Marinerad squash LCHF

Så här i skördetider är det bra med många olika recept för att ta till vara naturens och trädgårdens gåvor. Jag odlar själv väldigt lite grönsaker, men nu finns det mycket att välja på i affären. Just nu i säsong finns ingen orsak att köpa annat än svenskodlat. Av squash kan man göra mycket gott, så  fler recept kommer. Detta recept blev höjdare tycker jag och passar bra som tillbehör till kött. Mannen med maskinerna var inte lika förtjust, men så gillar han inte vitlök, men det gör jag. Receptet innehåller väldigt lite kolhydrater och kalorier så det fungerar både som LCHF-kost och till en “svältardag” i 5:2-dieten.

Marinerad squash

Marinerad squash

Blanda en marinad av 1 pressad citron, några msk rapsolja, 1-2 pressade vitlöksklyftor och 1 finhackad chilifrukt eller 1/2 – 1 tsk sambal oelek. Hyvla 1-2 squash med osthyvel och häll över marinaden. Låt stå kallt i en timme . Håller flera dagar i kylen.

Historien om mammas gamla mjölkstånka

Jag har sparat mammas gamla mjölkstånka som hon använde i många år. Hon lastade stånkorna i en liten kärra och körde upp till byvägen där mjölkbilen hämtade. På senare år körde mjölkbilen ner till lagårn. Nästan tills hon blev 90 år behöll hon korna – sina vänner, som hon sa. Inga andra ute i byarna där i Nordingrå hade några kor, så mjölkbilen fick åka långt för att hämta mjölken från hennes två, tre kor. Inte alls lönsamt, men mamma hade tumme med dem som bestämde. Hon ringde chefen och sa vad hon tyckte och så blev det. Det är klart – hon var ett original. Finns mycket att berätta om henne. När hon skulle fira 80 år med släkten bjöd hon också mejeriets chef eller om det var slakteriförbundets. Fast han kom inte… HÄR kan du läsa mer om mamma.

Mjölk rinner ur mammas mjölkstånka(1)

Mjölkstånkan fick ny användning i rabatten. Framför planterade jag Alyssum, stenört, som jag tänkte skulle se ut som en liten flod med rinnande mjölk. I juli torkade plantorna nästan bort, men nu börjar det vara riktigt mycket mjölk! Finast hade det varit att lägga stånkan på gräsmattan i en slänt, med mjölken rinnande nerför, men den idén blev för arbetssam, med all gräsklippning runt om. Se det som ett designtips inför nästa sommar för den som orkar!

Mjölk rinner ur mammas mjölkstånka(3)

Mmm…gottigott av krusbär

Nu när de gula krusbären är närapå övermogna blir de en supergod juice i råsaftcentrifugen. Läcker färg men skalen ger väldigt mycket syra så här måste jag röra ner rätt så mycket socker och blandar förstås ut med mycket vatten. Den juice som blir över fryser jag in osockrat och oblandat i små förpackningar. Krusbärsjuice Vår gamla råsaftcentrifug är inte så vidare effektiv så mycket blir kvar av bären. Jag provade att koka sylt på resterna, bara tillsatte vatten och socker. Hade tänkt att använda någon smaktillsats, men oj så god sylten blev! Inget extra behövs, förutom lite gelemedel, jag brukar använda Melatin som det också är konserveringsmedel i. Sylten tar jag fram i vinter när barnbarnen vill ha pannkakor. Jag minns själv krusbärssylten från när jag var liten. Min mamma förvärvsarbetade mycket så hon hann inte alltid att sylta så mycket, men hon var driftig och köpte hem hinkar med sylt från någon sorts grossistfirma. Jag kan se framför mig den gröna sylten (säkert lite fuskfärg också) med hela krusbär i. Krusbärssylt Hoppas jag hinner plocka fler krusbär för att frysa in. Krusbärskaka är nämligen lika gott det! Ett bra recept som kommer här på bloggen.