Så här i skördetider är det bra med många olika recept för att ta till vara naturens och trädgårdens gåvor. Jag odlar själv väldigt lite grönsaker, men nu finns det mycket att välja på i affären. Just nu i säsong finns ingen orsak att köpa annat än svenskodlat. Av squash kan man göra mycket gott, så fler recept kommer. Detta recept blev höjdare tycker jag och passar bra som tillbehör till kött. Mannen med maskinerna var inte lika förtjust, men så gillar han inte vitlök, men det gör jag. Receptet innehåller väldigt lite kolhydrater och kalorier så det fungerar både som LCHF-kost och till en “svältardag” i 5:2-dieten.

Marinerad squash
Blanda en marinad av 1 pressad citron, några msk rapsolja, 1-2 pressade vitlöksklyftor och 1 finhackad chilifrukt eller 1/2 – 1 tsk sambal oelek. Hyvla 1-2 squash med osthyvel och häll över marinaden. Låt stå kallt i en timme . Håller flera dagar i kylen.



Vår gamla råsaftcentrifug är inte så vidare effektiv så mycket blir kvar av bären. Jag provade att koka sylt på resterna, bara tillsatte vatten och socker. Hade tänkt att använda någon smaktillsats, men oj så god sylten blev! Inget extra behövs, förutom lite gelemedel, jag brukar använda Melatin som det också är konserveringsmedel i. Sylten tar jag fram i vinter när barnbarnen vill ha pannkakor. Jag minns själv krusbärssylten från när jag var liten. Min mamma förvärvsarbetade mycket så hon hann inte alltid att sylta så mycket, men hon var driftig och köpte hem hinkar med sylt från någon sorts grossistfirma. Jag kan se framför mig den gröna sylten (säkert lite fuskfärg också) med hela krusbär i.
Hoppas jag hinner plocka fler krusbär för att frysa in. Krusbärskaka är nämligen lika gott det! Ett bra recept som kommer här på bloggen.