Märklig sommar

För några dagar sedan började sommaren, skrev jag här. Men nog är det en ovanligt kall sommar. Jag minns då ingen midsommar när det nästan varit frostgrader. Men det var makalösa vyer under natten mellan midsommardagen och söndagen. Jag var på hemväg och fick denna bild över Själevadsfjärden. Vattnet ångade så det såg ut som rök från en stor brand.

Kall midsommarnatt

Ett av de första åren vi bodde i Överbilla var det också en kall sommar. Då frös den potatisblast som kommit upp den 13 juni och fick sedan växa i exakt två månader fram tills höstfrosten kom den 13 augusti. Numera fryser det tidigast en månad senare. Den globala uppvärmningen märks också här i norr, och här kan den faktiskt vara till fördel. Det har diskuterats att förändra zonkartan som visar zon 5 här i Örnsköldsvik. Inne i stan växer redan många växter som inte anses härdiga här, men mycket beror ju också på läge och jordmån.

Vilken kul möhippa med blomsterjobb

Ett gäng på 11 pigga tjejer ville fira en del av sin möhippa hos BillaBlom. Det var första gången för mig, men kanske inte den sista nu när Helena, en av deltagarna hjälpt mig att kläcka den roliga idén. Tur att det var uppehåll så att vi kunde hålla till utomhus.

DSMöhippa med plantering

Den blivande bruden Camilla, tjejen i brudslöja, gjorde en fin uteplantering att ta med till sitt nya ställe. En liten stuga och välkommenskylt satte hon också i , så hon har vad hon behöver, tak över huvudet kan man säga.

Möhippa med plantering

Till att börja med berättade jag lite om hur man tänker om färg och form, att hålla sig inom en fjärdedel av färgcirkeln eventuellt med en kontrastfärg, och att aldrig ha fifty/fifty – alltså inte lika hög plantering som krukan, utan hellre att krukan är 1/3 av höjden och planteringen 2/3 eller vice versa. Att inte ha lika mycket av varje blomma och färg och att gärna placera växterna asymmetriskt. Jag tog svenska flaggan som exempel, där sitter ju korset inte i mitten utan lite på sidan. Den gamla principen gyllene snittet, som den bygger på, är något som varje öga gillar. Och krukans form bestämmer planteringens form och är en fortsättning på krukan eller en upprepning av den.

Lite tips om hur man fixar en självvattnande kruka med stenkross i botten blev det också. Det tipset kommer i annat inlägg.

Möhippa med plantering

De övriga i gruppen använde sig av olika perenner, nävor, taklök, trampnarv, snöflingan och prydnadsgräs. Efter mycket skratt och skoj avslutade vi inomhus i värmen. Det vara en kul överraskning att få vara med på en möhippa fast jag är 60 år fyllda.

Möhippa med plantering

 

Sommarfint i Halmstad och spännade examensprov

På fyra dagar hann vi köra ner till Halmstad, 105 mil, höra på när minstingen, nu 24 år, redovisade sitt examensarbete, C-uppsats tror jag det kallas, fylla bilen med fina buskar som nu finns hos BillaBlom, hinna se lite av ett blommande Halmstad och så köra hem 105 mil till. Puh! Redovisning av C uppsats

Sonens examensarbete var i biomedicin inriktning fysisk träning och kan enkelt sagt handla om hur olika sorts träning påverkar prestationen på golfbanan. Ganska invecklat, men intressant och imponerande. En opponent från samma klass hade granskat och så blev det till att förklara sig, det tycker jag att sonen och killen han jobbat ihop med gjorde bra. Och mamma var stolt förstås. Titeln kan jag inte klaga på i alla fall – biomedicine kandidat. Examensarbete

Halmstad blommade för fullt, många häckar i vitt och kastanjeträdKastanjeblomningens blommor liksom lysande kanedelabrar. Halmstad känns som en mer lummig stad än här hemma. Träden blir ju också större söderut än här. Men när alla bergkörsbär och annat som vår stadsträdgårdsmästare ordnat, har vuxit på sig blir det fint hos oss också.

Den finaste tulpanplanteringen var färgmatchad i ljusrosa cerise och purpur.

 

Tulpaner i Halmstad