Gott och till prydnad – Gott Nytt Odlingsår, alltså!

Det bästa av fjolårets frösådder väljer jag ut för kommande år och så ska alltid något nytt provas. Ibland råkar man hitta en otippad favorit, en sådan var sommarblomman paradisblomster ´Cherry Queen´. Ståtlig, exotisk och färggrann, behövde inget stöd och förgrenade sig mer och mer. Lagom hög med sina 90 cm. Och flott i buketter. Visst är den riktigt snygg! Den blir absolut en repris!

Paradisblomster ´Cherry Queen´ bild: Impecta

Prydnadsväxterna är viktiga för mig,  men jag börjar mer och mer odla ätligt. Hemodlat är ju bäst och man vet att inga gifter använts! Jag har redan planerat växtföljden. Där potatis växte ifjol ska det bli bondbönor – de är ju så goda och lättodlade, men just därför måste jag hitta en till yta. Bondbönor förbättrar jorden precis som andra baljväxter, när rötterna produderar kväve, så där de växte ifjol ska det bli kål som behöver näringsrik jord. Favoriten svartkål, eller palmkål som den ofta kallas, är den enda kål jag väljer. När man inte odlar så mycket får man välja det allra godaste! Palmkålen är dessutom så dekorativ, så då har jag mat- och prydnadsväxt i ett! HÄR kan du läsa mer om den. 

En liten men god skörd ifjol som jag hoppas ska bli större i år

Ärtskidorna som kallas Sugar snaps kan jag inte heller vara utan. Söta och knapriga godsaker att rycka åt sig när man går en runda i trädgården. Fler tycker som jag, för de fröna brukar fort ta slut. Jag brukar beställa från Impecta somhar det mesta jag kan önska mig av både blom- och grönsaksfrö. Körsbärstomaten ´Greenkiwi´F1 är en av deras tomatsorter jag bara måste ha. Läckert grön och en av de godaste. Min blev nästan gul när den är övermogen. Som vanligt gillar jag det dekorativa – många olika färger på tomaterna förhöjer smakupplevelsen! Någon ny tomatsort blir det varje år, nu ska jag nog testa Impectas´Zuckertraube´ som ska vara väldigt söt och rikgivande. 

´Green Kiwi F1´ är lite svår att se när den är mogen. Man får klämma på den.

Det är så kul att odla så man startar lätt upp för mycket, varje år tänker jag försöka behärska mig, vilket sällan lyckas. Men vadå, det finns väl värre  än att frossa i frön! Rättare sagt – efter helgernas frosseri är det på sin plats att tänka på nyttiga grönsaker! Så då önskar jag dig ett Nytt, nyttigare år!

Årets juldukning

Det var på vippen att jag inte orkade med någon bordsdekoration på julafton i år. Värsta influensan har hängt med sedan några veckor, faktiskt har jag feber än. Så det har blivit dåligt med att åka och köpa blommor. Så jag använde vad som fanns hemma, olika barrkvistar och några stjälkar amaryllis som fått stå i källarn och vänta i brist på ork . I vaser runtom i huset satte jag också barrkvistar.

Visst är det fint med grönt. Rött är härligt till jul, men man kan också bli trött på det. Så jag täckte julduken med en vit duk och silverljusen passade så bra mot de grågröna barren.

Gröna talltikar och glas och enkla vita servetter med en barrkvist och en silverrosett så var det ordnat.

Med dessa färger passar det också till nyår, fast då är mina amaryllisklockor alldeles för gamla. Kanske du kan ha nytta av idén. Allt är satt i oasis bara några cm tjock. Som underlag kan man köpa oasishållare elller ta vilket platt fat som helst med rätt form.

Amaryllis ´Diamond Green Valley´

Romantiska blommor till bröllopsfesten – 3 sorters rosor och vit astilbe

I augusti leverade jag en stor laddning bröllopsblommor till Helena, dotter till en trogen kund. Helena planerade att göra egna blomsterdekorationer till alla borden, med liknande blommor som i brudbuketten. Här kommer några av hennes bilder. Visst blev det fint!

Tre sorters rosor i vitt och ljusrosa med vit astilbe

Titta noga på de större gröna bladen. Det är hallonblad som jag tipsade om, allt behöver man inte köpa, sommartid finns det mycket att hitta ute. Jag tipsade också om att det är viktigt att det man plockar får vattendra innan det används. Slokande växter är inte kul.

Den vita astilben var en fullträff, som pärlor på tråd!

Den ljuvliga väldigt ljust rosa är Adore Avalanche, och så var det vit Avalanche som jag fick tag på billigt med kortare stjälkar. Till dekorationer är det ingen mening att köpa med 60-70 cms stjälkar. Visserligen kan själva blomman då vara större men detta kom på onsdagen så det fanns tid för rosorna att slå ut riktigt fint. Dessutom var det kvistrosor med, alltså med många små täta runda rosor på varje stjälk. Sorten hette Miss Bombastic. Såå fin! De syns bäst på nedersta bilden.

Bröllopshjärta

Ett väldigt fint hjärta hade Helena och hennes mamma knåpat ihop av ängsull. Bra idé för den som hittar att plocka sådant.

Bröllopsblommor

Vad roligt att få leverera blommorna, inget är som bröllop! Floristkniv,   floristsekatör och oasis med tillbehör fixade jag också och skickade med ännu fler tips. Synd om några misstag gör att blommorna slokar innan kvällen är över.