Nu får vi behålla våra söta, saftiga bigarråer!

Vårt bigarråträd Fryksås har gett bär i många år, men fåglarna är alltid steget före. Redan innan bären är mogna är fåglarna där och länsar trädet. Vi har provat att dra nät över vilket trasslade in sig i grenarna vid blåst. Ett år kom vi på att fiberduk var bäst. Drog över ett stort schabrak med armeringsjärn under som stöd. Det var bra tills det blev riktigt blåsigt, vinden tog tag i fiberduken, knäckte några grenar och slet sönder fiberduken som blev som ett segel.

Bigarrå ´Fryksås´

När bigarråerna finns i butiken köper jag alltid och kan proppa i mig hela askens innehåll. Just nu tittar jag bara på askarna för jag har ju egna.

Söta goda bigarråer

En härligt god efterrätt av kladdkaka, grädde och massor av egna bigarråer fick vi avnjuta igår.

Kladdkaka med bigarråer

Men nu till den slutliga lösningen. Mannen är ju snickare, så han byggde helt enkelt ett trähus, glest visserligen, runt trädet. Man vill ju inte ha huset där året runt, så jag kom på att vi kunde sätta hörnstolparna i jordankare, sådana i metall med en spets man slår ner i marken. Så spände han på fiskenät som vi sällan använder, det har ju har en sida med blytel, som vi kallar det. Heter kanske inte så egentligen. Blyet tynger så att nätet hänger ner bra. Annars kan man säkert ta vanligt bärnät, men det måste sträckas och fästas så det inte rör sig i blåsten. När bärskörden är över är det bara att skruva isär huset, dra upp hörnstolparna ur jordankaren och ställa undan tills nästa år. Vid det laget har vi också ätit upp alla bären. Inga problem med åtgången! Jag själv bidrar med en varsam beskärning som håller nere höjden på trädet. Vi vill ju inte utöka till höghus, ha, ha!

Nya buren för bigarråträdet

Perennsådd mitt i sommarn

Nu i juli brukar jag så tvååriga perenner. Stockrosor är så vackra så dem har jag just sått. De växer upp första året och blommar andra året för att då sätta frö och sedan dö. Kan tyckas jobbigt att måsta så nytt varje år, men jag gör det enkelt. Jag sår bara en rad i trädgårdslandet eller på annan jordplätt som är tom. I år växer de till och övervintrar bra på samma plats utan någon speciell insats. Nästa år har jag fina plantor att gräva upp och plantera ut.

Sommarsådd av stockrosor

I år har jag sått en aprikos dubbel stockros (frö från Impecta) och den jag alltid hade förr, den svarta sidenskimrande ‘Nigra’. Passande för en Cottage Garden som min, tycker jag, Redan efter en vecka har de tittat upp. Ibland har jag köpt plantor på våren men de brukar inte hinna blomma, mina egna fjolårsplantor har däremot oftast hunnit så långt att de både blommar och hinner ge frön för nästa års sådd. Om jag sår för sent på året kan det bli en del plantor som bara hinner gå i knopp följande sommar. Då tar jag bort knopparna för att spara krafter för blomning tredje året istället. Vid ett tillfälle blev en sådan planta året efter mer än 2 m hög och bred som en buske. Mycket blommor förstås!

Stockros ‘Chater’s Salmon Pink’ Bild:Impecta

Sommarbeskära vinranka

Vinrankan ´Zilga´hade dragit iväg så det var hög tid för beskärning. Jag vill ju få fina druvklasar och inte bara massor av blad. Längs huvudrankorna växer sidoskott och blir det för tätt utvecklas inte druvorna bra.

Obeskuren vinranka ´Zilga´

Jag har fått lära mig att hålla 30 cms avstånd och ta bort övriga sidoskott. Bara det som växt ut i år går bra att klippa. De skotten är ljusgröna och de äldre skotten är bruna och hårdare. På varje skott ska man spara bara en druvklase och klippa 2 blad utanför den. På bilden pekar jag med sekatören där jag klippt. Övriga klasar tas bort, om man näns. Det går att ta två klasar per sidoskott också, på bilden ser du att jag sparat två. är hösten kommer ser det ju så härligt ut med massor av klasar! Sådana skott som bara hade blad klippte jag av efter ett blad, så de inte stjäl både kraft och sol.

Sommarbeskärning vinranka

Så är beskärningen fullbordad och mycket av vinrankan ligger på marken. Ändå har jag varit snål och egentligen behållit för mycket. Visst kan man använda bladen till vindolmar? Någon som har provat?

Sommarbeskuren vinranka

Det kommer att fortsätta växa och jag får fortsätta klippa bort blad som skuggar. Och till hösten ska jag festa. ´Zilga´är bra, den ger så goda druvor och den klarar mycket vinterkyla.