Våririsen kikar fram så fort snön är borta!

För mindre än 2 veckor sedan var det 1 m snö här! HÄR kan du se det. Precis vid rabattkanten har det smält bort hela metern, men runt omkring är det massor kvar. Våririsarna `Katharine Hodgkin´ är ena riktiga tuffingar som vaknar till direkt. De har klarat sig i många år nu och kylan bekommer dem inte. Ljuvligt ljust blågröna med tunna fladdrande kronblad.

Våriris ´Katharine Hodgkin´

Inte allt är vackert, mycket har farit illa av all snö och brutits sönder, men de flesta buskar går i alla fall att rädda med beskärning. Tur att våririsen gör en glad åtminstone. I videon får du se både det fina och fula!

 

Odla kiwi i Sverige – inget aprilskämt!

Ja, de stora kiwi vi köper på affären går inte att odla här, men väl minikiwi av olika sorter. Dessa godingar smakade jag när jag gick Grönt Kort-kursen i Sörmland. Så söta och läckra. Man äter dem med skalet. Och det finns flera sorter som klarar zon 5.

Minikiwi Actinidia Minikiwi-Gruppen

Jag har inte fått frukt på min egen planta än, kanske det behövs en pollinatör. Jag har sorten ´Dr Szymanowski´ som lär vara självfertil eller så har jag fått fel sort, för den har blommat i massor men inte gett nån frukt. Oftast behövs både hane och hona för pollineringen, Men självfertil är bäst då de blir så stora, 3-4 m höga och slingrar iväg åt alla håll.  Sorten  ´Annikki´ är i alla fall självfertil, den kommer att finnas några stycken på BillaBlom. Först till kvarn…men vi öppnar inte förrn snön har smält. På tal om april- igår snöade det igen! Som om det inte skulle vara nog. I veckan var vi till stugan i Nordingrå. Trädgården är fortfarande begravd under 1 m snö. Oj,oj.

Lär dig beskärning ! Kurs i Örnsköldsvik!

På kursen “Frukt i norr- odling och beskärning”  lär jag dig att lyckas med fruktodling, från sorter och plantering till beskärning. Vi träffas 4 gånger med start redan nu på söndag 8/4 kl 18.30-21.00. Det blir både teori och praktik. Kostnad 890 kr. Några platser kvar- snabba ryck! Anmälan till Sensus (se under fliken trädgårds- och floristkurser) eller ring mig 0736-372212. Jag har Grönt Kort i beskärning, en utbildning genom Riksförbundet Svensk trädgård.

Välkommen på beskärningskurs!