Många skyltar och mycket att se och göra i Nordingrå

Vi var och satte upp en skylt till så att besökarna hittar till Monicas trädgård på söndag för vår visning. Vad trevligt när man möts av alla möjliga skyltar i Järesta vid avtagsvägen in mot Nordingråvallen. Här finns många tips på saker att göra och se, en turist måtte väl bli glad av sånt. Hemma i Överbilla har Vägverket varit nitiska och tagit ner våra BillaBlomskyltar, stör trafiken bevars. Tur att vi har stängt där nu. Här i Salsåker däremot är det full fart, imorgon lördag är det byloppis och på söndag kl 13 har vi trädgårdsvisning. Man får också komma andra dagar, men då får man titta runt själv och det blir ingen guidning, men mycket finns att titta på! Äntligen är värmen här och blomningen är igång! Skyltat till trädgården så man ska hitta både från Ullånger och från Nordingråvallen. Välkommen!

012f069a871a1c7dc556be11a4068dda3b2c60c6ef

Mer info under fliken Besöksträdgård.

Fina bilder från förra jobbet

För några veckor sedan tog jag med mig kameran till mitt förra jobb, Själevads Kyrkogård. Jag hann med att designa och plantera en hel del ytor under det året jag var där. Otroligt vad det har växt på några år! Pärlhagtornet ´Toba´ är nog så söt jämfört med rosenhagtornet ´Paul´s Scarlet´ som jag har i min trädgård. HÄR kan du se det senare. ´Toba´ har lika fina täta blomklasar men en mildare färg och så är den en zon härdigare – zon 5.

Pärlhagtorn Toba

Azalean, Rhododendron ´Northern Hi-Lights´ har vuxit på sig så att den blommar bra. Dyr var den och svår att få tag på och små exemplar, men värt besväret då den är en av de härdigaste och dessutom doftar den. Den finska sorten ´Adalmina´ som vi fått hem till BillaBlom i år är faktiskt ännu härdigare och har en flashigare färg förstås. HÄR kan du se en glimt av den.

Azalean ´Northern Hi-Lights´

Tillsammans med den gulbarriga tujan ´Sunkist´ som inte blir så stor och bolltujan ´Danica´  kommer det att bli en grann rygghäck till gravstenarna, när allt vuxit ihop. Soluppgång kallar jag den. `Sunkist´ går bra att hålla tillbaka med klippning, men är ändå en liten tuja.

Thuja Sunkist och Danica, Azalea

Perennrabatterna har också blivit otroligt frodiga. Vuxit ihop så att ogräset inte får en chans, som jag hade tänkt. Kan det vara all hönsgödsel jag beställde hem som gjort susen? De vitgröna bladen är Hosta ´Patriot´, som anses vara den bästa vitkantade funkian.

Perenner och buskar (2)

Snöbollsbusken Viburnum opulus ´Strömsund´, härdig till zon 6, och djävulsbusken Physocarpus opulifolius ´Diabolo´visar verkligen hur tåliga och frodiga de är. Perenner och buskar (1)

Framför ´Diabolo´ är faktiskt en rödkvanne på gång. De är ju två-årig, men frösår sig, så personalen på kyrkogårn har varit duktiga och inte rensat bort fröplantorna. Den är ju så grann när den blir mörkt vinröd både i stjälkar och blomma. HÄR finns bild.

 

 

 

 

 

Min nya spaljépergola

Vad nöjd jag blev med klematisspaljén som mannen gjorde klar till första trädgårdsvisningen! Armeringsnätet har rätt så små maskor och smäckra dimensioner och stilen passar till vår 60-talsstuga. De raka linjerna är annars inte något jag föredrar i trädgården, men i närhet till huset är det helt okej. Faktiskt lite Ulf Nordfjell-stuk över det hela (en av världens bästa trädgårdsarkitekter), med lite fler formstarka växter än Alliums bollar skulle det likna ännu mer. Jag får fundera över hur jag kan förstärka de geometriska formerna, rektangel har vi i spaljén och cirkel i Alliumbollarna. När vi skaffat mer armeringsnät blir det sådant även i taket på pergolan. Så kan man gå där under och njuta av blommorna på väg ner till källarn.

Spaljépergola av armeringsnät