Ja, liljelökar tål verkligen kyla!

I höstas grävde jag upp en del liljelökar och delade. Hösten är ju bästa tiden att både göra det och att plantera liljor, fast de finns ju inte i affärerna då. En del lökar hann jag inte med så de blev liggande i lådor med lite sand, ute i odlingsrummet. Där blev de kvar över vintern och blev således stenfrusna. Först idag hade jag tid att ta reda på dem och plantera i krukor. Liljelökar som frusit

Jag minns att trädgårdsmästaren på Nordvikskolan sa att liljelökar tål att frysa och det stämmer sannerligen. Även pioner är tåliga, jag hörde om någon som grävt upp och glömt en pion liggande på marken över vintern och den klarade sig. De liljor jag planterat idag och som så småningom ska gå att köpa kommer här bilder på i nämnd ordning. Riktiga tuffingar tydlingen. Lollypop vitrosa, rent vit ( okänt namn) och Netty´s Pride. Alla asiatiska, vilket är den tåligaste sorten.

Asiatisk lilja 'Lollypop'

Rent vit lilja

Netty´s Pride lilja Lilium

Exotiska knoppar

Från den sydkoreanska ön Ullung-do härstammar detta spännade träd. Redan i bladsprickningen ser man att ullungrönnen ´Dodong´ som den kallas, är smått exotisk. Det liknar mer fåglar på väg att lyfta! HÄR kan du se den vackra höstfärgen och HÄR kan du läsa ännu mer om trädet.

Knoppsprickning på Sorbus Dodong ullungrönn

En annan exotisk växt skyddar jag omsorgsfullt med granris mot vårsolen. Inuti bladknopparna döljer sig blomknoppar som ska bli jätteblommor. Dem är jag väldigt rädd om. Jag talar om buskpionen som härstammar från Kina. Bara tillfälligt tog jag av granriset för att ta bort sanden som skyddat över vintern mot både kyla och sork. Nu hukar den under granriset igen. HÄR finns bild på blomman.

Knopp på buskpion

Tiden rinner iväg nu när BillaBlom är öppet varje dag, men jag planerar ett blogginlägg om snygga och härdiga buskar och träd för dig som funderar på vad du ska plantera. Några hembesök med designrådgivning har jag också på göralistan. Då kan det vara bra att jag har min egen bästa-lista med så jag inte glömmer någon godbit.

Vad är det för rand i gräsmattan?

Tro om värmen till slut ska komma? En mygga vågade sig i alla fall fram i dag och mannen klippte gräset. Jag tycker det är trevligt att höra en gräsklippare, då kan man tro att det är sommar. En del andra ljud från mannens maskiner är mindre angenäma, till exempel motorsågens och röjtrimmerns, fast de behövs lika mycket de.

Titta vad vårvinterns gångstig till altanen för skrapning och målning har resulterat i! Här syns tydligt att det stämmer vad jag hört, att om man trampar återkommande på frusen gräsmatta blir den förstörd. Ja vi har ju ingen paradgräsmatta så det spelar ingen roll, men bra att veta för den som satsar på en sådan. En genväg till postlådan under den kalla årstiden kommer att synas länge.

Stig i gräsmattan

Nyligen blev vi bjudna på fin middag på Varvsberget, med utsikt över Örnsköldsvik. Denna hektiska tid hinner jag inte blogga varje dag så därför kommer bilden först nu. Från början till slut var det fantastiskt gott utan att man för den skull blev däst. Jag som har fina råvaror i frys och källare brukar vara rätt kräsen, flottig mat på en bar eller  hamburgare brukar inte gå hem hos mig, men Varvsbergets restaurang gillar jag. Sonen som fått ett chefsjobb bjöd för att fira sitt nya jobb. Tackar!

Mat på Varvsberget