Trädgårdsvisning i Salsåker på söndag 6/8 kl 13!

Nu blommar trädgården med rosor, liljor, dahlior, perenner och näckrosor i dammen! Mycket annat finns att se; bär och frukt från andra länder, buskar och träd, allt sådant som trivs i Norrland. Vårt nya växthus i engelsk stil, en asiatisk hörna och mycket mer. 1 tim guidning med tips för en lättskött trädgård och därefter bjuder vi på fika. Växter från BillaBlom finns att köpa. Inträde 70 kr. OM RISK FÖR REGN – ring och kolla. Här vid kusten kan det vara uppehåll. 0736-372212, info under fliken Monicas trädgård.

Äntligen har trädgården blommat upp, värmen är här- hoppas för att stanna!
Näckrosor vill ha värme för att blomma

 

 

Säg det med blommor…

Tack för igår vill jag säga! Vilken succé med Trädgårdens Dag! Intensivt med folk från klockan 10 till 18. Bara kring lunchtid mattades det av. Roligt att så många hittar hit ut på vischan, en del för första gången men många säjer att, -Jo, nog har jag varit här tidigare. Sommarblommor, träd och buskar såldes i mängder, men än finns det mycket att välja på. Och kaffe dracks det. Det 10-åriga barnbarnet hade bakat goda kakor och fick in en bra slant på sin egen försäljning.

Vit rosenskära är populär, blommar hela sommarn om man tar bort vissna blommor. Fungerar också i lite skugga.

Nu när värmen äntligen är här – ibland i varje fall – märks det att folk vill komma igång med trädplanteringen. Det finns kvar familjeäppelträd, päronträd, plommonträd, chokladkörsbär på stam och härdiga prydnadsaplar ´Rubin´och ´Wabiskaw´. Säg finns det någon tjusigare blomning?

Purpurapel

Många tar bort alla träd när de bygger hus eller bygger om, men träd behövs. Ett tak som ger rumskänsla. Man kan välja träd som inte blir så stora om man är rädd att ta bort solen eller utsikten. Tll exempel rosenhagtorn som är ett populärt litet träd. Vi har också syren på stam i flera färger, djävulsbusken som litet stamträd, liten pärlrönn på stam, Aronia på stam m fl mindre träd. Och en del riktigt stora för den som vill ha det!

Rosenhagtorn ´Paul´s Scarlet´

Många vackra växter att packa upp, men… är det jul igen?

Två stora växtleveranser fick vi idag. Det är alltid så spännande eller egentligen nervöst så allt kommer fram i tid, för växter är inget som ska stå inpackade i ett lager. För träden och buskarna från Ängelholm tog leveransen bara drygt att dygn och bilen kunde lyfta av alla lådor utan traktorhjälp. Vilket flyt!

Men de 100 lådorna perenner från Värmland blev först skickade en dag för sent, stått inplastade hela tiden och när jag ringer DHL, säger de att allt kommit till Sundsvall igår kväll, men de lastade inte om och skickade vidare idag  till Övik. Så det skulle komma först efter tre dagar! Oj, oj. Vad tänker dom på? Jag förklarade men skulle de skicka en extra bil måste någon betala, så jag frågade efter chefen. Tjejen i telefonen skulle kolla om allt var inplastat som det brukar, då förstörs det fort, och jag trodde jag skulle få prata förstånd med chefen. På en timme hörde ingen av sig och jag gjorde mig beredd att ringa igen. Då kommer alltihopa med en bil som kört ut det från omlastning i Övik. Så det hade skickats från Sundsvall på morgonen ändå! Vad har dom för koll?

Nu är allt frid och fröjd, men nog så fridfullt med snöflingor som dalar ner. Man kommer nästan i julstämning. Få se vad som händer nu då, och hur allt ser ut i morgon bitti? Och jobbet fortsätter med uppackning. Nog är det spännande med växter allt!

Vi öppnar för säsongen fredag 12/5 kl 14-19, men allt kommer inte att hinna packas upp, det får bli lite pö om pö. Och leveransen från Finland med mycket frukt och bär väntar vi på. Men redan nu finns de faktiskt massor att dregla över. Nya växter även i år och de gamla trotjänarna. Väldigt mycket härdiga växter och så lite känsligare som krydda för den som vill försöka, exempelvis är det beställt magnolia i år. Och några syrenbuddleja som man kan odla i kruka och ta in vintertid.