Jag är nyss hemkommen från en fantastisk pilgrimsresa i Israel. Därav de få inläggen på sista tiden. En dag i närheten av Gennesarets sjö fick vi möjlighet att smaka den så kallade Petrusfisken som var riktigt god, den smakade ungefär som färsk abborre.
Vår guide var mycket kunnig inom många områden. Han gav en mycket intressant förklaring till att Petrusfisken en gång hade ett mynt i munnen. Bibeln berättar om att Jesus uppmanade lärjungen Petrus att kasta ut en krok och dra upp första fisken som nappade. I munnen hade den en slant som Petrus kunde använda för att betala tempelskatten. Märkligt kan det tyckas, men förklaringen finns i att den fisk som finns i Gennesaret, är av Ciklid-släktet. Den är en munruvare och när den släppt ut ynglen, blir den baktung. Därför dyker den till botten och tar en sten i munnen för att få balans. Och Petrus´ fisk hade väl plockat upp ett mynt istället som låg på botten. En helt naturlig förklaring, men ändå övernaturligt att Petrus fick upp just den firren!
I en tidning fick en läsare svaret att visst går det att odla storblommiga klematis i zon 5. Bland annat sorterna ´Södertälje´ och ´Jackmannii´ föreslogs. Den sistnämnda anges ofta härdig bara till zon 4, men jag vet att min syster i Lappland har lyckats med den, plantering och skötsel är ofta nog så viktigt som zon. Ofta säger man att en växt frös bort på vintern. Då är inte alltid vintertemperaturen den stora orsaken, utan att växten inte har fått optimala förhållanden vad gäller plantering och skötsel, alltså beror det på sätt och vis på sommaren! Här får du några råd som hjälper dig att lyckas.
Clematis viticella ´Södertälje´ italiensk klematis (räknas som småblommig)
Klematis har väldigt djupa rötter, jag skulle flytta en som blivit planterad på för skuggig plats, men fick ge mig. Den hade bitit sig fast så djupt ner att jag skulle förstört kanske både den och växterna runt om. Så jag fick ge mig. Det visar att du måste gräva ett stort hål, minst 50 x 50 cm och lika djupt. Se till att vatten inte blir stående i gropen, i så fall bör du byta plats eller fixa en liten dräneringsslang från botten som tar bort överskottsvatten från gropen. Invid en vägg är inte heller bra, där kan det bli för torrt. Fyll gropen med sandig jord uppblandad med komposterad gödsel och kompost. Torvjord på säck ska man inte använda så mycket av i Norrland, det ger en blöt jord som inte är bra för övervintringen. Har du inte kompost, förbättra då hellre jorden med barkmull (alltså inte täckbark). En del av mina klematisar växer i ren sand och gödslas med gräsklipp som läggs på ytan två gånger per sommar. Det är bästa sättet, tycker jag. Sätt plantan 10-15 cm under jord/sandytan som bör vara högre än omgivande mark och beskär plantan till 20 cm. När den vuxit upp ca 50 cm toppar du skotten, allt för att rötterna ska utvecklas bra.
Klematis blommar långt in på hösten
Plantorna växer mycket på en sommar, alltså behöver de massor av vatten och näring. Det missar man ofta, speciellt när de är små. Eftersom rötterna är så djupt ner räcker det inte heller med att skvätta lite grann. Den kan växa mycket på djupet och inte alls komma upp i ljuset på flera år, medan du tror att den dött. Då är det lätt att sluta sköta den, eftersom den inte syns. Jag trodde att klematisen på bilden hade dött och när den efter flera år plötsligt stack upp hade jag glömt vilken sort jag hade planterat. Den liknar i alla fall den vanliga ´Hagley Hybrid´. Den har gett massor av blommor i många somrar och är fortfarande fin fast vi kommit långt in på hösten. Nu har den har klättrat upp i päronträdet och blommar så vackert mot päronets mörknande blad.
Skär ner klematisen till 5-15 cm på senhösten och täck jorden med något som skyddar mot för mycket regn.
Tycker du om klematis rekommenderar jag du tittar in på världens största klematisförädling, Roogoja i Estland som har massor av härdiga sorter. Många sorter finns att köpa i Sverige, och de går också att beställa.
Förra veckan stod jag en timme i kön på Expert som hade rea. Då kom jag att tänka på när jag var sjuk i depression för ett antal år sedan. Jag kände mig så bortglömd och värdelös, ja, jag hade fått höra det verbalt till och med. Jag minns än hur stort det var för mig när någon sa ett vänligt ord när vi väntade i kön på mataffären. Så lite betydde så mycket just då.
Och på Expert i fredags var det en obekant kvinna som gav mig råd när jag var på väg att köpa ett gammalt virusskydd – på rea tar man ibland för snabba beslut! Vid kamerorna snackade en man om att han ville sälja sin gamla kamera en Nikon D-90 så han fick mitt telefonnummer.
Och till sist stod jag så i den långa kön. Vi svenskar är ofta så tysta och tillknäppta i en sådan situation. Inte konstigt att man blir less av att stå i kö då! En tjej som stod framför mig bröt isen då hon ville att jag skulle hålla platsen medan hon plockade en sak till ur en hylla – och så började vi prata… Det kan vara rätt trevligt att stå i kö!