Hyllning till mamma!

Om mamma hade levt fortfarande skulle hon ha fyllt 98 idag. Hon blev nästan 91 i alla fall, och fortsatte sköta sina kor på torpet utom under de sista åren. Hon hade levt ett strävsamt liv, som man säger och ville helst klara sig själv. När hon blev sämre sista åren och behövde hjälp menade jag på att hon hade jobbat och slitit så mycket i sina dar, så nu var det bara rätt att samhället ställde upp för henne. Det hade bara varit roligt att jobba, tyckte hon.

Hon växte upp i en familj med många barn och då var det till att tidigt börja som piga och tjäna sitt uppehälle. När hon började som sömmerska vet jag inte, men hon var självlärd. – Jag bara tog mig för, sa hon. Hon gjorde mönster utifrån den kropp hon skulle sy för, och det var ju förstås mer bemedlat folk hon sydde åt. Till examen, ja alla skolavslutningar kallade vi så, sydde hon en ny klänning åt mig. Min syster minns att mamma brukade göra klänningen klar i sista stund. Det blir väl så när man känner sig säker på sin sak. En enda söt klänning har jag kvar i en låda, alla andra plagg blev säkert till mattrasor. Noggrann var hon, för jag minns att när jag “tog mig för” och började sy mina egna kläder i 14-årsåldern, hade hon synpunkter på finishen.

Till skillnad mot grannkvinnorna förvärvsarbetade hon även när hon fått familj. Med full fräs sydde hon skor för en av Nordingrås skofabriker som hade sina glansdagar när jag var liten. Hemnåtling kallades det. Inte alltid hade hon hembakat bröd som de andra tanterna utan mamma köpte sig en vetelängd på byns affär, kallad Kopra, egentligen Kooperativet, nu Konsum.

Kvällen innan mamma dog fick vi inte mycket kontakt, men plötsligt sa hon: -Ge honom ära och makt. Hon var troende och jag tror att hon då stod utanför himlens port, kikade in och såg den Allsmäktige. Hon somnade in fram mot morgonen. Ingen av oss systrar hann dit i tid, men jag tror att mamma somnade i frid.

Ja grattis idag då, mamma!

Bort med sniglarna! Vinn Nemaslug värde 365 kr

Bionema sponsrar nu med Nemaslug för 40 m2. Ni stackare som jagar sniglar på kvällarna har här chansen att vinna en förpackning. Förra året när Nemaslug utlottades berättade en av läsarna hur de i en by lyckats utrota sniglarna genom att alla använde Nemaslug på så sätt att de la ner sniglar i en lösning med Nemaslug, delade de infekterade sniglarna och spred ut på tomten så att andra sniglar åt upp dem osv. Till slut hade alla sniglar blivit infekterade av nematoderna från Nemaslug och sagan var all. Det är klart att det skulle bli dyrt om varje samhälle i hela södra Sverige skulle göra samma sak, man borde få EU-stöd!

HÄR på Bionemas hemsida kan du läsa mer om Nemaslug.

Klicka in på fliken “Tävling” och var med!

Hjälp mot sniglar

Två stora leveranser till BillaBlom!

På onsdag är det första öppetdagen, vilken tur då att lastbilen kommit idag med nästan 80 lådor med perenner och kryddväxter, jordgubbsplant och allåkerbärsplant. Många av våra egna perenner har knappt tittat upp, jämfört med de som kommit från Värmland. Våren är tidig här, men Värmland är tydligen bra mycket före, då till och med en del av de beställda växterna blommar. Tips på fina perenner ur vårt sortiment: Två olika Trillium: paddskugga vinröd och vit treblad, Heuchera ´Marmalade´ en av de bästa och tåligaste sorterna av alunrot. Bladen skiftar i ceriserosa gulbrunt och orange. I mitten av nästa bild ser du den. Vid trädgårdsvisning brukar folk fråga efter plantor när de ser mina ´Marmalade´så nu finns de att köpa. Av Meconopsis napaulensis, en helt fantastisk bergvallmo, har vi plantor som vi drivit upp med frö från den ovanliga gulrosastrimmiga – bild HÄR, och den vinröda som inte heller går av för hackor.

Leverans av perenner til BillaBlom (1)

Imorgon kommer nästa leverans med mycket frukt- o bärväxter, buskar och annat smått och gott. Blir spännande att se om allt kommer! I slutet av maj kommer mera träd och buskar, och häckplant, men tänk på att häckplanten måste beställas! Även om du vill ha något speciellt. Det känns roligt att få sälja dessa växter som är utvalda för att de är speciellt fina, tåliga och härdiga i Norrland. Funderar du på någon speciell växt är det bara att ringa så tar vi reda på pris och om vi kan beställa den!

Leverans av perenner til BillaBlom (2)

Våra öppettider: Vardagar kl 16-20, Lördagar kl 10-16, Söndagar o röda dagar 12-16 OBS!! vecka 20-21 onsd- sönd, vecka 22-26 alla dagar utom 31/5- då träffas vi på Trädgårdsmässan i Örnsköldsvik!