När det är hallontider blir det skogspromenader för vår del. I år blir det inte så mycket bär som annars men dagens 5 l skogshallon är ändå värdefullt. Och tänker man efter, så visst är det vackert med en slingrande skogsstig!

När det är hallontider blir det skogspromenader för vår del. I år blir det inte så mycket bär som annars men dagens 5 l skogshallon är ändå värdefullt. Och tänker man efter, så visst är det vackert med en slingrande skogsstig!

Kurilerkörsbär, Prunus nipponica var. kurilensis ‘Ruby’ blommar just nu som bäst. Min lilla buske satte jag för två år sedan i trädgården i Nordingrå och nu är den äversållad av rosa körsbärsblom. Inte konstigt att man blir glad av sådant, nu när det är vår och sommaren redan verkar ha kommit. Alla har plats för en sådan, Busken blir 2-4 meter hög och klarar enligt uppgift zon 4. Men här i Överbilla, zon 5, har den också övervintrat utan problem. Finns också som små stamträd. Vi har några fina ex på BillaBlom, så titta gärna in. Stängt måndag. Massvis av sommarblommor har vi också fått hem!

Bitte i Örnsköldsvik samlar på dagliljor. Ett företag med chans att lyckas då dagliljor är bland de mest lättskötta och härdiga perennerna. Dagliljan har varit vald till Årets perenn vilket också borgar för pålitlighet. Bitte har nästan 100 sorter och kan så mycket om dagliljor, så vill du veta mer så läs artikeln! HÄR hos Trädgård Norr går den att beställa.
