Tjusiga blad men farligt värre!

Storbladiga perenner är så fina, även denna Petasites japonicus, bitterskråp. Det ligger något rofyllt över stora släta blad. Och den runda formen är vilsam. På floristutbildningen (ett tag sedan nu) fick vi tipset att lägga till något runt om en dekoration eller bukett kändes orolig. Många småflikiga blad, exempelvis astilbe och tuja, kan göra att det känns rörigt. I trädgården ska man inte bara tänka på blomman vid design och komposition, för bladen finns ju där hela tiden, men det gör oftast inte blommorna.
bitterskrap-som-ogras-1

Mindre rofyllt blir det om man släpper bitterskråpen fritt, som på den här sommarstugetomten jag såg när vi var uppe i skogarna och sökte hjortron. Att rensa bort dessa kräver sin man. Rötterna blir tjocka som trädrötter och söker sig långt iväg. Jag hade bitterskråpen invid en gång med barkduk och flis ovanpå. Rötterna kröp under duken och gjorde hål i den där de stack upp. Och de kröp under grässvålen utanför rabatten och dök upp här och var.

bitterskrap-som-ogras-3

Jag håller på att utrota bitterskråpen hos mig, men någon liten planta vill jag behålla och sätta i en nergrävd murarbalja så den håller sig på plats. Varje år tar jag bort alla blad som sticker upp och alla rötter tror jag, men de dyker ändå upp nästa år. Så får de hålla på tills jag hittat en säker plats, för visst är bladen snygga! En fin gammal jordkällare som på bilden skulle jag gärna haft vid min sommarstuga! Fast utan alla bitterskråp!
bitterskrap-som-ogras-2

 

 

Gott inför helgen: Black bean chia brownie

Med både svarta bönor och chiafrön är den här kakan av det  nyttigare slaget. Kakao räknas väl också dit. Glutenfritt blir det utan vetemjöl (kolla så chokladen också är glutenfri!), men kakan blir ganska  kompakt med sitt kraftiga innehåll. Jag tycker den är god, speciellt med en gräddklick och lite hallon. Till helgen ska jag bjuda på den och testa att fukta kakan med lite juice eller likör.

Black bean chia brownie
Black bean chia brownie

Jag bakade på vanligt socker, rapsolja, och vanillinsocker, men den som vill väljer sådant som anses bättre; kokossocker, kokosolja och vaniljpulver.

Black bean brownie 25 bitar 175 grader

400 gr (5 dl) svarta kokta bönor
3 ägg
3 msk rapsolja
2 msk chiafrön
1 dl kakao
1 krm salt
2 tsk vanillinsocker
1,5 dl strösocker
ev smaksättning, rivet apelsinskal, kaffepulver eller romessens
150 g mörk choklad

Mixa bönorna med äggen tills det blir slätt, blanda ner resten. Smält chokladen och blanda ner under omrörning. Grädda i ca 30 min i 20×20 cm form med bakplåtspapper. Känn med sticka att kakan är torr och skär upp i bitar när kakan kallnat.

Odling och värme i Kalifornien!

Det är bra med många orsaker att fira, fast vi firar inte Halloween, men en snygg pumpa som matchar höstens löv är inte fel. Bilden tog jag ifjol i Central Valley i Kalifornien på väg mellan Fresno och San Fransisco. Där produceras en stor del av USA:s frukt och bär, så vi tyckte det skulle vara kul att se. Nu var en stor del av säsongen redan över, men pumpafälten var magnifika.

Pumpaodling i Kalifornien
Pumpaodling i Kalifornien

Mina släktingar, som vi stannade hos några dagar i slutet av resan, berättade att det var stora problem med torka som varat i 4 år. Även detta år vet jag, har det varit torka. Ute vid kusten där släktingarna hade sitt semesterhus, var det förbud för bevattning av trädgårdar. När de köpte stället installerade de en bevattningsanläggning som de inte kunnat använda alls. Däremot kunde de köpa “återvunnet” vatten. När vi var där kom en man med en tank med 1 m3 renat vatten. Inte förslog det långt när Jon spred ut det över hela trädgården. Jag förklarade att man måste vattna mycket, men på mindre yta för att rötterna ska dra sig neråt. Det vatten som ligger i ytan i ett så här varmt land dunstar också fort. Hoppas han tog mina råd och gjorde annorlunda vid nästa vattning.

Cambria vid Central Coast
Cambria vid Central Coast

Staden Cambria, där de hade sitt ställe var riktigt gullig! På tal om varmt – här är det ju sommar jämnt – Jon berättade att han alltid går i shorts. Blir det lite kallt tar han bara på en tröja. Och de säger inte sommarstuga som vi gör, för de är inte i sin stuga bara en viss årstid. Semesterhus är rätt namn där. Året runt kan man åka till sitt hus när man är ledig, eftersom det är sommar jämt! Jag försökte övertala dem att komma till Sverige på vintern, åka skoter, se ishotellet i Jukkasjärvi, osv, men det vågar de inte. Men de kommer till sommarn!

Frukt från Fresno i Kalifornien
Frukt från Fresno i Kalifornien

I Fresno hittade vi en jättebutik med närodlad frukt. Där fanns ett stort provsmakningsbord och medan vi stod och smaskande kom en trevlig amerikan och pratade. Han berättade att det odlas vindruvor stora som plommon där. Vi såg inga sådana, men nog torde det vara sant. Störst och bäst, var det! En billig låda med sekunda frukt kunde vi inte motstå. Bara lite fula i skalet och välmogna. Vi packade in lådan i bagaget i vår lilla hyrbil och hade att äta i flera dagar. De sista granatäpplena fick vi kasta. De är så söta så man kan inte äta hur mycket som helst av sådana.

Frukt i bagaget!
Frukt i bagaget!

En bomullsodling hade jag aldrig sett tidigare. Tänk att man kan göra tyg av dessa små mjuka tussar!

Bomullsodling i Kalifornien
Bomullsodling i Kalifornien

Många härliga upplevelser fick vi under dessa veckor, mäktiga nationalparker, städer och stränder, en västernstad, en spökstad från guldruschens tider, kasinon och en mindre härlig upplevelse med en tjuv som slog sönder bilen. Och en annorlunda kultur, trots att vi kanske tror vi vet hur det är, via TVserier och annat, så fanns det sådant som var nytt även i det fallet. Så jag får återkomma och berätta mer och fylla på med inlägg så att det finns mer att se under kategorin resor!