Julpyssel 10: Glimmande isblått i lyktor och blommor

De flesta vill ha vitt eller rött så här i juletid, men det isblå, frostiga passar bra in på vintern tycker jag, så när jag hittade dessa små ljuslyktor i blått på rean slog jag till. Med fusksnö och snöstjärnor blev det en skön vinterkänsla. Dessutom är mitt badrum i vitt och turkosblått, så där passar lyktorna in perfekt. Den ena lyktan strök jag lim uppe på kanten och doppade i fusksnö, för att sedan fylla med små och större julkulor i blå, silver och vita nyanser. En glittrig hållare för julgransljus fick också fylla ut.

Frostad kant på burken red

PÅ den andra lyktan limmade jag ett snöstjärneband och hällde i grovsalt som värmeljuset står säkert på. Mycket finare med värmeljus i genomskinlig kopp. HÄR kan du läsa mer om andra ljuslyktor av billiga material som ofta finns hemma. Och HÄR.

Isblå ljuslyktor

Ett vackert gammalt konserveringsglas fick bli hyacintglas med glaskross i botten. Jag sköjde bort jorden från löken och stack in halva tandpetare runt om så att löken vilade på kanten (ja den tål att stickas i!)

Hyacint i konservglas

På tandpetarna satte jag små blå kulor, som är mjuka inuti, typ frigolit. En granriskvist och lite blått änglahår så är allt klart. Bara att vänta på att hyacinten slår ut.

Ljuslyktor o hyacint i blått

Julpyssel 9: DIY presentask

En present eller julklapp behöver inte kosta mycket. Ofta finns det redan tillräckligt med material hemma för att fixa något fint att ge bort. Här har jag använt pappasken som 4 små blockljus stod i. Precis lagom höjd men det går ju att klippa ner en hög ask. Jag klädde med vanlig hushållsfolie, vek in och limmade folien under asken med hobbylim. Sedan klippte jag en bit till som precis passade i botten och la i med matta sidan uppåt. OBS! Använd en gammal sax då den kan bli slö av folien. På utsidan av kanterna limmade jag fast vitt lovikkagarn som jag drog i så många varv att det sista kom uppe på kanten. Just garn är poppis nu bland florister, i buketter och annat. Det blir en rustik kontrast mot glittrigt och blankt.

Så är det bara att fylla med något  fint, till exempel en hemgjord snöstjärna av kristyr. HÄR kan du läsa om hur du gör sådana.

Presentask av snöstjärna av kristyr

Hemgjord tryffel av äkta vara utan onödiga tillsatser är väl en bra present. Här har jag gjort romtryffel av vit choklad och äppeltryffel rullad i hackade cashewnötter. Recepten kommer här framöver. Äppeltryffeln har inget tillsatt socker och är närapå nyttig! Ja om man inte äter så många i alla fall…Asken är gjord precis likadant men nu har jag förpackat i cellofan och valt ett band som matchar både i färg och form – om du tittar noga, så är bandet prickigt. Det tar igen tryfflarnas runda form. De små julkulorna är också runda och det vita bladet tar igen romtryffelns färg men kontrasterar i form. Tänket en florist har för att arrangera blommor går att använda i alla sammanhang där färg och form ingår.

Tryffel i presentask gjord av kartong folie och lovikkagarn

Mera pyssel imorgon och kom ihåg tävlingen! Har du inte svarat på tävlingsfrågan har du fortfarande chans fram till klockan 20!

 

 

Nya kakor för julbaket: Pollygömmor

Nu börjar julbaket hos oss med en del givna sorter och så något nytt. Vid ett av barnbarnens dop hade svärdottern bakat så goda kakor. Nu finns de också i min kakburk. Måste nog tejpa igen den om något ska vara kvar till jul.

Pollygömmor i skål

Här är receptet (kommer ursprungligen från Jennys matblogg, med lite förändring)

Pollygömmor ca 35 st   200 grader ca 10 minuter

120 gr mjukt smör
1 dl brun farin
2 dl strösocker
4 tsk vaniljsocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1/2 påse Pollygodis

Rör smör, socker och vaniljsocker mjukt och rör ner äggen. Blanda övriga torra ingredienser och rör ner i smörsmeten. Är kakaon klumpig är det bäst att sikta ner allt genom en sil. Rulla bollar, tryck in en polly, jämna till bollen och rulla i strösocker. Grädda i ca 10 minuter tills de spricker lite. De inte bara ser goda ut, utan det är verklig mersmak, så nu går jag ner till köket och tar fram tejpen…

Pollygömmor i burk

Mera julbak kommer men först imorgon ett pysseltips!