Goda bak- och matrecept med zucchini/squash.

Mjuka kakor med squash blir så saftiga och goda. Idag bakade jag av den enda squash jag fick i år. Tur det finns fler att köpa… Men den räckte precis till två olika kakor, den ena med choklad och pepparkakskryddor och den andra glutenfri med citron och mandelmassa. Här kommer det första receptet, resten längst ner.

Många goda ingredienser till zucchinikaka

Zucchinikaka och frosting med brynt smör
20 bitar. 175 grader ca 45 minuter.

3 ägg
4 dl strösocker
5 dl grovt riven zucchini (med skal)
1 1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl havrekli
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 1/2 tsk ingefära
1 tsk kardemumma
2 dl hackade valnötter
100 g hackad mörk choklad

Frosting: (gör en större sats om du gillar mycket frosting)
100 g smör
100 g färskost typ Philadelphia
2 dl florsocker
cest från 1/2 ekologisk apelsin (tvättad)

Fodra en form ca 22×28 cm med bakplåtspapper. En rund form 24 cm går också bra.

Börja med att riva och hacka. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner övriga ingredienser. Häll smeten i bakformen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Prova med en sticka. Kakan ska inte bli helt torr för chokladen och zucchinin gör den saftig. Låt kakan svalna i formen.

Frostingen:
Smält och bryn smöret i en kastrull tills det är ljusbrunt. Passa så det inte bränns. Ställ svalt så det stelnar. Går fortast om du ställer kastrullen i diskhon med kallt vatten och rör om ibland. När smöret stelnat, lägg det i en skål och vispa med elvisp tills det är luftigt. Tillsätt florsocker och färskost och vispa allt slätt.

Vänd upp den kalla kakan på ett bakplåtspapper och bred på smeten. Gör strimlor av apelsinen med ett cestjärn. Har du inte ett sådant kan du också använda rivjärnet. Strö strimlorna ovanpå frostingen och ställ kallt tills frostingen hårdnat. Skär då i 20 rutor. Finaste blir det med vass kniv som rengörs i varmvatten för varje drag.

Smarrig zucchinikaka med nyttigheter som
valnötter, havrekli, färskost och mörk choklad.

HÄR finns fler bra recept med zucchini/squash, bland annat glutenfria mandelkakan och squashgratängen som är en favorit.




Nu har buskblåbären kommit igång! Gottigott!

För 9 år sedan satte jag amerikanska buskblåbär enligt alla konstens regler. HÄR kan du läsa om hur jag planterar i kalla trakter. I år får jag en fin skörd, men tidigare har det gått si och så. De har växt lite dåligt och vissa vintrar har rätt många kvistar frusit bort. Men nu börjar buskarna frodas och det blir jättefina stora bär. Det ser nästan ut som vindruvsklasar!

Goda saftiga buskblåbär

Jag plockar nu lite varje dag till morgonfilen. Bra att de inte ramlar så lätt så man kan dra ut på plockningstiden. Godast ändå som färska, och mycket godare än dem man köper på affärn.

Buskblåbär i början av mognadstiden. De mognar successivt så man har färska bär länge.

Nog har det tagit många år, först när jag började med rhodendrongödsel har det blivit riktigt bra tillväxt. Första åren gav jag gräsklipp, men sedan har det inte blivit av. Vattningen är också viktig. Eftersom buskarna har små rotsystem torkar de lätt, man får man vattna med mindre mängder åt gången. Varje vår lägger jag runt buskarna kottar och barr som blåst ner från vår stora tall. Det håller ner pH-värdet bra. Som marktäckare emellan buskarna har jag allåkerbär – inte bara en hit, som jag först tyckte. När de kommit igång växer de som värsta ogräs , ja, inga vanliga ogräs göre sig besvär, och nu har de invaderat först torvblocken som är runt planteringen, men sedan fortsatt utanför, där jag förut hade jordgubbar. Dem har jag fått flytta. Så det är både för-och nackdelar.

Stora buskblåbär ´Patriot´

Jag satte bland annat sorten ´Patriot´ som ger stora bär och stor skörd. Sedan har jag kompletterat med flera. Man glömmer fort, men jag minns i varje fall `Chippewa´ som också ger stora bär. Flera olika sorter behövs för pollineringen. Nu får jag njuta av skörden och lite att frysa in blir det också. Sådana här blåbär är fortfarande fina efter upptining, och färgar inte av sig som de vilda blåbären. Sedan kan jag erkänna att de vilda innehåller mer antioxidanter och nyttigheter, men dessa buskblåbär använder jag mer som delikatess och gör sylt och saft av de vilda. Några egna buskar i trädgården rekommenderar jag, både för sin goda smak, till frysning och dekoration, och bäst för att få plocka in under lång tid och äta färska.

Trädgårdsvisning 27/8-23 kl 13.30 i Monica´s Cottage Garden, Salsåker!

Uppdaterat söndag: Det blir visning idag trots dåligt väder, då flera gärna vill komma ändå. Välkommen!

Sista guidningen för i år! 1 t med tips för din trädgård. Nu blommar härligt doftande liljor, klematis, höstflox, dahlior, luktärter, stiliga lejongap, solrosor och många andra sommarblommor. Många olika perenner och vi tittar på de många äppelsorterna som är på gång. I växthuset frodas godsaker. Jag kommer att berätta om de godaste, bästa tomaterna och gurkorna och chilifavoriten och de olika paprikor jag testat. Trädgården förändras från dag till dag, när nya växter slår ut och har sin bästa tid. Och än är det mycket kvar att se under sensommar och höst. Inträde 100 kr och vi bjuder på kaffet! Nu har vi också en liten gårdsbutik med fina betongfigurer, trädgårdsgrejor och bokloppis med finfina trädgårdsböcker. Och förstås lite växtförsäljning finns det. Passa på att titta där efteråt.
Här några smakprov från trädgården just nu.

Välkommen, regnar det lite kör vi ändå, så regnjacka är bra som reserv. Vid frågor ring 0736 372212. Ingen anmälan. HÄR finns mer info om besöksträdgården.