Vinrankan ´Zilga´hade dragit iväg så det var hög tid för beskärning. Jag vill ju få fina druvklasar och inte bara massor av blad. Längs huvudrankorna växer sidoskott och blir det för tätt utvecklas inte druvorna bra.
Obeskuren vinranka ´Zilga´
Jag har fått lära mig att hålla 30 cms avstånd och ta bort övriga sidoskott. Bara det som växt ut i år går bra att klippa. De skotten är ljusgröna och de äldre skotten är bruna och hårdare. På varje skott ska man spara bara en druvklase och klippa 2 blad utanför den. På bilden pekar jag med sekatören där jag klippt. Övriga klasar tas bort, om man näns. Det går att ta två klasar per sidoskott också, på bilden ser du att jag sparat två. är hösten kommer ser det ju så härligt ut med massor av klasar! Sådana skott som bara hade blad klippte jag av efter ett blad, så de inte stjäl både kraft och sol.
Sommarbeskärning vinranka
Så är beskärningen fullbordad och mycket av vinrankan ligger på marken. Ändå har jag varit snål och egentligen behållit för mycket. Visst kan man använda bladen till vindolmar? Någon som har provat?
Sommarbeskuren vinranka
Det kommer att fortsätta växa och jag får fortsätta klippa bort blad som skuggar. Och till hösten ska jag festa. ´Zilga´är bra, den ger så goda druvor och den klarar mycket vinterkyla.
Under våren har tre kursgrupper träffats (det var 2019 ) och faktiskt skapat egna äppelträd. Inte så svårt, men det krävs precision när man ympar (sammanfogar) den äppelsort man vill ha med en grundstam (rotsystem). Därefter planterar man dem i kruka, eller om man har många, i en låda med torv och ställer dem svalt, till exempel i en matkällare. Mörkt gör inget då. Då börjar sammanväxningen. Efter minst två veckor tar man fram äppelymparna (de blivande träden), sätter i varsin kruka om det inte redan är gjort och ställer ljust men inte soligt. Ute på norrsidan av huset är bäst, men inte kallare än -4 grader för då växer det inte ihop. Detta gäller förstås våren. Vi ympade i april. Nu behöver vi tack och lov inte räkna med minusgrader. Man kan ha sina plantor på en inglasad altan eller växthus i halvskugga (om det inte blir solhett, då måste du öppna dagtid) eller inne i fönstret tills de går att ha ute. Innan de har skjutit rejäla skott förbrukar de väldigt lite vatten, så var försiktig med det. Stick gärna ner fingret så du känner hur fuktigt det är nertill i krukan. Spraya gärna ympen med lite vatten med en duschspruta ibland.
Små äppelträd på gång, blomknopparna ska bort!
Frågorhar kommit om hur man gör med skotten från grundstammen (rotdelen). Jag brukar göra så att jag noppar in dem men tar inte bort dem helt, så hjälper de till att dra upp växtsaften till ympen (den fastsatta valda äppelsorten). När ympen växt flera dm tar jag helt bort skotten från grundstammen. Fram tills dess får den vara kvar som en rosett längst ner. Som reserv om ympen skulle dö. I så fall kan jag låta grundstammen växa vidare och sedan ympa nytt nästa år. När skottet blir längre behövs en käpp att binda emot så att stammen blir rak. Frågan var också hur man gör om det kommer blomknoppar, vilket är ovanligt. Man klipper helt enkelt bort dem och aktar den lilla bladknopp som finns där.
På husets norrsida är det lagom ljust
I sommar sköts plantorna i sina krukor. När de fått fart tål de mer ljus. Försiktig gödsling (inte efter mitten av juli) när de växt på sig och till hösten kan de grävas ner i marken med krukorna kvar. Troligen har krukjorden nu sjunkit ihop så ytan är en bit nedanför krukkanten, då är det bra att fylla upp så det inte samlas is där på vårvintern. Närmast stammen vill vi inte ha jord utan lägg lite grov sand där. Gnagskydd får man inte glömma. Till våren tar du bort denna extrajord.
Ett frostfritt garage eller matkällare är ju förstås bäst. När man ställer in trädet ska det ha tappat bladen, annars får du plocka bort dem. Och jorden ska ha torkat upp ganska mycket, så innan dess ska träden stå så regnet inte når, utan du själv reglerar vattnet. Har du växthus kan de få stå där, men det ska inte vara varmt. Har du skördat tomat och gurka klart kan växthusdörren stå öppen så det blir svalare, så avmognar träden. Någon minusgrad är ok.
Våren därpå toppas skottet (innan bladen slår ut) några knoppar ovanför den höjd (80-100 cm) där du vill ha första grenvarvet. Har inte trädet vuxit tillräckligt får du vänta till nästa vår. Plantera i större kruka, 10 l, med bra plantjord. Har trädet rotat sig i nya krukan kan du sedan plantera i mitten av augusti, alltså andra hösten, så hinner trädet rota sig före vintern. Plantera så att krukklumpen kommer precis i jordytan, ingen jord upp mot stammen!
Vidare är det viktigt åren framöver med att bygga upp en stabil krona med hjälp av beskärning. Så småningom ska även dessa träd ge frukt men det tar helt klart några fler år än om du köper färdiga träd. Men tänk vad kul när man kan stoltsera med äpplen från sitt alldeles egentillverkade träd!
Aldrig förr har jag haft sådant angrepp på både äppelträd och plommonträd. Bladen äts upp mer och mer, knorrar ihop sig och torkar. Nya blad kommer säkert så småningom men trädet blir försvagat och har inte kraft att ge lika fina frukter som vanligt. Efter analys ser jag att jag gissade rätt på frostfjäril. Så är frågan bara hur jag utrotar dem. Man kan köpa Bacillus thuringiensis, en sorts bakterie som angriper larverna.
Frostfjärilen äter på äppelträdets blad!
I tre kvällarna har jag nu istället gått loss på träden med vattenslangen på högt tryck. Jag rör slangen hela tiden fram och tillbaka så att bladen fladdrar och ser hur larver firar ner sig i en tråd. De torde inte ta sig upp igen i första taget. Däremot förpuppas de i jorden och återkommer nästa år. Det måste jag bekämpa med en limring som sätts på stammen före första frosten, så att honorna inte kan krypa upp och lägga ägg som blir nya rackare året därpå. Jag kan ju också täcka marken runt trädet med en plast eller duk av något slag så kan larverna inte komma ner i jorden och inte heller komma upp ur jorden nästa vår.
Frostfjärilslarver kan kaläta hela träd
Larverna kan också ge sig på blommorna, så jag fortsätter med vattenslangen. För frukt vill jag ha, och många olika är på gång, inte bara i äppelträdet med 20 sorter. Höstens smaktest ser jag fram emot!