Norrlandsodlade persikor och aprikoser. Ingen dröm men verklighet!

När snön ligger djup är det gott att tänka på sommarens skörd. För fjärde året räknar jag med skörd på persikoträdet och hoppas att aprikosträdet ska ge frukt för första gången. Det blommade lite ifjol men gav inga frukter trots att jag var en flitig humla. Ylwa som gick min trädgårdskurs ifjol berättade att hon haft ett aprikosträd i sitt växthus i Bönhamn, en by i Nordingrå, och fått så mycket frukt. Visst ser det för härligt ut!

Aprikosskörd hos Ylwa i Bönhamn

Trädet växte för mycket för växthuset, t o m ut genom takluckorna, så det är nu borttaget. Just aprikos vet jag kan bli för stor för växthuset. När jag köpte mitt av Åke Truedsson förklarade han att det kan gå i 10 år, sedan är trädet för stort. I somras växte det med 2 m långa skott, men jag har klippt en hel del och spaljerat grenarna åt sidorna. Nu har vi skottat in snö i växthuset både för att hålla ner temperaturen så det inte blommar för tidigt och snön ger en lämplig bevattning när värmen kommer. Bitar av tältduk har vi satt upp för bägge träden som håller tillbaka blomningen något. Jag har också satt ett vid en västervägg, får se hur det klarar sig. Vinterkyla går nog bra men blommorna tål ingen sen nattfrost så jag måste skydda med fiberduk under kalla nätter.

Solskydd på vårvintern för aprikosträdet

Vintern har varit ovanligt kall och växthuset blev insnöat och dörren fastfryst, så jag kom inte in i tid för att lägga isolering på marken runt träden. Ute skyddar ju den djupa snön. Men bägge träden ser friska ut. När jag skrapar på barken syns att det är grönt inunder. Då finns det liv. Det är mycket knoppar på bägge träden. Även aprikosen visar upp många knippen med knoppar, kallat bukettgren. Typisk för Prunus-släktet, plommon, körsbär, aprikos och persika. I bukettgrenen sitter ett eller flera blomanlag. Ser du 2-3 knoppar ihop? Å vad det blir spännande att vänta på frukt!

Lovande knoppar på aprikosträdet ´Hargrand´

Nu väntar vi på blomningen i april. Persikoträdet med ljuvligt rosa skyar och aprikosen i vitt, bägge med löfte om saftiga exotiska frukter! HÄR kan du läsa om hur jag odlar.

Dignande persikoskörd i Norrland

Underbara liljor och andra perenner hos BillaBlom våren 2021!

PRISLISTA HÄR.

Titta också HÄR på vårt sortiment av pioner.

Liljor är bland de mest lättodlade, tjusiga blommor man kan ha! Ståtliga, stadiga och fantastiska till snitt. Med rätt plantering återkommer de i många år. Vi har beställt direkt från Holland och en del sorter förökar sig bra i trädgården, så en hel del kommer också därifrån. Asiatliljor, orientliljor och orientkejsarliljor, sk trädliljor som på sina håll kan bli uppåt 2 meter kan du välja på. Om några veckor ska de beställda tillsammans med andra pionleveransen ha anlänt. En del pioner finns redan hemma, se HÄR. Pionerna mår bra av att planteras direkt i krukor när de kommer, men liljelökarna går bra att förvara svalt tills de kan planteras ut.

Orientliljor doftar sött och starkt, en härlig doft när man går ute i trädgården. Riktigt lyxiga blommor som ofta finns att köpa till snitt. Några enstaka kan räcka för att fylla ett rum med doft. De är storblommiga och slår ut under sensommaren och gillar värme och placeras i soligt läge, gärna vid en vägg. På sommarn vill de ha vatten men stå torrt under höst och vinter för att övervintra. Man kan också gräva upp lökarna på hösten och förvara i matkällare.

Orientkejsarliljorna är enastående. Kan på sina håll bli som mest 1,8 m, men här i norr kan vi inte räkna med den höjden. Men just för höjden kallas de allmänt för trädliljor. Man kan få se blommorna i ansiktshöjd! Dock är de riktigt härdiga, jag vet att de växer i Jämtland i zon 6 i alla fall. Alla doftar eftersom de är en hybridisering av bl a orientliljor.

Asiatliljor är väldigt lättskötta och förökar sig där de trivs. De blommar ganska tidigt. Jag odlar alla liljor i sand och gräsklipp, för de gillar luftig jord, men asiatliljorna kan stå ut med det mesta och är inte känsliga för höstfukt liksom orientliljorna. Däremot doftar dessa inte i allmänhet. Men undantag finns, till exempel min ljusorange, som jag inte vet namnet på. Förutom dem på bilden finns mina ljusgula och en mix med mörkgul och orange. Väldigt livskraftiga sorter.

Planteringsråd för liljor och perenner kan du hitta HÄR och HÄR.

Fler perenner kommer vi att sälja, och kommer samtidigt som liljelökarna. Anemonerna är lökar som planteras i rabatt eller kruka. De måste tas upp inför vintern, men är så billiga att man kan köpa nytt varje år. Så söta i buketter. Ingen sommar utan gladiolus, tycker jag. Den ultimata bukettblomman. De lökarna måsta också tas in för vintern. Denna nya sort med nyanser i purpur och brons för tanken till choklad. Orientvallmon i sin populära ljusaprikos nyans gillar sol och genomsläpplig jord. Den tål torka bra när den är etablerad, är härdig och återkommer år efter år. Riktigt maffiga blommor, speciellt i vas. Höstanemon gillar fuktig jord och bör planteras på våren för att hinna etablera sig före vintern. När den väl har tagit sig sprider den sig bra. Bra att täcka med löv och granris första vintern. Denna sort är den tidigaste höstanemonen, tacksamt speciellt i norr. Och tacksamt med fina blommor även på hösten.

Amerikanska jordnötscookies – salta och mjuksega!

Amerikaner kan det där med kakor, säga vad man säga vill. Och kakor med jordnötssmör känns extra “Amerika”. Jag håller på med ett inlägg om vår härliga resa till Niagarafallen så nu passar det bra att äta cookies. Bara jag lyckats redigera videon kommer inlägget. De amerikanska cookiesen är lämpliga att äta en halva i sänder men dessa gör jag inte så stora. Fast 20 kakor blir det ändå inte riktigt för degen är så god… Vill du testa mera goda kakor med amerikansk inspiration titta HÄR.

Salta jordnötscookies

Jordnötscookies 20 st 200 gr 8-10 min

  • 100 g rumsvarmt smör
  • 2 dl farinsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl jordnötssmör
  • 1 ägg
  • 2 3/4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver
  • salta jordnötter

Blanda ihop smör, farinsocker, vaniljsocker och jordnötssmör. Enklast med mixerstaven. Rör ner ägget och vetemjöl blandat med bakpulver och salt.

Rulla till bollar och tryck fast lite jordnötter. Grädda ca 8 minuter i mitten av ugnen på smord plåt. Kakorna ska vara lite mjuka. Förvaras i tät burk.