Gofika

Sista kurskvällen för grupp fyra firade vi med smarriga cupcakes. Tack ni som bjöd! Ett glatt och trevligt gäng återigen som skiljs åt, men vi torde ses. Havtornsgruppen kallar jag dem av någon anledning. Efter sista gruppen på onsdag ska vi nu alla ha tid att ägna oss åt trädgårdarna.

trädgårdskursen m grupp 4

Två bilder måste det bli för att få med alla – två killar på trädgårdskurs är sällsynt så de måste vi visa upp!

Trädgårdskursen Grupp 4

Puh! – så är vi igång igen!

Mycket folk vid vår rivstart på BillaBlom precis som jag anat att döma av kommentarer på Facebook. Mycket tomatplant blev vi av med och folk börjar även plantera perenner, buskar och träd så smått. Växthuset är nu fyllt med mera tomatplant och jag ska få mer tid att prismärka alla bärbuskar träd och annat. Men nog är det bra typiskt i detta hus – någon teknik ska då alltid krångla. Nu är det skrivaren som inte vill skriva mina skyltar i svart. Nähä – då blir det ett vitt papper. Men kortbetalningen fungerade idag i alla fall. Puh!

På torsdag öppnar vi på riktigt och då varje dag ända fram till midsommar. Sedan blir det inte öppet alla dagar. Jag har som tur är semester från mitt lönejobb framöver. En ganska trevlig semester att få sköta om alla växter och kunder. En latsemester har jag ju redan haft på Cypern och så ska det bli en i San Fransisco till hösten. På sommarn vill jag hålla på med det som växer!

Det artar sig hos BillaBlom – spänningen börja släppa…

Igår kom äntligen leveransen av perenner. Men det är minst sagt spännande att se om det kommer fram i tid. Ifjol tog det en dag för länge och eftersom plantbackarna skickas ihopdragna med plast tål växterna inte så lång tid. Att få kontakt med DHLs chaufför är tji, trots att jag uppgett att de måste höra av sig i tid. Han ringde några timmar innan han skulle vara framme i Övik och lovade att det självklart skulle lämnas igår. Sedan lämpade han av lasten hos DHL i Övik och när jag pratar med dem har de inte fått veta att de ska köra ut det och har ingen lämplig bil!! Ingen kommunikation tydligen. Då får man skälla lite så inte allt blir stående över helgen, fast det egentligen var den första chauffören som skulle ha skället.

BillaBLom växtleverans

Vår plantskola ligger inte bra till i dessa dagar när vår byväg är stängd för trafik över fyra ton och man ska söka tillstånd för varenda lastbil, vilket också tar tid. Men nu kan jag andas ut för denna gång. 2 lastbilar har lämnade sin last igår och på måndag kommer nästa, dock inte med växter så en försening där gör inget.

BillaBlom skylt

På söndag 3/5 håller vi öppet kl 13-19 så nu gäller det att få någorlunda ordning. Många vill ha tomatplant, priset 4 för 100 kr lockar, men det är inte vilka sorter som helst som när man köper en packe på en lågprisaffär. Då våren är så tidig vill nog många även köpa annat, så för mig gäller nu: ut å jobba!