Historien om järnvägshängapeln

Efter att jag för någon vecka sedan presenterade det vackra trädet järnvägshängapeln, fick jag mig en trevlig berättelse till livs. En Facebook-vän i södra Finland, Pia Swens berättade då så här: Den inplanterades här i Finland (under den Ryska-tiden). Den Ryska tsaren tyckte att stationshusen såg trista ut, så han bestämde att vid varje station skulle det planteras två dylika träd för att pryda upp ingången till stationen. Ännu idag 200 år senare kan man se dessa träd vid ur bruk tagna stationshus. Ett mycket vackert och härdigt träd som blir som ett jätteparasoll. Frukterna är ätbara och mycket goda som syltade. Mitt träd kommer att blomma om några dagar.

Järnvägshängapel hos Pia Swens i Finland
Bild: Pia Swens

För några vecka sedan skickade hon bilden på sitt fina träd i full blom och berättade att när det är dags för skörd klyver hon de mogna frukterna och kokar med syltsocker efter smak. Fryser in dem och de kan användas till allt.

Vilken rofylld bild och vilket fantastiskt vackert träd hon har! Jag bara måste leta upp en plats att plantera ett sådant träd!

Tack Pia för all information du delat med dig av!

Bär med enkel kolasås

Vi åkte till Omnebadet och åt vår enkla efterrätt. Men inte mindre god för det. Jag hade kokat en burk (oöppnad) kondenserad sötad mjölk i en kastrull med vatten i några timmar så blev det tjock härlig kolasås. Betydligt större del naturliga ingredienser än den sås man köper. Och godare. VIKTIGT! kyl burken i kallt vatten före öppningen, det finns exempel på att den har exploderat rätt i ansiktet vid öppning av varm burk!

Bär med hemgjord kolasås

Två härliga dagar har vi haft, soligt och ganska varmt, men kallt på kvällarna. Myggorna har dock fattat att det är sommar. Vattnet i Omnesjön var för kallt för bad, men barnbarnen doppade tårna i alla fall.

Fiske och grillning vid Omnesjön

Ett annat gäng fiskade och grillade. Mysigt det också. Svensk sommar är bäst!

 

Midsommarblomning

Vilket fint väder vi haft idag! Nu blommar det i nästan varje vrå. Naturen har väntat precis som vi men nu exploderar den i blomning. Den ena prydnadsapeln ´Hopa´ har slagit ut i underbart lilarosa. Bra alternativ till bergkörsbär som blommar över så fort. Purpurapeln ´Profusion´står skuggigare så den får jag vänta på. Det blir spännade att se hur den blommar, sorken gnagde ner den för några år sedan, så den har tagit god tid på sig för att komma igen.

Malus ´Hopa´

Rosenkvittenbusken, Chaenomeles japonica,  har vuxit på sig efter några år, så nu är den full med blommor. Minns inte sorten, vet någon om alla rosenkvitten är ätlliga? Sorten ´Cido´ har vi hos BillaBlom och den är i varje fall ätlig. Nordens citron kallas den ibland och ska kunna ersätta citron i sylt och saft. Det vetenskapliga namnet hakade jag upp mig på i början, så här fick jag lära mig att det ska uttalas: Ch som i Kina , ae = ä, o= å. Betoning på andra stavelsen, även i japonica.

Rosenkvitten

Rosenbräckan, Saxifraga-Arendsiigruppen, är som finast just nu. Den bildar en större och större matta för varje år.

Rosenbräcka

Några rosenbräckablommor, och dubbla mininarcisser blev fina i ett betongfat. Runda former ja, precis som fatet! Och narcisserna matchar betongrosornas form. Några ormbunksblad som form- och färgkontrast.

Flytblommor i skål

Hoppas du har en riktigt skön midsommarhelg! Det har jag!