Nu klättrar och klänger det!

Vid östra väggen var det rätt kalt i våras. Vi hade klippt ner allt längs väggen och målat och sedan fixade mannen ett jättestort armeringsnät på väggen. De gamla spaljéerna av trä började ramla ihop, men nu ska armeringsnätet kunna stå där i många år. Buskarna som är det första man möter, visar snart sina höstfärger, just det jag hade i åtanke när jag planterade dem. Man ska inte glömma att plantera för en fin höst, de härliga höstfärgerna värmer oss innan den kalla snön kyler ner allt tills naturen vaknar nästa vår igen. Framför buskarna blommar nu den blå bolltisteln, Echinops bannaticus. Den fick sin plats där i brist på bättre planer. Den trivs där, då det är väldränerat och blev ju ändå ganska lyckad eftersom den blommar samtidigt som den blå klematisen.

buskrabatten kommer snart med höstfärg
Buskrabatten kommer snart med höstfärg

Spaljéportalen framför husväggen, var ny ifjol, och börjar nu invaderas av Jackmanniklematisen. Det är en härlig utsikt över den från nya sovrumsfönstret. Det blir fina mornar när man drar upp rullgardinen. När väl klematis tagit sig finns knappast något mer lättskött. Och de blommar långt efter första nattfrosten. Fin och hållbar i vas också. HÄR kan du läsa mer om klematis. Lite råd o så.  På baksidan av spaljén hade jag i fjol två fina rosor, ´Henri Martin´ och favoriten ´Frühlingsduft´, men de frös tillbaka så mycket i vinter att det inte blev någon blomning. Nu har de repat sig så jag hoppas på blommor nästa år.

Clematis ´Jackmanni´
Clematis ´Jackmanni´

Med frö från STA, Sällskapet Trädgårdsamatörerna, sådde jag ifjol Adlumia fungosa, som jag inte har något svenskt namn på. Några plantor sålde jag och resten satte jag längs husväggarna.

Adlumia fungosa
Adlumia fungosa

Plantorna har en oerhörd växtkraft och liknar löjnantshjärta och fänrikshjärta – förutom höjden då – med sina flikiga blad och ljusrosa små hjärtan. De har redan vävt i en stor del av armeringsnätet. Eftersom de klarade förra vintern med glans så nu hoppas jag på att den verkligen är en tålig perenn och inte dör efter första blomningen. Har någon av er läsare erfarenhet av den?

Kom ihåg att kolla tävlingen som börjar på söndag. En riktigt praktisk grej ska jag testa.

Än blommar det och doftar!

Vissa vackra liljor behöver lång utvecklingstid, t ex de orientaliska och dess hybrider. Den så kallade trädliljan är en av dem, åtminstone som nyplanterad, mer vet jag inte. Lökarna var populära i våras när vi sålde dem för första gången på BillaBlom, så jag la undan en av varje färg. Ja man ska ju inte ha en blomma av varje, men det går visst, liljor brukar föröka sig till en hel rugge. Och man kan ha bara en om blomman är extra stor eller iögonfallande, då blir den som en solitär bland andra mindre lysande stjärnor. Men inte alla tillsammans av olika sorter. Så jag har inte blandat alla sorterna utan satt i varsin planering. Sorten ‘Anastasia’ har jag inte sett till, till och med glömt var jag satte den, men Helén i Nordingrå har lånat ut bild av sin. Hon berättar att blommorna är 30 cm i storlek och doftar fint som vanilj och knopparna är är vackert grön/vinröda. Visst är den otroligt vacker! 2 m höga kan de så småningom bli, tala om solitär! HÄR kan du läsa mer om trädliljor.

Trädlilja 'Anastasia'
Trädlilja ‘Anastasia”

Ibland blir det långt mellan inläggen, jag fotar mycket men hinner inte lägga in allt. Däremot kommer en del på Instagram. Klicka på ikonen till höger om du vill följa mig på Instagram. Snart kommer i varje fall ett inlägg här på bloggen om en praktisk grej för oss som odlar och skördar och sedan kommer den som vinst i tävling. Håll utkik!

 

Sockerfri snabbglass av äkta vara

Hemgjord glass blev lördagens avslutning. Enkelt, nyttigt och helt klart gott. Jag mixade ihop lite vad som fanns, en övermogen banan, några avocado, saften från en halv citron, frysta blåbär och hallon och en halv tesked vaniljpulver. En steviaplanta (sötflockel) fick bidra med ett knippe blad som jag mixade ned. Som färska är bladen otroligt söta.

Hemgjord snabbglass med björnbär

    Hemgjord snabbglass med björnbär

En del av dagens inplockade björnbär blev garnering. Om de hänger så länge att de nära på ramlar av är de väldigt söta och aromatiska. Sorten är sibiriskt björnbär som är väldigt härdigt med ganska lite taggar. 2,5 cm stora kan bären bli. Härligt att få plocka sådant i en norrländsk trädgård!