Trend och retro i blomstervärlden

Vad härligt att blommigt är tillbaka! Jag blev så glad när jag nyss hörde en tjej, betydligt yngre än mig, säga : Jag älskar dahlior och pioner! Just de två har funnits i min trädgård så länge jag minns. Jag har alltid älskat de stora blaffiga blommorna. Inget sparsmakat här! Och nu börjar jag bli inne. Sedan är man ju olika, varför ska man alltid följa senaste mode? Toffelblomman är också tillbaka, jag minns att min farmor hade sådana. Och DET är länge sedan. Toffelblomman passar faktiskt ute, den tål både lite frost och regn. I en samplantering med penséer och alunrot, kanske.

Toffelblomma

Tidningen Blomsterbranschen säger att denna vår är det aprikos, korall och brända gyllene toner som gäller. På fönsterbrädan står det primula och ranunkel och i utekrukan bli det krusiga penséer. Men hör och häpna! De spår att ananas, palmer och exotiska fåglar kommer som detaljer och i mönster och plisserade kjolar kommer vi att bära. Det verkar som att tanten är tillbaka! Och med de tropiska influenserna tänker jag osökt på hawaiiskjorta – det var länge sedan man såg en sådan!

Ranunkel

Vår floristlärare säger att det alltid är tre trender på gång samtidigt – ja det är väl för att vi är olika! Det sparsmakade är på återgång, snart åker panelgardinerna ut och vitt är inte lika hett längre. Men gillar man vitt, så fortsätt då. Hon berättar också om en del i hennes kundkrets som alltid ville ha fem vita liljor till helgen, numera vill ha fem vita prärieklocka. Och visst är de söta. En helt perfekt skapelse! Finns i flera färger, mörklila tycker jag bäst om.

Prärieklocka Eustoma

 

 

 

Läckra tulpaner i en glascylinder

Under några veckor gör jag praktik på den härliga Blomsterhörnan i Gullänget. Här får du ett smakprov på vad butiken erbjuder. Här har jag bara sköljt bort jorden från lökarna, behållit rötterna och ställt tulpanerna i en hög glascylinder. Åsså några vackra band! Tulpanerna klarar sig utan vatten och jord och får från löken vad de behöver.  Och både lökarna och rötterna är ju dekorativa! Har du en bred vas eller glascylinder kan du fixa det själv. Det är bara att komma och köpa några tulpaner “på rot”.

Tulpaner på lök utan jord eller vatten

Alla Hjärtans Dag firas så klart med blommor!

Det här är den största försäljningsdagen när det gäller blommor. Hela världen firar! Det säljs till och med mer än under en dag i julhandeln. Just röda rosor efterfrågas överallt och är således jättedyra. På floristutbildningen har vi idag bundit en rad olika alternativ med variation och kreativitet. Nog så bra och mer blommor för pengarna. Den som har vägen förbi kan passa på och skaffa en bukett till bra pris! Här kommer några exempel! Välj och vraka!

Vilken tycker du bäst om?

Buketten i vitt och rosa är bunden av klasskamraten Emelie.

Det här hjärtat i oasis har vår lärare Gabriella gjort.

Och här har Gabbis också varit framme! Tänk att ha en sådan här prydnad på bordet!