Bordsdekoration till höstens stora fest

Fars dag är det tillfälle då familjen sammanstrålar, alla som finns i närheten i alla fall. Mannen med maskinerna fixar middagen och jag gör bordsdekorationer. Några köpta småpumpor och tre chrysskvistar kompletteras av de löv i olika färger jag pressade tidigare i höst. HÄR kan du läsa om det. En bukett höstorange spirea lyckades jag konservera i glycerol så den räckte långt som utfyllnad och mellanstick.

Bordsdekoration på höstens stora fest (2)

Fyra blockljus fäste jag med oasisfix på mina svarta gamla krukfat jag brukar ha under blomkrukor – att de har lite skavanker kommer inte att märkas. Dessutom fäste jag oasishållare med oasisfix och satte på små blötlagda oasisbitar.

Fästa ljus med oasisfix

Därefter täckte jag oasisen med ett par, tre chryssblommor, några pressade höstblad, och några gröna blad från en överblommad krukväxt. Några orange pärlnålar som dekoration. Tillsammans med pumporna ställde jag ljusen i ojämn zickzack i mitten av bordet och fyllde upp med fler pressade blad, mossiga kvistar och några ljusbruna grankottar.

Bordsdekoration på höstens stora fest (3)

Av de tre chrysskvistarna hade jag fortfarande så många blomhuvuden kvar att det räckte till en oasiskrans kompletterat med röda småäpplen, torra spireakvistar och fler gröna krukväxtblad.

Bordsdekoration på höstens stora fest (1)

Oasiskransen fick smycka bardisken där vi brukar servera maten. Så…festen kan börja. Huvudrätt: fläskfile´gryta med curry och efterrrätt vit chokladmousse med bär. HÄR finns receptet till efterrätten.

 

 

Fira allhelgona med höstfärger från Holland

Inför den här helgen torde det ha varit högtryck här på blomstermarknaden i Aalsmer Holland. Nu vill vi ha blommor i mustiga höstfärger. Orange speciellt. Och visst är det roligt att pynta utifrån årstider och högtider. MEN FY för butikernas julskyltning som nu är i full gång! Vi hinner ju inte fira Allhelgona – den skyms av alla julgrejer! Förra hösten var jag i Chicago och där hade det vett att vänta med julen till helgen efter Allhelgona. Sverige är värre i det här avseendet. Köpvägra, tycker jag!

Blomstermarknaden i Aalsmer (4)

När jag handlar snittblommor skickar jag en tanke till den kvinnan i Holland – och alla andra – som sliter med odling och distribution. Just att sortera gerbera hela dagen verkar vara det mest uttråkande jobbet. Förutsättningen för min fina bukett.

Blomstermarknaden i Aalsmer (1)

Hos gerberaodlaren fick man sitt lystmäte av gerbera i långa rader. Med de glada färgerna önskar jag dig en skön Allhelgona!

Blomstermarknaden i Aalsmer (11)

Höstlig blomsterdekoration på altaret

Fortfarande finns det material att plocka i trädgården till en blomsterdekoration.  Jag hade ansvar för altarets blommor på EFSkyrkan idag, så jag började med att plocka kaveldunets bruna cigarrer från dammen. De rödsvarta bladen från smällspirean ´Diabolo´ blev en kontrast i form (att den kallas djävulsbusken behövde jag ju inte berätta) och ett gräs från min fina jättetåtel ´Transparent´ blev just ett transparent inslag. Bara tre blommor behövde jag köpa till den stora dekoration, två krysantemum och en Brassica, prydnadskål. Mina egna rosa kärleksört och svarta aroniabär kompletterade. Jag hade tänkt mig orange och gula blommor, känns mer höstligt, men det rosa blev så fint ihop med aroniabären som faktiskt ser mörklila ut bredvid det rosa.

Blomsterdekoration för höstaltaret

Stora fina barkbitar som jag limmat ihop med smältlim blev underlag. På det fäste jag oasishållare med oasisfix – en sorts häftmassa – och satte en blötlagd oasis på. Den dolde jag med mossa som jag fäste med märlor – böjda ståltrådsbitar. Som säkerhet drog jag också en grov ståltråd upp genom barken och över oasisen, för att inte riskera att hela härligheten plötsligt tippade. Om man vågar använda växternas längd behövs inte så många blommor, så jag behöll det mesta. I en stor lokal behövs det också lite storlek, så att det inte ser för pluttigt ut.

Oasisfix och oasishållare