Blommor genom tiderna

Här kommer en liten återblick på floristernas temavecka Blomsterhistoria. Från tidernas begynnelse har blommor varit viktigt. Det var ofta bara de rika förunnat, till exempel använde faraonerna vansinnigt mycket blommor. Det var väl slavarna som gjorde jobbet, kan tro.

Vi fick gestalta hela blomsterhistorien fram till våra dagar i blommor. Synd att inte fler fick se, men här kommer i alla fall några axplock.

DSC_0073

Anna-Karin Tallbacka gjorde denna underbara rokokobukett som passar så bra i skålen på fot. Stilen är modern igen och det kan jag förstå. Helt enkelt ljuvlig! Bakgrunden och alla små prydnadssaker hade gruppen också lyckats bra med.

DSC_0070

Kransen hör till nyklassisismen. Marie Eriksson gjorde den jämn och fin. Vita blommor sammanknippades med begravning. Faktiskt var det drottning Silvia som med sin vita brudbukett bröt isen för vita buketter vid fler tillfällen än begravning.

DSC_0069

Under jugendtiden på slutet av 1800-talet var det populärt med gulliga gå-borts-korgar som här gjorts av Moa Viklander. Man använde gärna mycket slingor och girlanger.

Blomsterdekoration i Art Deco-stil

Min grupp fick början av 1900-talet som uppgift. Jag valde att göra en dekoration från Art Deco-tiden istället för den sparsmakade funktionalismen. Den stilen är också snygg, men jag gillar MYCKET och lyxiga blommor. Denna jättedekoration är stucken i en bit torvblock istället för oasis som inte fanns på den tiden. Det var riktigt svårt.

Blomsterdekoration i  Art Deco-stil

Den här dekorationen kunde ha stått i ett slott, vem skulle annars haft råd med den? Man använde fortfarande mycket rankor som under jugendtiden och frukt och bär. Påfågelfjädrarna var också högsta mode – och tänk att nu är de tillbaka igen! Jag såg till och med små örhängen av sådana fjädrar på Indiska.

Till sommarn när jag har mycket blommor i trädgården ska jag göra mig en liknande. Men jag ska då inte ha torv som stickmassa. Nej, tacka vet jag oasis!

På Nationaldagen finns det tillfälle att se en annan temautställning. Då har vi temat Musik och ska gestalta en låt/musikstycke var i blommor. Det borde blir ett spännande slutresultat. Som vanligt har vi också ett blomsterlotteri. Kom om du kan!

Orkidéer i massor och massor och …

DSC_0169

Mer än tulpaner fanns på Keukenhof i Holland. I fyra jätteväxthus fanns det fantastiska utställningar där de duktiga holländska odlarna visar upp sina allra bästa plantor och snittblommor. I orkidéväxthuset fanns så mycket och så många sorter som jag aldrig någonsin sett. KLICKA HÄR så kan du läsa min artikel i Tidningen 7 och se färgsprakande bilder från Keukenhof utanför växthusen!

Vit vägg av brudorkidéer

En soffa full och en hel vit vägg av brudorkidéer och en jätteljuskrona av orkidéer. Helt vansinnigt mycket. Jag kan säga att jag trivdes, speciellt bredvid min dyra favorit Vandaorkidén. Jag har faktiskt en sådan hemma i mitt fönster också, men det dröjer tills den blir lika fin som på bilden. Visst är färgen helt underbar!

DSC_0158

Utställningens kreatörer var idérika, men det är klart; hade man fri tillgång till blommor som här skulle det gå att göra mycket. Ett antal skyltdockor i växthuset var alla klädda i blommor men i olika kombinationer. Denna dockas klänning var gjord av äggskal.

DSC_0156

På balkongen hängde gudalikt vackra blommor som jag inte vet namnet på. Är det någon läsare som vet?

DSC_0174

Och till sist den vackra ljuskronan.

Ljuskrona av orkidéer

Flott med bara några blommor

Denna vecka har vi Niclas Jensen som gästlärare på floristutbildningen. En kändis i floristbranschen som jobbar åt kändisar. Han berättade bland annat om när han gjorde utsmyckning till Victoria och Daniels privata fest. Vi får nya vinklingar på vårt binderi och rätt noga är det! Men det är bra, det.

Formal dekoration med iris och gristryne

Idag fick vi lära oss mer om formal stil. “Less is more” är nyckelfrasen. Inte min favoritstil men allt är fint på olika sätt. För några veckor sedan gjorde jag denna dekoration i formal stil. För en gångs skull var jag nöjd, faktiskt.

Gristryne fakirhållare

Det behövs inte många blommor i en sådan här dekoration, men blir ändå effektfullt. Blommorna är stuckna i ett så kallat gristryne, en platta med många vassa stift som man sätter blommorna i. Ja, den heter egentligen fakirhållare, rätt lustigt namn det också. Praktiskt, tycker jag, men man måste håll koll så det inte blir för lite vatten. Hållaren används inte så ofta numera och är rätt svår att få tag på, så nu vet jag vad jag ska söka efter på loppisar och auktioner.