Recept med härdiga superbäret havtorn!

Enligt önskemål kommer här några av mina bästa havtornsrecept. I år har vi fått massvis och i frysen fanns kvar även från förra året. Du som också har i frysen kan prova mina recept direkt. Bären finns ju även att köpa, men dyrt. Härlig färg så här i Halloween-tider också!

Havtornsdryck med smak som persika och apelsin

Havtornsdryck är min nyaste recept.

Enkelt och gott. Och massor av nyttigheter!

  • Mixa 1 dl tinade bär i en smal skål (med mixerstav)
  • Häll på vatten så det blir 1 liter dryck.
  • Sila drycken genom en trådsil
  • Rör ner 1/2 dl strösocker eller efter smak.

Barnbarnen gissade först på att drycken var gjord av hjorton eller persikor, när de var på besök igår. Vi kom till slut fram till att smaken nog var som apelsin/persika. Ser exakt ut som apelsinjuice dessutom.

Härliga nyttiga havtorn!

Morots- och havtornsbröd

Detta recept delar jag inte nu – blir min bok av, ska det finnas där. Men jag kan berätta att det jag silar av från havtornen, fruktkött och frön, använder jag i brödbak, tillsammans med riven morot och lite havtornsjuice. Havtornsfrön sägs innehålla så nyttig olja så jag tänkte att det var synd att kasta bort. Nu sparar jag alltid avsilet i frysen tills det blir bak.

Havtornsmarmelad
Passar till viltkött och utrörd i creme fraiche som dressing till sallad.

Mixa bären, sila av och koka upp med valfri mängd socker. Tillsätt geleringsmedel. Jag brukar använda Melatin Röd. Jag tycker det är svårt att få marmeladen riktigt fast, men den är användbar ändå.

Hemlagad havtornsglass

Havtornsglass

Recept finns HÄR. Både surt och sött ihop. Riktigt lyxig men enkel att göra. Fler tidigare inlägg om havtorn hittar du med att använda förstoringsglaset (syns uppe till höger bara på mobilen)

Jag fick frågan om jag torkar bären men det har jag inte provat. Det är stora frön, så jag tror inte det blir bra. Däremot har jag kokat ihop morötter och havtornsjuice. Mixat och kokat länge för att sedan bre ut och torka på bakplåtspapper i ugnen. Tänkt att bli som fruktremmar. Blev ganska bra men väldigt surt. Jag ska göra nytt test med mera morot innan jag delar det receptet. Har du ett bra recept på det så dela gärna med dig.

Ska bli fruktremmar med havtorn och morot.

Om odling, sorter och skörd kommer ett annat inlägg.

Persikorna i växthuset är mogna!

Egenodlade persikor i Norrland trodde jag förr inte på, men nu skördar jag för andra året. 40 persikor ifjol och 180 i år! Men så pollinerade jag flitigt med en pensel, ibland två gånger per dag! Tänk vad mycket gott det går att odla fast man bor i Mellannorrland! Längst ner en liten video så ser du att det verkligen är sant!

Enkelt att odla persikor i norr!

100-talet har jag redan plockat och mer hänger på trädet. De är inte så stora i år, och det rår jag för, som inte gallrat nog hårt. Man blir lätt snål och nu vet jag var gränsen går. Men visst är det kul med mycket frukt. De är betydligt mer hållbara än köpta persikor, trots att jag plockar dem helt mogna. Men jag får koka mycket persikomarmelad av det som blir över.. Supergott blir det med vaniljstång!

Många kilo persikor blir det!

HÄR kan du läsa mer om hur jag odlar persikor. Inte svårt alls, men bäst i växthus. Inget vinterskydd har jag heller, bara hänger upp en juteväv på vårvintern för att hindra solen att starta blomningen så tidigt.

Dignande persikoskörd i Norrland

Här får du se en liten video innan jag plockade.

Lär dig skillnaden på ätlig fläder för saft och fläder för prydnad.

Nu blommar den äkta flädern. Den ätliga alltså, Sambucus nigra, som ger den omtyckta saften. Den klarar sig bra i z 5 numera, sedan klimatet blivit varmare. Saften är supergod, men faktiskt har vi gjort så mycket att jag nästan blivit trött på den. Det är enkelt att skilja den äkta mot den vilda, giftiga. Den äkta flädern har vita stora blomflockar som är helt platta på översidan. Och doftar såå gott! Nu i juli är blomningstiden för dessa trakter.

Äkta fläder

Den vilda druvflädern, Sambucus racemosa, hittar jag nere vid havet. Den blommar tidigt, här i maj-juni, med gula toppiga blommor. Så det är inga problem att hitta rätt fläder. Bären på den vilda kan locka till att smaka, man kan få ont i magen, men de torde knappast vara så goda, så att det slinker ner många. Enligt Giftinformationscentralen är det ovanligt med förgiftningsfall hos barn.

Sambucus racemosa, druvfläder, gifitg.

Men man kan också ha fläder som en prydnadsbuske. Då gillar jag flikbladig druvfläder, ´Plumosa aurea´tror jag att min sort heter. Den har fina gulgröna blad, syns längst upp i bild. Det finns flera gulbladiga sorter. Busken är härdig, zon 5-6, men brukar torka i topparna. Jag brukar inte klippa topparna utan snart har busken vuxit ikapp. Den vill inte stå torrt och hellre i halvskugga. Jag vattnar aldrig min buske så mot sensommaren kan den bli lite ful i bladen. HÄR kan du läsa mer om den. Den rikblommiga rosen t v ska jag presentera men det blir på Instagram. Följ mig där också: @gladigront.

Flikbladig druvfläder längst upp i bild.