Klematis – trädgårdens klättrare del 2

Klematis kan jag inte vara utan! Nu på hösten när många blommor börjar lägga av, strålar klematisblommorna! Lite kinkig med planteringen och skötsel första åren, men sedan bland det mest lättskötta jag kan tänka mig. Många sorter för zon 5 finns det också. HÄR kan du läsa om hur du ska göra de första åren för att lyckas. Beskärning av klematis varierar från sort till sort, men inget katastrofalt händer om man inte beskär en etablerad klematis. Utan beskärning kan klematis bli gles nertill men visst är Viticellasorten ´Södertälje´ på bilden nedan fin, då den blir riktigt lång så den kan klättra upp i tallen!

Klematis ´Södertälje´ (1)

Kronklematis ´Rose O´Grady´ täcker en stor del av min östervägg – precis som jag vill ha det! Frodigt och lite djungelstuk! Den är både härdig och anspråkslös och eftersom den blommar på försommaren så klipper man på våren bara bort det som är dött, annars ryker ju knopparna. Direkt efter blomning går det däremot att klippa så mycket man vill. Till slut kan den ju bli för stor, precis som alpklematis, som också är extra härdig. Just nu återblommar ´Rose O´Grady´samtidigt som den mörklila `Jackmanni´- klematisen. Den sistnämnda är en senblommare och kan således beskäras på våren eller redan på hösten som en del rekommenderar, för knopparna har ännu inte bildats. Sanningen att säga så brukar jag låta vintern styra beskärningen – här i mina trakter brukar det bli kvar lagom mycket, så jag klipper bara bort det som är dött på våren. Man ska inte göra det onödigt svårt för sig.

Klematis jackmanii och Rose o ´Grady

De silverskimrande fröställningarna från Rose O´Grady´ är närapå lika vackra som blommorna!

Fröställningar kronklematis Rose O´Grady

Klematis är också fin och hållbar i vas. Av någon orsak vill jag gärna ha en slinga i vas inne i just badrummet men avklippta blommor är också jättefina som flytblommor i ett låg skål på bordet eller ute i trädgården i en balja eller ett betongfat.

Klematis Jackmannii i vas (1)

 

 

Somrig dekoration med höstens blommor

En del är överblommat i trädgården, men mycket finns fortfarande att använda i dekorationer. I rasande fart satte jag ihop den här innan gårdagens gäster kom. Man ska ju hinna fixa något att bjuda på också! Dekorationen fick vår- och försommarkänsla, bara äpplena ger lite höstkaraktär.

Blomsterdekoration med rosen Therese Bugnet, Stjärnflocka, Tandpetarsilja och Dichondra Silver falls (1)

De söta rosorna kommer från min stora kanadensiska buskros ´Therese Bugnet´. Den sätter knoppar långt in på hösten men längre fram orkar de inte slå ut. Fint med knoppar också. Rosen är härdig till zon 6-7. Blommorna är förstås stuckna i oasis som är en cm lägre än krukkanten så att oasisen går att dölja. Ofta häller man på färgat grus eller stenar men sådant hade jag inte till hands där vi var i sommarstugan så jag klippte ett rejält knippe från ampelväxten silvernjurvinda ´Silver Falls´som jag hade i en urna. Silvernjurvindan, Dichondra, tål stark uttorkning, så det var bara att vira ihop och lägga ovanpå oasisen – man tager vad man haver…

Blomsterdekoration med rosen Therese Bugnet, Stjärnflocka, Tandpetarsilja och Dichondra Silver falls (3)

Stjärnflockan, Astrantia major, uppe till höger i bilden, blommar igen i trädgården eftersom jag klippte ner den efter första blomningen. Om jag minns rätt heter sorten ´Moulin Rouge´. Den brukar vara riktig mörkröd men den här tiden bleknar den. Det mörkaste röda på kronbladens spetsar tog jag igen med några mörkröda blad alunrot, på bilden syns det ena längst ner. Allt som allt blev det här ganska somrigt. Just rosa, ljusgrönt, slingrande och transparent ger sommarkänslan. Inte så dumt att ha när kvällarna börjar bli mörka och nattfrosten snart är här.

Blomsterdekoration med rosen Therese Bugnet, Stjärnflocka, Tandpetarsilja och Dichondra Silver falls (2)

 

Sparsmakad bukett från trädgården

Nästan alla liljor har blommat över, utom de orientaliska, fast dem är jag lite rädd om så de blir sällan till bukett. Så kom jag på att mina dagliljor som blommar så bra i år – de skulle kunna bli en bukett. Faktiskt sällan provat just dem i bukett. Varje blomma står ju bara en enda dag har jag tänkt. Men valet blev lyckat då varje stjälk har många knoppar som orkar slå ut en efter en. Tillsammans gräset jungfruhirs blev det en hållbar bukett som står i en vecka. HÄR kan du läsa mer om den skira jungfruhirsen. Av florister kallas den fontängräs. Jag kom just på att buketten faktiskt liknar en fontän! Dagliljan är den småblommiga ´Catharine Woodbury´. Mer mot rosa än på bilden.

Sparsmakad bukett med dagliljor och fontängräs ljusare(1)

Sparsmakad bukett med dagliljor och fontängräs ljusare(2)Den här typen av bukett går också att göra med liljor förstås och även med nejlikor. Det blir bäst med lite spetsig blomform som matchar bukettens form. Här har jag använt tre dagliljor med många knoppar och fyra jungfruhirs. Bukettens blommor läggs som vanligt i spiral och binds med bast. Därefter har jag pyntat bindestället genom att vira på ett transparent chiffonband som jag fäst med dekorationsnålar med vita pärlor. Fint med en genomskinlig vas så man ser bindestället. Här är det frostat glas i vasen så man bara anar pärlorna.

Med passande vas kommer buketten till sin rätt. Lägg märke till att buketten är en upprepning av vasens form, fast upp-o-ner.