Pionerna bjuder upp till dans! Bondpioner, quadpioner, hybridpioner, itohpioner, luktpioner. De tar på sig sina finaste kläder inför festen. Men alla kommer inte ut på dansgolvet samtidigt. Det är bra för då hinner man upptäcka alla vackra kreationer! Välkommen till visning och se dem i verkligheten. Fredag 12/7 extraöppet kl 11-17 visning kl 13, söndag 14/7 visning kl 13.
Pionhybrid ´Joker´, min tjusigaste just nu. Liknar en tät ros.Ska man unna sig en ´Joker´-blomma till snitt tro?´Joker´pion. Titta och njuta är bäst.´Joker´ pion. Some ett smycke med en nedfallen blomma från snöbollsbusken!´Lorelei´ hybridpion med ovanlig färg för att vara pion, bleknar senare i topparna till ljust aprikosrosa.Tror att detta är Miss America, så vacker med ett ljust rosa skimmer!Läckra knoppar också på Miss America!Den ståtliga hybridpionen ´Coral Charm´ blir riktigt hög hos mig. 120 cm eller mer. Ljuvlig korallaprikos, en färg som är trend just nu. Men doften ska man akta sig för. Inte god.Bondpionen Rubra Plena är vanlig i gamla trädgårdar.En riktig pudding allra sist – ´Salmon Beauty´. Större än handen och ljusnar mer och mer! Lägg märke till den vita spindeln!
Tänk om man kunde frysa tiden! Några av mina äldre buskrosor bjuder på massor av blommor i år. Jag har fått förklarat att den varma sommaren ifjol gjort att växterna anlagt mer blomknoppar. Sedan ger ju buskrosor så mycket mer än vanliga rabattrosor som dessutom inte är härdiga här. Och en stor planta ger förstås mer blommor. De tre jag presenterar här kan komma med fler blommor under sommaren eller hösten, men det är nu de fullständigt vräker ur sig blommor. Sedan finns sådana som blommar hela sommaren, t ex kanadensiska och mindre härdiga, men så här massiv blomning har de inte. Dessa tre sparar sig för sommarfesten i början av juli!
Aïcha Spinosissima-Gruppen
’Aicha’ är vacker, ingen kan väl säga annat, även om man inte gillar gult. 10 centimeters blommor och klarar zon 5-6. Skuggtålig och doftar en aning.
Aïcha
’ Marguerite Hilling’ har jag haft i många år. Den blir alltid helt översållad i första blomningen. Mild god doft och klarar zon 6. Finns också vit, för övrigt helt likadan. Heter då ´Nevada´. Behöver bra med gödsel om den ska orka ge fler blommor i fortsättningen under sommaren. Jag har gett den kornad hönsgödsel flera gånger.
´Marguerite Hilling´ Rosa moysesii-Gruppen Modern buskros
Blommorna är halvdubbla, lite hängade, på håll liknar det fjärilar. Tänk en buske full med rosa fjärilar!
Jätteblommor på ´Marguerite Hilling´
´Wasagaming´är det inte så många år sedan jag planterade. Den har blivit så yvig. Den verkar skjuta rotskott…inte så lätt att komma åt då den har miljoners taggar! Men det är förlåtet när man får ett vattenfall med rosalila rosor! Det blir roshandskar och heltäckande klädsel när jag ska gå i närkamp. Som tur är har jag lite ogräs eftersom den växer i sand och gräsklipp. Och den doftar så gott liksom gammaldags rosor.
´Wasagaming´ kanadensisk ros Rugosa-Gruppen
´Wasagaming ´klarar också zon 6, så här har vi 3 exempel på rosenprakt man kan ha även i kalla lägen. Alla 3 klarar också lite skugga. De ger ett överflöd av blommor och kommer igen med lite remontering.
Numera kallar jag den för Monica´s Cottage Garden. För det är det ju, trädgården finns runt vår sommarstuga. Den är knökfull med alla möjliga växter jag vill ha. Visserligen rätt mycket gräsmatta, men tomten är stor. Mycket frukt och bär brukar finnas i cottage gardens. Ett kastanjestaket och ett växthus i engelsk stil blir pricken över i. Damm, inte vet jag om det hör till, men här hör den i alla fall till. Näckrosorna är sena i år, men knoppar på gång. Massor av pioner är också på gång och en del rosor blommar redan överdådigt. De äldsta börjar ha rätt många år på nacken. Det är då man får utbyte. I nästa inlägg kommer exempel på några som blommar som bäst just nu. Välkommen på söndag eller vid annat tillfälle!