Jag utnämner 2020 till Pionens År!

I år satsar vi på pioner hos BillaBlom, även i vår egen trädgård. Pioner har allt. Underbart vackra, tåliga och härdiga, långlivade, passar till snitt, många sorter trivs i lerjord, och de får vara ifred för gnagande djur. Vi har dragit ner på en del verksamhet, men när det gäller pionerna växlar vi upp. Så många ovanliga har vi aldrig haft tidigare. De kommer att finnas både som barrotade (enbart rötterna utan kruka) under våren till extra bra priser och krukade under sommaren, så att alla besökare på trädgårdsvisning får möjlighet att köpa sig en sådan godbit. Scrolla ner och se några av dem! Men nu först vill jag visa den jag planterade i höstas.

Ljuvlig varmrosa pion utan namn, Quadhybrid

Den ovan är en ovanlig Quadhybrid, korsning av 4 sorter. Jag har suktat efter den och i höstas fick jag köpa en bit av Öviks pionexpert Maud, som sått denna själv. Vid sådd blir det alltid en ny sort, vilket betyder att denna inte finns att köpa. Så vida du inte frågar Maud förstås. Pioner kan se ut på många sätt. De vanligaste får stora fluffiga bollar. En del är halvdubbla som ´Coral Sunset´. Den liknar den flotta´Coral Charm´men är lägre och doftar bättre. Båda kommer att finnas till riktigt bra priser. HÄR kan du se min ´Coral Charm´m fl, den imponerar alltid om den blommar när det är trädgårdsvisning.

Coral Sunset hybridpion
Callie´s Memory, Itohpion

Här kommer några fler smakprov på dem som kommer att finnas, en del till så bra priser, från 45 kr, att man kan unna sig en hel häck med pioner! Flera av samma sort blir alltid finast, så vi ska även erbjuda paketpris. Pionrötterna finns i olika storlekar från 1/2 till 3/5 (det är antalet ögon/tillväxtpunkter). Denna leverantör har vi testat en gång tidigare och det var mycket fin kvalité på rötterna. De håller högre priser än andra men denna gång har vi fått ner priset pga av större mängd. Vecka 9 kommer den första leveransen. För dig som inte bor i närheten, kommer vi eventuellt att kunna skicka med posten. Flera sorter av de ovanliga itohpionerna kommer också. Jag presenterar alla längre fram. Det kommer många pioninlägg i år, har jag tänkt. Både under den tiden de finns att köpa och när blomningen sätter igång i min pionträdgård. Ja, hos mig är det ju Pionens År!

Lord Kitchener, luktpion. Så snygg färg!
Wladyslawa luktpion, (kallas ibland Bowl of Love). Liknar kända Bowl of Beauty men är bättre, doftar gott, är extremt blomrik och behöver inget stöd.

Dopfestens blommor

Idag döptes vårt 8:e! barnbarn. Huvudpersonen mest sov och var fullständigt nöjd med tillställningen. Till åtföljande fest i vår sommarstuga ville jag förstås ha blomsterdekorationer. Blått och vitt skulle det vara. Alla vita pompondahlior plockade jag, blålila klematis fanns i mängder och vit slöjsilja. Vita lejongapen hann jag inte plocka, det skulle ju möbleras och fixas fika också.

Vita pompondahlior

Alla luktärter från trädgården satte jag i den gamla skålen från loppis. Maximalt med doft. Lite utanför färgschemat men luktärter kan väl ingen motstå?

Tänk vilken doft av alla luktärter!

Klematis ‘Jackmanni’ har blommat galet i sommar så den blev 2 två fina dekorationer. Ja.. eller.. Ett tag i alla fall, för på soliga altanen började de fort att sloka. Fin färg i alla fall. Jag har blurrat bilden så det inte märks så väl. Och så den fina slöjsiljan med blommor som påminner om en spetsduk.

Klematis ‘Jackmanni’ medd slöjsilja

Kvistar från silverbusken är så fina. Tillsammas med rosen ´Sointu´ännu bättre. Tacksamt remonterar den just nu. Riktigt söt, jag får associationer till gammaldags rosentapet eller målning!

Silverbuske elaeagnus med finska rosen ´Sointu`

Mer blommor hann jag inte ta in, i trädgården finns nu material till otaliga buketter. Men det räckte nog, alla är ju inte galna i blommor liksom jag…

Den blå vasenjag nyss fick av kära syster var perfekt till dahliorna.

Släktfest med dop

Dags för dop av vårt 7:e barnbarn. En bra anledning att samla alla barns familjer och dessutom träffa sonens respektives släkt som åkte ända från andra delen av Sverige! En fin högtid blev det i kyrkan med vår familjepräst som döpt alla våra barnbarn hittills. Dagens medelpunkt, dopbarnet, verkade tycka lika för han var så otroligt nöjd! Till festen efteråt hade jag fixat ihop lite blommor från trädgården. Bara klippt av olika rosor och lagt på ett glasfat med en bottenskyla av vatten. Dessutom små knippen av smultronschersmin och stjärnflocka. Det finns så mycket att plocka i trädgården nu.

Glasfat med trädgårdsrosor, fraktat iväg på en långpanna från ugnen.

Jag hittade av en slump den klänning jag hade när mittemellan-sonen gifte sig för 9 år sedan. Starka färger, det gillar jag! Jag gick precis i klänningen, fast smal är jag inte och så fann jag ett halsband jag hade på äldste sonens bröllop. Återbruk är ju populärt nu! Nu har jag pratat om tre olika söner, det blev kanske lite rörigt. Den yngste är alltså pappa till dopbarnet. Dessutom har jag en dotter och alla har de barn, så det blir många födelsedagar och emellanåt en sådan här fest. Faktiskt blir det ett dop till inom en ganska snar framtid. Så då har tre barnbarn blivit döpta inom mindre än ett kalenderår!