Äppelfest hos BillaBlom 24-25/9 kl 11-15

Hoppas många vill komma hit till helgen! Vi firar Äpplets Dag i 2 dagar, Äppelutställning med ca 35 äppelsorter och provsmakning! Jag håller korta föredrag om fruktodling i norr och vi bjuder på äppelkakefika! Dessutom erbjudande för dagen bl a billiga äppelträd – inte billig i den meningen: banal, utan prisvärd. Vi har en del små träd med grundstam Antonovka, alltså extra härdiga. Av sorten Moskavs päronäpple finns det flest kvar. Superpris! Höstrean fortsätter och från största delen av sortimentet kan du köpa 3 för priset av 2!
appelfest-affish-jpeg

Dagarna sker i samarbete med Nordvikskolan varifrån många av äpplena kommer och Sveriges Pomologiska Sällskap, där jag är regional kontaktperson. Det har kommit önskemål till mig om provsmakning, så nu testar vi det! olika sorter mognar olika tider så alla äpplen kan inte vara som bäst, men man får i alla fall en aning om hur de smakar.Välkommen!

Tävling om praktiskt bärbälte värt 350 kr

Idag testade jag det nya bärbältet från GardenHome. Både körsbär och många andra bär är redan plockade men det var dags för att plocka de sibiriska björnbären igen. Alla går inte att plocka på en gång, de kommer nog att fortsätta mogna fram tills frosten och snön kommer. När de nästan trillar av sig själva är de så söta och goda. Så stora som 2,5 cm kan de bli. Bärbältet spände jag bara fast runt magen och så var det att plocka. Det går mycket fortare när man kan använda bägge händerna.

barbalte-narbild-svart-korsbar
Bild: Garden Home

Kantareller hoppas jag hitta mer och då ska förstås bärbältet med. Och när man ska hänga tvätt måste det vara helt perfekt att ha klädnyporna i burken. Med 4 barn har jag hängt mycket tvätt i mina dar, och många gånger stått och funderat på en smidig lösning för klädnyporna. Nu har jag den här – fast nu när barnen är stora hänger jag så lite tvätt förstås! Men plockar bär gör jag…

Vill du tävla så gå in på fliken Tävling och svara på en superenkel fråga!

Björnbär med massor av antioxidanter
Björnbär med massor av antioxidanter

 

 

Härlig dahlia stor som tallriken

Dinnerplate-dahliorna har vunnit mitt hjärta. Minst 25 cm stora. Dahlior har jag haft i alla år så jag blivit lite smått less på dem. Nu är de ju så populära bland yngre, tillsammans med hortensia som förr var tantblommor. Det är väl bäst man hänger på då…

Dahlia dinnerplate ´Otto´s Thrill
Dahlia dinnerplate ´Otto´s Thrill

I år hade jag ingen tur med dahliorna, jag fick ut dem sent då jag sällan hade tid att åka ner till trädgården i Nordingrå och under juli gjorde torkan att de stod stilla. Torka gör att det slutar bildas knoppar. Favoriten ´Otto´s Thrill´ växer i bara sand, så brukar dahliorna trivas. Jag gödslar med ett lager gräsklipp på ytan, men i år blev det för mycket, jag tänkte mig inte för, så dahliorna har växt mer än blommat, det är nu lika höga som jag är lång! Gräsklipp, speciellt det jag lagrat från året innan är som dynamit för växterna. Explosion! Det innehåller mycket kväve och för mycket av den varan ger vegetativ tillväxt och lite blommor. Odling i sand kräver lite mer vatten också. Men nu blommar det desto mer! I sand brukar knölarna växa enormt, så jag måste nog dela dem inför nästa år.

Dahlia dinnerplate ´Otto´s Thrill
Dahlia dinnerplate ´Otto´s Thrill