blommor. Svartvinbärskvistar för den härliga doften och gyllenfläder med mörkrött utspring som går över i limegult. Bukettapel med skyar av vita små äppelblommor blir fin, och för första året har jag i stället för björkris till fjädrarna plockat in häggmispel. Den brukar ju blomma så vackert. Bara brudspirean har hunnit slå ut men det kommer bilder på övriga när de visar sig.

Brudspirea i vas

Välkommen-skylten har jag som vanligt, fast vi har självvald karantän. Med det ser väl trevligt ut att man själv är välkommen i alla fall, när vi åker emellan sommarstället och hemma. Ja, ja, vi håller oss inom samma region och träffar inte folk. Jag tror att de flesta svenskar sköter sig. Vi är vana vid att ha det bra, inga krig och farsoter, så när något kommer blir vi rätt hispiga och dessutom är vi nog ganska lydiga och litar på vårt samhälle. Sköt om dig och de dina och ha en fin påskhelg! Nu finns tid för många härliga promenader.

Fröså fina Marylandzinnia nu och du har blomning och buketter hela sommaren!

I somras prövade jag den lilla söta zinnian med namnet Marylandzinnia Zahara Double Raspberry Ripple´. Visst passar det flotta namnet på denna dubbla hallonrosa blomma med vit shattering! Den blir bara 40 cm och är lättplacerad. I rabatter och samplanteringar, i stora krukor blir den fin och i små buketter.

Marylandzinnia Zahara Double Raspberry Ripple´ Bild: Impecta

Att den sedan är lättskött, blommar hela sommaren, tål en del torka och lockar bin och fjärilar gör den bara bättre. Som grädde på moset behöver man inte så den tidigt, men vill man ha blomning hela sommaren är det lämpligt att så inomhus i april. Åtminstone här i norr.

Egna frön av zinnia

Så jag har precis sått, men hade bara några frön kvar i påsen från ifjol. Men jag tog också vara på några utblommade zinniablommor ifjol så jag hade många egna frön. Jag plockade blommorna när de blivit torra och sparade i kaffefilter. Nu smulade jag upp en torr blomma handen och skiljde på bosset och fröna. Fröna ligger längst upp i handen, de är hårdare och lite mörkare. En halv cm jord strös ovanpå fröna. Är man osäker på vad som är frön kan man alltid smula upp rubbet och strö ut. Nu blir det spännande att se vad som gror bäst. Mina egna frön eller de köpta sparade. Jag tror att egna frön som vanligt är bäst. Så testa i höst att plocka in frön av dina favoriter!