Användbart träd och rekordhögsta häcken blir det!

PelaraspIdag la jag märke till pelarasparna, Populus tremula ´Erecta´ utanför gymmet. Faktiskt väldigt vackra blad när de slår ut. Pelarasp är väl i vanliga fall inte något man fascineras av, men just idag var den aktuell då vi nyss levererat 60! sådana träd till en person som behöver en plantering mot en trafikerad väg. Med en meters avstånd kommer de att växa ihop och suga upp både ljud och avgaser. Blad är bra på att mildra ljud och just pelaraspen tål stadsmiljö och luftföroreningar bra. Nu är det här ute på landet, men ändå en ganska hårt trafikerad väg.

Pelaraspen kan växa  både torrt och blött och i olika pH-värden och behöver mycket litet beskärning. Den kan skjuta rotskott men klipper man gräset regelbundet runt om går det bra. Ett mycket smalt pelarträd träd som är tåligt och härdigt till zon 6. Passar på smala gator och framför hus som inte får skuggas. Trädet blir 15 meter så det passar inte in var som helst, men som ett arkitektoniskt inslag på bostads- och kyrkogårdar eller i parker. Och som här – en 15 m hög häck!

Mina artiklar i 7an!

Här kan du läsa de tre artiklarna i 7an istället för alla blogginlägg jag inte hunnit med på sista tiden. En lång artikel kommer också snart i Trädgård Norr. På BillaBlom fortsätter högtrycket – kom och se vårt spännande sortiment! Första lördagen med växtförsälningen, igår, strömmade det in kunder hela tiden trots det ruskiga vädret, hur ska det då bli idag med fint väder?!

Klicka HÄR för att läsa 7an!

tidningen 7 Hus och trädgård

Högtryck på växtfronten

Många leveranser ramlar in så lite tid finns för att blogga. Däremot har du lite läsning i Tidningen 7 på fredag, där jag har 3 artiklar. Den kommer också att finnas på webben, så jag lägger ut länk på lördag, Jag ska också blogga på GardenHome så titta in där om några dagar!