Nobelfesttips på Tulpanens Dag

Så här många småvaser har inte alla  men det finns andra sätt. Blomsterkreatören Gunnar Kaj har ett kul tips från Nobelfesten som man kan pröva själv i liten skala.

duka med tulpaner fr Blomsterfrämjandet(1)
Bild Blomsterfrämjandet

Han lägger tunna skivor av plåt under dukarna. Därefter limmar han fast små magneter i botten på provrör av glas. Provrören fylls med vatten och placeras sedan direkt på duken. Magneterna fäster i plåten och provrören står utan något ytterligare stöd. I varje provrör placeras en tulpan. Resultatet blir fantastiskt elegant och tjusigt och får vilken middagsbjudning som helst att bli Nobellik.

Jag funderar på att om man inte har någon plåt att lägga under duken kan ett ljusfat eller uppläggningsfat i metall också fungera, fast ovanpå förstås. Sätten är många, men finast tycker jag det är med många olika små vaser som här. Så nu vet jag vad jag ska hålla utkik efter på loppis och auktioner.

Värt att tänka på är att tulpaner dricker mycket vatten och provrör rymmer endast en liten vattenvolym. Tulpaner kan därför inte stå så här under mer än några timmar innan de behöver mer vatten.

 

LCHF konstiga pannkakor

Jag blev sugen på pannkakor med sylt och grädde, men gjorde en mycket nyttigare variant med aubergine. Konstigt nog kan sådana ersätta pannkakor, inte lika men inte heller alltför annorlunda. Skogshallon från frysen och en röra av keso, kvarg och vaniljpulver blev tillbehör. Inte så tokigt alls.

Stekt aubergine med hallon och kesoröra

Gör så här: Skär så tunna skivor som möjligt av aubergine och strö på salt. Låt ligga i ca 30 minuter tills vätska dragits ut av saltet. Skölj noga och torka av med hushållspapper. Värm upp olivolja och smör fifty-fifty i en stekpanna och stek skivorna tills de är helt genomstekta och lite knapriga i kanterna. Skivorna suger in mycket fett men tillbehören är magra så det jämnar ut sig. Ät och må gott!

 

Bra med riktig vinter

Inte är jag någon vinterälskare, men för trädgården behövs det riktig vinter. SLU, Statens Lantbruksuniversitet, varnade nyligen för att den varma vintern gynnar allehanda skadedjur och svampsjukdomar. Däremot tar en rejäl tjäle död på mycket elände. När jag i somras hälsade på trädgårdsvännen Susie boende på Gotland blev jag både överraskad och avundsjuk då hon berättade att det aldrig är tjäle där. Ja, hon hade inga mördarsniglar, så då är det mest fördelar. Men Facebookvänner boende söderut har visat bilder på mördarsniglar som nyligen var på gång. Undras om snöstormen till slut tagit knäcken på dem? Ja, jag menar alltså inte att snön tagit knäcken på vännernas ryggar utan att kylan tagit sniglarna…

Rktig vinter

Här har vi haft minus 22 grader som kallast de senaste dagarna och har ett luftigt snötäcke på några dm, det isolerar lika bra som sågspån. Skulle tro att tjälen också är några dm. Alldeles perfekt. På tal om tjäle – när jag skulle bjuda amerikanska släktingar på mat när de var här på besök, ville jag bjuda på något speciellt för Norrland. Det blev tjälknöl, alltså en frusen köttbit som tillagas på låg värme i ugnen över natten. Riktig slow-food som blir ungefär som rostbiff. Jag kallade den frozen in the ground-knob. Jo, dom tyckte det var “different”, även hjortronen. Jag hoppas på besök från några av släktingarna igen och har försökt locka med vinter, skoterkörning och ishotellet i Jukkasjärvi, men de bävar för kylan. Hoppas de kommer i sommar då. R kan du se när vi hälsade på dem förra hösten i Kalifornien.