Imorgon Trädgårdens Dag

För första gången har vi egen Trädgårdens Dag. Istället för att packa hela konkarongen i släp och bil och åka till Nordviks försäljning lägger vi tiden på att ordna lite trevligt på BillaBlom. Vi sätter upp flaggor, bjuder på kaffe, det blir föredrag och alla sommarblommor handlas till 10 % rabatt. Hoppas nu bara på ett skapligt väder. Dessa glada killar kom och handlade igår (med sin mamma förstås), men de valde och handlade själva. Var sin planta för 35 kr. Förgätmigej och anagambräcka. De förstod att välja lättskötta växter – ska de bli trädgårdsmästare måntro?! Willmer och Dennis var namnet.

Willmer och brorsan

Nu är växtsortimenet påfyllt med den nya leveransen så det är proppat med bra utvalda träd, buskar, klätterväxter och rosor. Och det finns kvar av fruktträd och många sorters bärbuskar. Och förstås så många sorts perenner att jag inte orkar räkna upp. Vanliga sommarblommor har vi köpt in från Nordvik och från Holland har vi det lilla extra, till exempel gräset pärlhirs med svarta kolvar, chokladblomman, Bacopa i olika färger och mycket annat. Några ex av Årets Pelargon hittade jag också på Nordvik. HÄR kan du läsa om den. Längst bak i bild har du den. Fin ihop med silverbjurvinda och rosa Bacopa.Violino pelargon

 

Det spirar och blommar bland ris och skräp

Har du hunnit städa trädgården? Inte då jag, men vårblommorna är ändå så vackra och dammen har vaknat till liv.  Några timmar hann jag ner till trädgården i Nordingrå i söndags. Då får man prioritera det viktigaste. Jordgubbslandet som sattes i höstas i sand, fick ett täcke av gräsklipp, nödvändigt om det inte ska torka ut.

Vårblomning mitt ibland ris och skräp

Äntligen börjar fruktträden slå ut. Det härdiga plommonträdet ´Sinnikka´ har tusentals blomknoppar på gång. Blir det bara fint väder med pollinerande insekter kommer vi att få massor av plommon även i år. Nog är det härligt med en trädgård! Alltid finns det något att se fram emot.

Plommonträdet Sinnikka härdigt

Kungsängsliljan ståtar med sina osannolikt rutiga blommor.Jag tycker att Vår Herre hade bra fantasi när han hittade på kungsängsliljan. Skräpet det får vänta tills tid finns. Det går att njuta även om det inte är perfekt på studs!

Rutig kungsängslilja

På lördag är det Trädgårdens Dag hos BillaBlom. Mer info kommer. Och hoppas att du kommer!

 

Klematis i kruka

Klematis kan man inte få för många av. Bara de får en bra plantering är de lättskötta. Djup lucker jord och stor grop. HÄR kan du läsa mer om planteringen i trädgården, vilket delvis gäller även för kruka, som måste vara rejält stor. Just nu har BillaBlom flera fina utvalda sorter, men en fellleverans i veckan rear vi ut till priset 100 kr. Westerplatte är vinröd och storblommig, härdig till zon 4 och även lämplig för kruka då rankorna inte blir så vansinnigt långa som i vanliga fall.

Clematis Westerplatte

Vill du plantera klematis i kruka blir det fint att göra en klätterställning av kvistar från trädgårdsbuskar. Här har jag behållit små sidogrenar på kvistarna så blir det mer att klättra i och en naturlig känsla. Sorten ´Södertälje´, som blommar här, blir för stor för kruka, så den ska så småningom ut i någons trädgård. Klätterställningen är gjord av kornellkvistar som bortglömda stått och torkat sedan ifjol. Färska kvistar går också bra, men ta inte färsk sälg och pil, för då rotar den sig i krukan. Även färsk kornell är risk att den rotar sig, då får du en buske i krukan som tar död på din klematis. Här på bilden ser du att jag lagt grov sand runt rothalsen. Viktigt men enkelt att fixa.

Klematis i kruka

Klematis har kraftiga rötter så det är vanligt att de snurrat runt i odlingskrukan. Lossa därför försiktig på rötterna före plantering. Det gäller nu på försommaren (eller ska vi kalla det vårvinter? -långkalsongerna behövs fortfarande vid utevistelse). Vid sommarplantering har växten kommit så långt att den behöver intakta rötter. Slutligen behöver klematis mycket näring och vatten, speciellt viktigt vid krukodling. Du som har läst på vet att man ska beskära kraftigt vid plantering. Ja, jag ska… men vill titta lite på blommorna först! Det tar alltid emot att klippa ner så hårt, men det lönar sig.

Klematisplantering lossa rötterna