Snabbakad chokladkaka med bondbönor till Fars Dag

Istället för att baka chokladkaka med köpta svarta bönor, odlade långt bort, bakar jag med bondbönor från egen täppa. Kakan är mäktig så en liten form räcker till 8 små bitar. Den som inte har odlat bondbönor kan köpa, sist såg jag i frysdisken på Lidl. Och till sommarn kan du odla själv, bland de mest lättodlade grönsakerna, det går bra även i Norrland. Med innehåll av bönorna får vi fibrer och protein. Men fortfarande en saftig god kaka med fin konsistens, lite som kladdkaka trots genomgräddad. Inte så väldigt söt men med god smak av kaffe och andra tillsatser. Den som vill kan förstås öka på sockret. Enkelt att laga till, då allt blandas i matberedaren.

Mäktig chokladkaka

Chokladkaka med bondbönor 8 bitar 175 grader 15-20 minuter

1 1/2 dl kokta bondbönor utan skal
1/2 dl riktigt starkt kaffe
1/2 dl solrosolja
3/4 dl socker
1/4 -1/2 dl kakao
1 krm salt
1 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
Ev valfri smaktillsats som rivet limeskal, mynta eller pepparmintsdroppar, finhackad chili eller vad du gillar.

1/2 dl grädde
50 gr mörk choklad

Halllon till dekoration

Bönorna ska förvällas och när man tar av det vita skalet visar sig två läckert gröna bönor!

Mixa bondbönorna i matberedare med kaffe och olja. Tillsätt socker, vaniljsocker, salt, vetemjöl och ev smaktillsatser och kör lite till. Smörj en liten pajform ca 16 cm med lite matolja. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen ca 15-20 cm. Prova med sticka att den är torr även i mitten. Alltså torrare än en vanlig kladdkaka. Hela kakan blir ändå lite som en kladdkaka.


Koka upp grädden, ta kastrullen från värmen och bryt ner chokladen. Rör tills den smält och bred på den kalla kakan. Dekorera med hallon. Servera med extra hallon vid sidan.

Chokladkaka med bondbönor

4 härdiga rosor som blommar hela sommaren.

Vad härligt att få plocka in rosor även nu i september! De flesta härdiga rosor i zon 5 och uppåt, är engångsblommande. Väldigt rikligt, men sedan är det över. Jag är så förtjust i engelska Austinrosor, de blommar hela sommaren och doftar helt underbart. De är kinkiga, så jag har bara två stycken som klarar vintrarna. Men kanadensiska rosor blommar hela sommaren, eller åtminstone kommer med flera nya flor.

Bukett med trädgårdsrosor

I buketten har jag den ljuvligt ljusrosa ’Morden Blush’, som jag grävt ner i växthuset. Den tål visserligen kyla, zon 7 enligt uppgift, men regniga somrar ruttnar knopparna, så i växthuset trivs den och första floret kommer extra tidigt. Väldigt lätt eller obefintlig doft liksom de flesta kanadensiska. I Kanada används den till brudbuketter. Det finns många kanadensiska att välja på, alla tåliga och härdiga, som inte alls behöver växthusskydd.

Kanadensisk ros ’Morden Blush’

Den mörkrosa rosen heter ’ Camelot’, z 4-5. En kraftigväxande långblommande klätterros med så vackra strimmiga kronblad. Doftar gott också. Just nu min favorit.

´Camelot´ klätterros

New Dawn’ är en silverrosa klätterros som klarar minst zon 5. Här klarar den sig bra utan vinterskydd, men blir inte särskilt hög. Kan bero på lite för dålig plantering, får jag erkänna. Lite blaskig färg för min smak, men lättskött.

’New Dawn’ klätterros

Mme Boll’ remonterar under sommaren, men så här sent ger den inga blommor hos mig. God doft och blir en liten buske, max 1,2 hög. Går också att odla i stor kruka.

’Mme Boll’ portlandros

Här finns ett gammalt inlägg med flera av mina rosor.

Lyckad trädgårdsvisning med mycket folk!

Vilken trevlig dag när vi hade vår fjärde trädgårdsvisning i söndags! Många besökare som dessutom verkligen var intresserade. Kul att få höra uppskattning, det är ju rätt mycket jobb med en sådan här trädgård. Sista orden gjorde mig extra stolt. – Vilken magisk trädgård, sa en man. En tjusig bild tagen i trädgården fick jag från en annan besökare. Så snyggt med grannens flagga i bakgrunden!

Manchurisk valnöt. Bild: Berndt Karlsson

Här får du några fler smakprov på vad jag hann visa på en dryg timme.

Asiatisk lilja ‘Landinii, rosa höstflox, Astilbe ‘ Mighty Chocolate Cherry’

Nu när alla pioner gett sitt för i år tar andra över. Fram tills nu har dessa knappt märkts av, men kommer nu i blomning. Astilbe, höstflox och asiatiska liljor på bilden ger en fin mix och i bakgrunden har den höga perennen Gillenia bildat skyar av mörkröda frökapslar, som små kulor, efter de vita stjärnblommorna.

Vidjehortensian ’BellaAnna’ klippte jag ner hårt i våras. Annars blir den alldeles för hängig med sina stora blombollar. Den vanligare Annabelle får vita blombollar. Bägge väldigt fina i rabatt och bukett.

Asistisk lilja “Lollypop’

Den här tiden är alla asiatiska liljor som bäst. Tåliga och hållbara snittblommor. Liljebaggar kan vara ett problem, men jag gav mitt tips som åtgärdar det. Ätliga skörden har börjat och fortsätter nu med sötkörsbäret ‘Leningrads svarta’. Som namnet antyder måste bären bli riktigt svarta, annars är de lite beska. Jag visade också mindre vanliga bär som gula hallon , blåbärstry, gröna vinbär, krusvinbär, havtorn och saskatoon.

Leningrads svarta, sötkörsbär

Vi tittade på olika äppelträd med olika grundstammar. Vansinnigt mycket kart är det i år, så jag förklarade varför man måste kartgallra. Inte helt klar är jag med det, men jobbar vidare. I mitt äldsta äppleträd har jag ympat in många sorter. Ett tag var det 20 olika. Nu något färre, då några grenar blivit sjuka, men i alla fall blir det åtminstone 12 olika sorter på det trädet i år. För första året ger sorten ’Stenkyrke’ (eg för zon 1-2) äpplen. Så spännande att få smaka! Sen finns det ju betydligt fler sorter runt om i trädgården…

Framöver i augusti blommar dahliorna och andra sommarblommor alltmer, och fler sorters bär och frukt mognar. Så klart att det blir fler visningar då. Några söndagar kl 13.30. När dagar är bestämda kommer info här på bloggen. Eller ring 0736-372212, så går det bra att komma andra tider, bara vi är hemma.

Viktigt att gallra äppelkarten!