Bordsdekoration med inköp för 39 kr

Det är lätt att göra en maffig dekoration i oasis om man köper massor av fina blommor, men roligare att lyckas med mest vad som finns hemma. Jag klippte lite från en vit ljung som stod vid ytterdörren och köpte en krysantemumkruka. Blommor, knoppar och bladen från den räckte långt. Det är fint med vitt till Allhelgona tycker jag. Varje stjälk delade jag i flera på längden med något blad på varje. En så här smal dekoration blir fin med bara låga växter. Jag har skurit till några cm tjocka oasisplattor och satt i hållare av plast. Två rektangulära hållare har jag tejpat ihop inunder för att få längden. Hållare av olika slag finns att köpa i blomsteraffärer. De går att återanvända ur många gånger som helst. Eller använd ett lågt fat från köksskåpet. För att hålla nere ljungstjälkarna tryckte jag ner dekorationsnålar, både med vit pärla och diamant. En liten silvrig ljuskopp som stod på bordet passade in. Bara att trycka ner hårt i oasisen.

Allhelgonadekoration med ljuskopp
Allhelgonadekoration med ljus

I vanliga fall har jag mycket blommor i trädgården, men nu i kylan finns ändå det som är användbart. Tujan ´Smaragd´ har fin grönfärg så korta kvistar av den fick dölja kanten på oasishållarna. Purpurapeln ´Profusion´s mörkröda miniäpplen var fortfarande fräscha och praktspirean ´Candellight´ har kanelbruna fröställningar som är användbara. Några stjälkar från en krukväxt med runda gröna blad, jag tror det är en sorts Peperomia, fyllde upp. Det blev mycket spret av tujan, så de runda bladen lugnade ner det hela. Den här idén kan du återanvända till advent och jul och välja de färger du vill ha då. Om du inte låter oasisen torka ut går den att vattna upp och återanvända flera gånger, men stick inte i samma hål utan lite bredvid. Tänk bara på att hålla formen och försök dölja oasisen med blad så den inte syns. Tuja eller andra barr och fröställningar liknande spirea går att använda så länge du kan komma åt dem, och några blad kan man alltid norpa från en krukväxt. Till advent kan det vara kul med tomterött, eller tomatrött skulle man kunna kalla den klassiska julröda färgen. Bara att byta ut de vita krysantemum mot andra röda blommor som går att hålla låga. Germini skulle var fint, de är som Gerbera fast mindre i storlek. HÄR får du se massor av Gerbera från min Hollandsresa!

Bordsdekoration med krysantemum och ljung
Bordsdekoration med krysantemum och ljung

 

Misslyckade kakor blir goda arraksbollar

Jag delade nyligen receptet på Black bean chia brownies. HÄR är receptet. Sanningen att säga bakade jag dem två gånger, för första gången glömde jag blockchokladen. De misslyckade kakorna var ätliga, visst, men jag chansade och gjorde arraksbollar av dem. De blev jättegoda, men innehåller förstås mer sött och fett än brownisarna. Men de nyttiga bönorna finns ju där. Nyttiga arraksbollar finns väl inte…

Arraksbollar med svarta bönor
Arraksbollar med svarta bönor

Arraksbollar 
1 sats Black bean chia brownies bakade utan blockchoklad
100 g mjukt smör
1/2 dl kakao
4 msk punsch eller essens

Bara att mixa allt, ställa svalt en stund, och rulla till bollar. Jag lyckades inte hitta vanligt chokladströssel, men vilket strössel som helst utan speciell smak går bra. Andra misslyckade kakor går också att använda istället för brownies, men innehåller inte kakorna kakao behövs mer av det i smeten.

Väldigt goda kan jag lova, och klickar av smeten åker in i munnen under arbetet! För dig som gillar choklad kommer snart en tävling om nya boken Chicolat som jag fått hem för recension. Kanske du hittar ett recept för någon av helgerna framöver!  Till och med söndagkväll pågår tävling om en trädgårdsbok.

Höststämning i mina kursbilder

Jag har förmånen att läsa en fotokurs just nu. Något jag behöver för att vidareutveckla mina trädgårdsartiklar. Jag tar många bilder av samma motiv så här kommer några som är över. Mycket vatten och ljus blev det i de första bilderna.

Dilldroppe
Dilldroppe

De vissna dillkronorna bär hopp om en vår. Titta noga – i vattendropparna sitter fröna som ska föra livet vidare!

Höstiris
Höstiris

Hösten har många färger, inte bara de vissna bruna. Irisbladen i grönt och gult vid dammen har inte gett upp och dammens blåa vatten med några gröna suddiga blad blir som ett svävande grönblått norrsken. Det vissna bladet har tappat nästan all färg och lyser som silver med vattendropparna. När jag förstorar får jag konstiga associationer, men är man trädgårdsmänniska så. Jag tycker de liknar ullössens randiga sköldar. Nej men usch – fast de hör väl också till!

Bukettapelbär
Bukettapelbär

Bukettapelns små miniäpplen börjar skrumpna i skalet, men ger inte upp än. Sist en “vanlig” höstbild, ekens bruna blad som i storm. Det blåste inte, utan jag valde en lång slutartid och rörde kameran för att få suddet. Fortsatt trevlig höst önskar jag dig. Den centimeter snö vi fått torde smälta bort, november är ju ändå inte en vintermånad!

Höststorm
Höststorm