Nu är bra tid att plantera pioner! Några fina sorter finns att köpa hos BillaBlom!

Nu är det bra tid att plantera pioner. På hösten har man mer tid och pioner rotar sig bra när det blir svalare. För att få plats med mina nya har jag nu grävt upp några dubbletter och delat den snygga ´White Cap´ som brett ut sig. Den är rödbetsröd med tät strimmig mitt i rött och vitt. Jag startade min pionträdgård 2016, så den torde vara satt då eller något år senare. Så den växer fort, blommar länge, och är stadig. Men bäst av allt – av alla mina många pioner tycker jag att denna har godaste doften. En luktpion av bästa slaget. 2 fina rötter finns av den, med 5-7 knoppar. 300 kr/st.
Observera att vi numera finns i Salsåker, Nordingrå, men pionerna går att ta med till Själevad.

´White Cap´ luktpion

Dessutom finns 1 bondpion, röd fylld, ganska låg ´Rubra Plena´. Pris 150 kr. Denna sort går även att föröka med rotbitar, så några sådana finns också för 50 kr st.

Bondpion ´Rubra Plena´ är vanlig i gamla trädgårdar.

En riktig klassiker är ´Festiva Maxima´ , vit med körsbärsröda strimmor. Fyllda, stora bombformade blommor. Perfekt för vas, men i trädgården behöver den stöd pga de tunga blommorna. Doftar gott.
Av denna finns en rot för 150 kr och en riktigt stor XL-rot för 250 kr.

´Festiva Maxima´ luktpion, 90, måste stöttas, doftar gott, stora blommor fina till snitt.

Funderar du på hur du ska plantera så finns råden HÄR. Jag planterar pioner uteslutande på hösten.

Flera sätt att föröka en fin och ovanlig lilja.

Vissa liljor är dyra och ovanliga, krolliljor, Lilium martagon, till exempel, då kan det vara kul att försöka föröka dem.  Om man sår fröna kan det bli annan färg, men det finns metoder som ger en likadan lilja.

Jag har fantastiskt fina mörkt vinröda krolliljor som stått på vänt länge för att flyttas till sin rätta plats på norrsidan av huset. De hade stått så länge att de vuxit till kraftiga lökar och dessutom förökat sig med sidolökar. På den del av stjälkarna som var under jord hade det också bildats många pyttesmå lökar. Dessa kan man ta vara på och plantera grunt, en och en. Enklast utomhus. På några år kommer de också att växa till blombara lökar. Det är enklaste sättet att föröka. Detta sätt ger exakt samma färg som moderlöken.

Moderlök med flera “småungar”

Min frösådd av den eftertraktade svarta krolliljan ’Norrland’ har grott och vuxit på sig i flera år. Fyra år kan det ta från sådd till blomning, så i sommar var det dags. Den var inte lika mörk som ’Norrland’ men väldigt vacker ändå. Då den inte hunnit bilda sidolökar blir det nu den andra metoden: Plocka loss några av de yttersta fjällen från en stor lök och lägg dem i en burk eller påse med fuktig sand och ställ varmt och mörkt. Så småningom växer det ut mycket små lökar längs basen på lökfjällena. Sedan planterar man minilökarna i krukor med sandblandad jord. Tipset fick jag från en inflyttad holländare som arbetat med att föröka lökar hemma i Holland. Tänk att det går till så, att odla fram alla fina liljelökar vi köper!

Föröka lilja med lökfjäll i fuktig sand

För att detta ska lyckas måste man se till att basen på fjällen följer med, den del som fäster precis under moderlöken. Det vänstra fjället har gått av och är värdelöst, det högra har basen kvar, orange markering.

Lycka till med förökningen! Liljor vill man gärna ha många av!

Nu har buskblåbären kommit igång! Gottigott!

För 9 år sedan satte jag amerikanska buskblåbär enligt alla konstens regler. HÄR kan du läsa om hur jag planterar i kalla trakter. I år får jag en fin skörd, men tidigare har det gått si och så. De har växt lite dåligt och vissa vintrar har rätt många kvistar frusit bort. Men nu börjar buskarna frodas och det blir jättefina stora bär. Det ser nästan ut som vindruvsklasar!

Goda saftiga buskblåbär

Jag plockar nu lite varje dag till morgonfilen. Bra att de inte ramlar så lätt så man kan dra ut på plockningstiden. Godast ändå som färska, och mycket godare än dem man köper på affärn.

Buskblåbär i början av mognadstiden. De mognar successivt så man har färska bär länge.

Nog har det tagit många år, först när jag började med rhodendrongödsel har det blivit riktigt bra tillväxt. Första åren gav jag gräsklipp, men sedan har det inte blivit av. Vattningen är också viktig. Eftersom buskarna har små rotsystem torkar de lätt, man får man vattna med mindre mängder åt gången. Varje vår lägger jag runt buskarna kottar och barr som blåst ner från vår stora tall. Det håller ner pH-värdet bra. Som marktäckare emellan buskarna har jag allåkerbär – inte bara en hit, som jag först tyckte. När de kommit igång växer de som värsta ogräs , ja, inga vanliga ogräs göre sig besvär, och nu har de invaderat först torvblocken som är runt planteringen, men sedan fortsatt utanför, där jag förut hade jordgubbar. Dem har jag fått flytta. Så det är både för-och nackdelar.

Stora buskblåbär ´Patriot´

Jag satte bland annat sorten ´Patriot´ som ger stora bär och stor skörd. Sedan har jag kompletterat med flera. Man glömmer fort, men jag minns i varje fall `Chippewa´ som också ger stora bär. Flera olika sorter behövs för pollineringen. Nu får jag njuta av skörden och lite att frysa in blir det också. Sådana här blåbär är fortfarande fina efter upptining, och färgar inte av sig som de vilda blåbären. Sedan kan jag erkänna att de vilda innehåller mer antioxidanter och nyttigheter, men dessa buskblåbär använder jag mer som delikatess och gör sylt och saft av de vilda. Några egna buskar i trädgården rekommenderar jag, både för sin goda smak, till frysning och dekoration, och bäst för att få plocka in under lång tid och äta färska.