Vem kaläter mina äppelträd?

Aldrig förr har jag haft sådant angrepp på både äppelträd och plommonträd. Bladen äts upp mer och mer, knorrar ihop sig och torkar. Nya blad kommer säkert så småningom men trädet blir försvagat och har inte kraft att ge lika fina frukter som vanligt. Efter analys ser jag att jag gissade rätt på frostfjäril. Så är frågan bara hur jag utrotar dem. Man kan köpa Bacillus thuringiensis, en sorts bakterie som angriper larverna.

Frostfjärilen äter på äppelträdets blad!

I tre kvällarna har jag nu istället gått loss på träden med vattenslangen på högt tryck. Jag rör slangen hela tiden fram och tillbaka så att bladen fladdrar och ser hur larver firar ner sig i en tråd. De torde inte ta sig upp igen i första taget. Däremot förpuppas de i jorden och återkommer nästa år. Det måste jag bekämpa med en limring som sätts på stammen före första frosten, så att honorna inte kan krypa upp och lägga ägg som blir nya rackare året därpå. Jag kan ju också täcka marken runt trädet med en plast eller duk av något slag så kan larverna inte komma ner i jorden och inte heller komma upp ur jorden nästa vår.

Frostfjärilslarver kan kaläta hela träd

Larverna kan också ge sig på blommorna, så jag fortsätter med vattenslangen. För frukt vill jag ha, och många olika är på gång, inte bara i äppelträdet med 20 sorter. Höstens smaktest ser jag fram emot!

Dags att så nyttiga bondbönor! ERBJUDANDE PÅ FRÖN!

Bondbönor är lättodlade, förbättrar jorden och är så goda och läckra. Den illgröna färgen gör dem än läckrare! Nu har jag fått tag på frön till en bra yrkesodlarsort, Vroma, och köpte ett helt kilo frön. Därför kan du som läser bloggen och kan komma till BillaBlom få köpa 10 frön för 15kr och 20 frön för 25 kr. Vroma är den tidigaste, högavkastande, kraftigväxande och tålig. Blir spännande att testa den. I år vill jag ha mycket bondbönor så jag tänker sätta dem tillsammans med potatis. Varannan böna och varannan potatis. De lär trivas bra ihop och bondbönor binder kväve till jorden så att den förbättras. Då växer potatisarna ännu bättre.

Fjolårets lilla skörd

Hörde någon som brukar göra böngröt. Lät inte jättegott men när jag fick förklarat att man gör ett mos av bondbönor och potatis, då låter det ju väldigt gott. Bondbönor är proteinrika så det blir en hel maträtt av gröten! Annars kan man äta bönorna ( inte skidorna) som de är när de är unga, när de vuxit klart kan man koka dem lätt och dra av skalet på varje böna så kommer två platta läckra gröna bönor fram!

Bondbönorna går att så redan nu, huvudsaken det är 4-5 grader i jorden. I början behöver de bra med näring men sedan jobbar rötterna med att fixera kväve från luften. Otroligt men så är det. Så då fixar de själva gödseln. När bönstjälkarna blivit höga kan man klippa av topparna och äta dem lättkokta. Klippningen påskyndar också mognaden. Ibland blir det bladlöss i topparna, det är också en orsak att klippa bort dem. Men ät dem inte då…

Lär dig odla rosor i norr!

Jovisst går det att odla rosor! Läs min artikel i nyaste Trädgård Norr om rosenparadiset norr om Övik! Många säger att rosor är så besvärliga vilket förstås inte Marie i Husum tycker med sina 500 olika sorter och arter. Ja, jag skrev inte fel!

Fina Marie i sin vackra och häpnadsväckande rosenträdgård

Marie har ett idealiskt läge som blir svårt att efterapa – sällan man har tillfälle att köpa en gammal silvergruva – nu blev du fundersam. Läs artikeln på 9 sidor så får du förklaringen, får se många underbara rosor och dessutom har jag lagt till faktarutor med olika tips. I rutan “Råd för oss som inte har så idealiskt läge” får du mina tips för att klara rosorna utan silvergruva och i en annan ruta finns tips på extra härdiga rosor för zon 5-8, både engångsblommande, sådana som blommar hela sommaren och klätterrosor. Bra webbsidor för att beställa rosor kan också vara kul att hitta. Jag har tidigare berättat om Maries trädgård i Allt om trädgård, men det finns så mycket att se och säga så det räckte till även för Trädgård Norr. Kul att artikeln fick så stort utrymme. Sedan jag var hos Marie har jag samlat på mig några favoriter, `Funny Face`, ´Constance Spry´, ´Ilo´ och ´Camelot´. Alla har klarat vintern och speciellt ´Camelot´som redan blivit rätt hög. En otroligt flott blomma. Alla fyra finns med på bild i artikeln.