Spännande när krolliljor och bergvallmo tittar upp!

Visst är det härligt att se vad som sticker upp ur jorden på våren! Sådant som klarat vintern och blir finare och finare för varje år. De ovanliga krolliljorna med orange mönster kommer med så kraftiga stänglar och de flesta bergvallmor har klarat sig. Riktigt stora ruggar nu!

Krollilja artar sig tillsammans med frösådda fjällkvanne

Här på norrsidan av huset odlar jag i bara sand och gräsklipp. Väldränerat och bra för både liljor och speciellt bergvallmo. Rätt många olika har jag samlat på mig. Det går ju bra att samla på sådant som klarar sig. Bergvallmo trivs dessutom bäst i svalt klimat. Fördel för oss i norr!

Bergvallmo som klarat vintern med glans

Jag ser fram emot många bergvallmo i lila, himmelsblått och purpur.

Stor bergvallmo, Meconopsis x sheldonii

I höstas hade jag förstås som vanligt några lådor med perennsådder som jag inte haft tid att plantera ut. Bergvallmoplantorna vill jag inte missta och tänk att de kommer nu med små bladrosetter. Jag delade inte småplantorna utan satte ner i klump i sandblandad jord. Granris ovanpå det. Plantorna trycktes upp av tjälen så när marken tinat tryckte jag ner dem igen försiktigt. Nog hade jag lite tur att det lyckades och om några år har de också vuxit till stora ruggar.

Många fina småttingar på gång!

Faktiskt finns där också en liten planta av den eftertraktade sorten ´Wysiwyg´

Bergvallmohybrid från Skottland, Meconopsis ´WYSIWYG´ Bild: Berit Andersson

Ett eget rosenparadis

Vem vill inte ha ett rosenparadis!? Väljer man härdiga, tåliga sorter ska det inte vara omöjligt. Med bra jord, vatten och gödsel. Min artikel i Trädgård Norr om Rosenparadis som inte känner av zongränser, kommer snart ut. Där finns det många tips för att lyckas i norr och även för er som bor söderut. Och bilder på massor av rosor som alla växer i en trädgård norr om Örnsköldsvik i zon 5. Jag gissar att många blir inspirerade. Även jag blev det, när jag skrev första artikeln om rosenträdgården (detta är andra). Så jag skaffar några nya rosor varje år. Nu är jag så glad att jag lyckats få tag på den finska ´Marzipan´, framtagen av Pirjo Rautio.
´Marzipan´är engångsblommande och ovanligt låg för att vara en härdig ros. Bara såå söt! Och jättebra att den är rotäkta, då klarar den kalla vintrar bättre. I artikeln finns mer att läsa om rotäkta rosor.

Pimpinellros ´Marzipan´ zon 5, rotäkta
:Bild Pirjo Rautio

Igår fick vi leveransen av härdiga rosor, så nu kan du komma och botanisera. Öppettider: se fliken BillaBlom. Många kanadensiska som blommar hela sommarn och en del gammaldags bl a ´Rosa Mundi´, polkagrisrosen som är riktigt härdig.

Rosa Mundi, polkagrisrosen zon 6

Kanadensiska ´Marie Victorin´ser jag fram emot att få testa. Verkar helt fantastisk, persikofärgade knoppar och ger stora blommor hela sommaren. 120-150 cm hög och zon 5.

Kanadensisk ros ´Marie Victorin´ zon 5

Jag tycker det är helt perfekt att kombinera gammaldags underbart doftande rosor som blommar i max en månad, med kanadensiska som fortsätter in i september minst. Den vi sålt mest av under alla år är ´Louise Bugnet´, en toppenros som faktiskt också doftar och har bara lite taggar.

Kanadensisk ros ´Louise Bugnet´ zon 7

Kul med kurs och kul att beskära träd!

Gårdagens avslutning av kursen Frukt i norr – odling och beskärning, tillbringade vi i en trädgård med många fruktträd. Så det blev mycket praktik. Först genomgång av träden och åtgärder och sedan fick deltagarna ta sig an träden. De samarbetade i grupper och det var så härligt att se entusiasmen och höra att de upptäckt vad kul det är att beskära! Ja, gott humör med många skratt har det varit hela kursen. Som ifjol, trevliga och motiverade deltagare.

Intresse och entusiasm är toppen. Och nu även kunskaper till ett rätt utförande.

Redan vid träff två berättade de om hur de börjat lägga märke till misshandlade träd. På dessa fyra gånger tycker jag att vi har hunnit gå igenom mycket. Den här kursen gav jag också läxor, att läsa delar av studiematerialet. Ibland går man på en studiecirkel bara för att ha en kvällsaktivitet, men här handlade det om att lära sig så mycket som möjligt. Det är svårt att lära sig beskärning bara via böcker, det minns jag själv som läste allt jag fann innan jag gick utbildningen till Grönt Kort. Men med bilder av deltagarnas träd och funderingar av olika slag har vi lyckats räta ut många frågetecken.

När äppelträden blommar är humlor och bin lyckliga, även vi!

Lite teoretisk repetition blev det också sista gången. Viktiga punkter som att inte lämna stumpar, utan beskära inne i en grenklyka och att ta bort dubbeltopp helst redan första året. Och att aldrig beskära med motorsåg! Sådana missar som resulterar i att trädet lätt brakar i en storm. Helt klart blir livslängden förkortad. På trädet alltså. Vi som håller på med beskärning och annan trädgårdsskötsel och är ute i naturen får längre livslängd tror jag i alla fall!