Tävling om växtbelysning

Nu startar första tävlingen om växtbelysning! Många av oss börjar ha trångt i fönsterbänkarna så passa på att vara med och tävla. Hos Ljusbutiken har jag köpt de lysrör jag använder för mina sådder. Nu kan du vinna deras växtbelysning med vanliga lysrör eller speciella växtlysrör. Läs under fliken “Tävling”.

Tävlingen avslutas sönd 6/4 kl 20.

riga (1)

Kakfest hela dan

Idag firade 30åriga svärdottern med stor kakbuffe´. Enligt önskemål bidrog jag med små mandelkubb. När barnen var små och det gick åt mycket fika, bakade jag ofta mandelkubb. Snabbt och gott. Födelsedagsbarnet som älskar att baka, fick en Kitchen Aid, ett nymodigt namn på det jag kallar hushållsassistent.

baka mandelkubb (1)

Den gamla trotjänaren kokboken har hängt med i många år och är välanvänd, vilket syns på de gulnade och solkiga bladen och hushållsassisten har gått varm under alla 40 år. När vi lämnade in den för service i halvtid påstod reparatören att assistenten var som en mjölsäck!

baka mandelkubb (2)

Floristpraktik

Solitär med gerberaNu gör jag äntligen mina sista praktikveckor som ingår i utbildningen. Så ska jag bli klar nån gång. Eller blir man klar som florist? Det är väl som med musik, det går alltid att bli bättre, öva lite mer…

Just nu är jag på Bjästa Handelsträdgård, i dag har jag bundit en hop med handrosor för begravning, tulpanbuketter av olika slag och så en sorgbukett, en sådan som ska ligga på golvet bredvid kistan. Jag har inga bilder från dem, men däremot bild på en snitsig solitärbukett som floristen Mia gjorde idag. Det där glänsande metallbandet är sådant jag gillar, ibland blir det lite för mycket för mig, brukar min floristlärare tycka.  

Fågelholk med liten enrummare

Förutom blommor så finns det en hel del andra trevliga varor på handelsträdgården, till exempel den här gulliga fågelholken. Finns både dekorerad som här eller bara själva holken. Undras vilken liten minimal fågel som ska hyra in sig i den mindre enrummaren??