Receptet till den smarriga lakritskakan

Kakan på bilden som jag la ut på Instagram och Facebook måtte ha sett väldigt god ut, för nu är det önskat att jag även lägger ut receptet. Själva lakritssmaken sitter i glasyren och under döljer sig en rabarberkaka. Farligt god glasyr som jag kommer att använda även på andra bakverk. Receptet fann jag i Lakritsboken av Elisabeth Johansson. En burk lakritspulver stod oanvänd så det var dags att testa. Omständligt var receptet men det är kul att göra något extra när min syster är på besök. Därav åter igen några dagar utan blogginlägg.

Lakritskaka

Rabarberkaka med lakritsmaräng ca 12 bitar 185 grader

Mördegsbotten
200 g kallt smör
1 1/4 dl strösocker
ca 5 dl vetemjöl ( jag bytte ut hälften mot grovt dinkelmjöl)

Rabarberfyllning
200 riven mandelmassa
100 g mjukt smör
2 äggulor+2 äggvitor
1 ägg
2 msk vetemjöl
1/2 dl strösocker
250 gr rabarber i bitar

Lakritsmarängglasyr
2 äggvitor
135 g strösocker
drygt 1/2 dl vatten
ca 2 tsk lakritspulver + extra att strö över

Blanda mjöl och socker i en bunke och blanda hastigt ihop (med händerna) med det tärnade smöret. Jag tillsatte 1 msk  vatten så gick det lättare. Låt degen vila svalt en stund och tryck sedan ut den i en springform med löstagbar kant och ett smörpapper i botten. Ställ formen i frysen. Blanda med mixer eller elvisp mandelmassan med smör, äggulor och ägget. Blanda ner mjölet. Vispa upp äggvitorna (viktigt med helt rena och fettfria vispar), tillsätt sockret och vispa tills det går att vända på skålen utan att smeten rinner ur. Blanda försiktigt ner marängen i smeten och häll i formen. Strö över rabarberbitarna och tryck ner dem. Grädda mitt i ugnen i 40 minuter, flytta ner en fals och grädda ytterligare 5-10 minuter eller tills fyllningen har stelnat. Ta ut ur ugnen och låt svalna helt. Häll äggvitorna för glasyren i en skål och koka upp socker och vatten. Låt det koka tills sockerlagen har 110 grader. Börja då att vispa äggvitan till ett fast skum. Fortsätt under tiden att koka sockerlagen till 121 grader, häll då ner den i en fin stråle i äggviteskummet under ständig vispning. Fortsätt vispa till marängen svalnat ( ta små pauser emellanåt så elvipsen inte går för varm), vänd ner lakritspulvret och bred ut smeten på kakan i ett fint mönster. Bränn marängen försiktigt med en gasolbrännare så framträder mönstret. Då jag inte har en sådan tog jag en lång tändare. Det är precis lika gott utan att bränna också. Kakan blev mäktig, så den halva som blev över ligger i frysen. Skulle kunna tänka mig en sådan bit nu…
Rabarberkaka med lakritstopping

Nästa recept att testa ur boken blir lakritskladdkaka.

 

Frostiga tider

I två nätter har det nu varit frost. Lika kallt i Ö-vik som i Nordingrå. Ända tills nu har det varit frostfritt även hos min syster i inre Lappland. Märkligt nog verkar klimatet ha utjämnats, åtminstone mellan Ö-vik och Nordingrå. Förr var det alltid flera grader varmare vintertid i Nordingrå. Nu är det helt lika, växthuseffekten visar sig…

Men nu är alla vackra dahlior förstörda och måste grävas upp. Vissa sorter blev jag förtjust i så de måste räddas, till exempel den laxrosa dinnerplate ‘Otto’s Thrill. Men det finns fortfarande blommor att glädjas åt. Perenner är toppen, de fortsätter att leverera snittblommor. Klematissorten ‘Multi Blue’ är som bäst och fick bli flytblommor. När den tappar kronbladen är bollen i mitten minst lika dekorativ. Småblommorna är från jätteverbenan som tydligen tål också lite frost.Klematis multi Blue

Nu ska pioner planteras!

Alltid lär man sig något nytt…när jag skrev artikeln i Trädgård Norr om pioner hade jag fått lära mig mycket av pionträdgårdens ägarinna. Och blivit biten på pioner. Från början av september är bästa tiden för att plantera och även dela pioner, vet jag nu. De rotar sig inte i sommarvärmen utan rötterna växer bara till i sval jord. Som nu och när våren kommer gör de direkt en rivstart. Under denna vecka kommer en leverans av pioner – en sort är redan förbokad, men den mörkmörkröda ‘Peter Brand’ finns, dubbla dillpioner och även ‘Athena’ en ovanlig Quadpioner, som blommar mycket tidigt. Mer info kommer under fliken BillaBlom. Vi kommer att ha öppet under oktober men inte regelbundna tider. Någon är hemma för det mesta och kan öppna upp, men slå en signal för säkerhet.

Luktpion ´Peter Brand´ hos Lena Eriksson i Skellefteå Bild Leena M Liljestrand
Luktpion ´Peter Brand´ hos Lena Eriksson i Skellefteå Bild Leena M Liljestrand
Quadpion `Athena´ korsning av 4 sorter aprikos/ljusgul Bild: Peony Shop
Quadpion `Athena´ korsning av 4 sorter aprikos/ljusgul Bild: Peony Shop

Så gick jag med i Svenska Pionsällskapet, att rekommendera, där finns mycket information att hämta, och varje höst får man köpa några pioner genom sällskapet till bra priser. Det är bäst att sätta barrotade pioner, det kommer bara rötter i en påse, men vilket liv de innehåller. Ordförande Leena Liljestrand berättar att de ofta blommar redan året efter när de får höstplantering. Även här i norr fungerar det, i pionträdgården jag nämnde är det testat.  Rötterna kommer dock aldrig förrän i oktober, så är det kall höst får man täcka så jorden inte fryser där plantan ska stå. De måste ju gå att gräva ner, men kyla tål pionerna. Bland de härdigaste och mest långlivade perenner som finns!