Smarrig blåbärspizza och blåbärskaka med vanilj

Nu är alla blåbären i frysen utom de som blev blåbärskaka. Av någon orsak blir den bakad just på hösten, fast det går lika bra med frysta bär. Den här gången gjorde jag dubbel sats. Hälften blev som vanligt en långpanna full, medan resten blev ett antal blåbärspizzor. Lagom stora att ta fram när 4-5 personer ska fika. Vaniljsockret är det lilla extra som gör blåbären så goda.

Här får du receptet:

Blåbärskaka                            225 grader 15-20 minuter

2,5 dl kall mjölk och

50 jäst blandas

200g smör finfördelas i

8 dl vetemjöl

Blanda ihop mjölk- och mjölblandingarna tillsammas med

0,5 dl socker och

1litet ägg

När degen jäst till dubbel storlek trycks degen ut i en långpanna fodrad med smörpapper. Eller forma till 4 pizzabottnar. Gör lite tjockare kanter. Låt jäsa i 20 minuter. Häll på

1 liter blåbär

strö över en blandning av

1 dl socker

1 msk potatismjöl

1 tsk vaniljsocker

Pensla kanten med uppvispat ägg och grädda i ca 15-20 minuter. Långpannekakan skärs i bitar. Njutes med glass eller vaniljsås.

 

Nu är det förkylt

Sedan en vecka har jag dragit på en besvärlig förkylning. Mannen med maskinerna – han jag bor ihop med – drog hem den. När viruset väl finns inne i huset är det inte lätt att klara sig, så till slut låg jag där också. Ja, han låg inte – “måste” jobba ändå. Och jag väl varit så mycket i farten som jag orkat också. Jag litar till mitt dundermedel, indianernas medicin som görs av den snygga trendblomman Echinacea purpurea.

Det gäller att börja medicinera så fort det minsta symptom känns. Första dygnet varannan timme och sedan 3-5 ggr per dygn. På flaskan står att det ska blandas i 1/2 glas vatten, men en god vän tipsade om att det är effektivare att ta koncentrerat på en sked. Det bränner det! Annars är en mugg med het mjölk det som lindrar bäst i halsen åtminstone för stunden.

Echinacea indianernas medicin

Hallå svenskar – ta reda på blåbären!

Någon sa att bara en halv procent av Sveriges blåbär plockas. Vi har det för bra när vi kan gå och köpa vad vi behöver istället för att hämta det som är gratis i naturen. Thailändarna de kommer och plockar, men hur hållbart är det att åka så långt? En del tjänar nog en bra slant, men de får slita och ibland går det med minus. Bäruppköparna som tagit hit dem tänker nog bara på att tjäna pengar själv och thailändarna får ofta bo i misär. Sen är det inte vidare trevligt med den nedskräpning de ibland lämnar efter sig.

Vi borde själva ta reda på det skogen ger, samtidigt får vi motion och rensar hjärnan i skogens lugn. Just blåbär innehåller också så mycket nyttigheter, att köpa gojibär blir helt onödigt när man har blåbär i frysen. Och  det måste väl vara bättre att thailändarna och andra fattiga får hjälp där de bor. Och att vi svenskar som har det så bra ger mer bistånd till behövande länder.

Att rensa blåbären är inte det roligaste man gör, men gott att plocka fram ur frysen, och tänk på blåbärskaka! Recept kommer här framöver!