Odla nyttigare rabarber och ät god paj med kardemumma!

Det märks att rabarber är populär, då många av våra yngre kunder gärna handlar rabarberplantor till sin nya trädgård. I gamla trädgårdar finns ofta redan stora rabarberstånd, den gamla sorten ´Victoria´ är det nog ofta. Oxalsyran som finns i rabarber är inte nyttig, då den kan binda kalcium, så man brukar säga att man ska äta något med mjölk eller grädde till för att tillsätta extra kalk. HÄR kan du läsa mer om det. Men det finns bättre rabarber som innehåller mindre med oxalsyra, till exempel ´Elmblitz´ som vi har i trädgården. Den har dessutom väldigt röda och fina stjälkar. Den växer lite långsamt och man kan inte skörda mycket första åren och inget alls det allra första året. Mycket naturgödsel eller gräsklipp och bevattning om det är torrt, sätter i alla fall fart på den. De unga stjälkarna sägs ha minst med oxalsyra, så låt de stora gamla vara kvar och hjälpa plantan växa till. Skörda aldrig mer än 2/3 av stjälkarna och ta bort blomställningen som tar kraft från plantan. Rabarber är mycket härdig och kan växa i större delen av landet.

Rabarber ´Elmblitz´ med lite oxalsyra
Rabarber ´Elmblitz´ med lite oxalsyra

En härlig röd paj blev det – här får du receptet. Många bra recept finns men här är det kardemumman som gör det.

Rabarberpaj 6 port 200 grader

Lägg i en ungsform:
500 gr rabarber i bitar
1 dl strösocker
1 msk mortlade kardemummakärnor eller malen kardemumma

Vispa ihop:
1 ägg
1,5 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält:
100 gr smör
Häll över smöret:
3 dl havregryn eller andra flingor

Blanda allt och bred över rabarberbitarna, grädda i ca 20 minuter tills smeten blivit ljusbrun.

Röd rabarberpaj med kardemumma
Röd rabarberpaj med kardemumma

 

 

Solig trädgårdsvisning och festivalfirande

Tur med vädret hade vi och de två busslasterna som kom norrifrån. Trädgården visade sig från sin bästa sida för den här tiden – ja ja, de ställen jag hunnit med och det var ändå de flesta. Besökarna såg nöjda ut där de vilade vid dammen.

Vid dammen i Salsåker
Besökare vid dammen i Salsåker

Vi har jobbat för högtryck sista tiden så ikväll är det skönt med några timmars vila på Skulefestivalen. Imorgon kl 13 är det visning för allmänheten. Hela tiden slår nya växter ut så jag får rycka upp mig och fota och blogga mera. I fyra dagar gäller storstädning på jobbet innan jag slutar, men några kvällsstunder ska jag nog få. Men först-hoppas vi ses på visning söndag 10/7 ! Info under fliken Besöksträdgård!

På Skulefestivalen tillsammans med vänner
På Skulefestivalen tillsammans med vänner

Trädgårdsvisning om en vecka!

Nu är det förberedelser för att ta emot två busslaster på lördag och sedan allmänheten på söndag 10 juli kl 13 och sedan därefter varannan söndag framöver. Mer info under fliken Besöksträdgård.

Rosa rabatten

Lite nyheter har vi att visa – en japansk hörna, en rad med provodlingsrosor från Danmark som ska hinna slå ut om det är värme, ett gulligt kastanjestaket, våra nya träd från ifjol, persikoplommon och vita körsbär från Kina. Blåbärstry har lite bär på gång och hoppas att några bergvallmo fortfarande blommar då. En underskön mörklila har just öppnat sina ögon! Nyinköpta guldfiskar i olika färger har vi just skaffat, och en stor ny planteringsyta är iordninggjord för att så småningom bli pionträdgård.

Guldfiskarna simmar snart ut i sitt nya stora hemMen oj vad mycket det finns kvar att fixa under veckan framöver. Inget tråkigt jobb bara det finns tid att vara här i Nordingrå. Därför är BillaBlom öppet bara imorgon söndag, tisdag och torsdag, därefter får man handla här eller avtala tid för BillaBlom. Välkomna på visning i sommar! Det går också att titta in andra tider men då blir det ingen guidning utan du får titta själv. Växtförsäljningen i Salsåker är öppen när vi är hemma.