Vi vill ha Harry Potter-växten!

Humulus lupulus, var vad det unga paret som kom till BillaBlom ville ha! Humle alltså. Jag hade aldrig tänkt på det, men det vetenskapliga namnet, eller som man förr sa, det latinska namnet, låter ju som en trollformel. Inte så många använder de namnen, så jag blev lite imponerad av paret också. Guldhumle tycker jag är bäst för den vanliga humlen drar iväg och växer som ogräs. När det växer och är frodigt ger det en härlig djungelkänsla, men blir det för mycket kan det bli jobbigt.

Humulus lupulus ´Aureus´ Guldhumle

Sent i höstas såg det ut så här vid vår veranda. Humlen vissnar naturligt ner på hösten, stjälkarna dör men till våren kommer nytt. Sent i höstas klippte jag ner den och vi grävde upp hela härligheten eftersom verandan ska bort i år och ersättas av en inglasad altan. Humlerötterna delade jag i två och satte vid ingången mot huset på var sin sida, så de ska få bilda portal. En stor och vid portal får det bli, för stjälkarna är vassa och kan fastna i kläderna om man går för nära. Humlen klättrar själv genom att snurra stjälkarna runt stödet. Lite jobbigt att få bort när de vissnar för hösten. Sol och halvskugga passar bra och guldhumlen klarar zon 5. Cirka 3 meter blir den. Den vanliga humlen klarar sig ännu längre norrut. Så sätt du humle så kan du trolla fram en frodig trädgård i ett nafs!

Jag gillar den limegröna färgen

Rosablommande härdigt träd

Ja tänk att det finns! Blodhäggen Prunus padus ´Colorata´ trivs till och med i zon 6. Höjden blir 5-7 meter och den tål beskärning bra och den angrips inte så lätt av häggspinnmal liksom den vanliga häggen. Många fördelar har den men utseendet slår väl det mesta! Och bladen skiftar i mörkrött och grönt. Så här i bladutspring på bilden har den också fin koppartonad bladfärg. Det här vackra exemplaret såg jag nånstans i Stockholmstrakten vid den studieresa vi gjorde när jag gick på Nordviks trädgårdsutbildning. Jag hade glömt bort det tills jag nu såg bilden. Märkligt att jag inte direkt for åstad då 2010 och inhandlade en blodhägg! Då hade jag haft ett ståtligt exemplar nu.

Blodhägg Prunus padus ´Colorata´ zon 6

Det har varit glest med blogginlägg sista veckan, tyvärr, men jag har bara inte hunnit. Däremot har jag två trädgårdskurser på gång, har gjort bokföringen och momsdeklarationen och fått iväg en artikel till Trädgård Norr. Så du som har den tidningen får snart läsa där om en trädgård i Örnsköldsvikstrakten. Mitt nästa blogginlägg kommer att tipsa om hur du enklelt och billigt kan få massor av basilikaplantor, så du kan göra egen pesto till sommarn!

Sommarfägring på Gotland

När snön ligger djup – här 125 cm minst – och ibland är det 25 minusgrader – är det skönt att minnas en sommar på Gotland. Vad det blommade och vilka vackra solnedgångar! Här bjuder jag på lite sommarkänsla!

Blåeld, Echium vulgare

I grusbacken invid Hoburgsgubben på Gotlands södra udde fanns mänder av en blå blomma. Nu vet jag att det är blåeld som räknas mer som ogräs. Men se så vacker om man går nära. Himmelsblå blomma, med röda ståndare och blått pollen längst ut på varje ståndare. Ett litet naturens underverk! Och en jättestor paradisbuske fann jag utanför en restaurang – min lilla paradisbuske försvinner i jämförelse. Den klarar zon 5 så min buske ska nog också bli stor med tiden.

Paradisbuske, Kolkwitzia amabilis

En hel äng med honungsört som odlas som gröngödsling, för att på hösten grävas ner och att ge näring inför kommande odling. Vacker också och mycket omtyckt av bin och flygfän.

Honungsört som gröngödsling

Vi följde vår värd Valdor till en fin plats mot väster och såg solnedgången. Fler inlägg från Gotland kommer, med ovanliga träd från Visby Botan, gamla murar och klippor och vackra kyrkportar.

Solnedgång i Visby
Ett vackert slut på den dagen