Provodlingsrosorna börjar blomma!

Rosorna som Rosa Eskelund, rosförädlare i Danmark, skickade i våras börjar nu blomma! Hon säger att de är härdiga i zon 4-5, så det borde gå bra här i Nordingrå. Först ut är ‘Inner Wheel Forever’ som hon tyckte jag skulle prova. Stora täta blommor i härliga nyanser.

Ny dansk ros 'Inner Wheel Forever'
Ny dansk ros ‘Inner Wheel Forever’

Alla mina danska rosor är remonterande, så de kommer att bli finare och finare under sommaren, så fler bilder kommer. Om du skriver in Rosa Eskelund i sökrutan uppe till höger kan du se hennes bilder på några av rosorna.

Gräsklipp är toppen som gödsel

Du som följer bloggen vet att jag odlar mycket i sand och gräsklipp. All näring som behövs finns i gräsklippet. Jag har slutat använda färskt, därför att en sommar hade tydligen gräsmattan gått i frö och med gräsklippet sådde jag gräsmatta i rabatterna. Inte vidare praktiskt…

image

Idag la jag på lagrat gräsklipp som legat i svarta sopsäckar sedan ifjol. Där i säckarna hoppas jag att ogräsfröna har dött. Det liknar nu närmast gödsel och är superstarkt. Några cm tjockt räcker av sådant gräsklipp. Jag vattnar efter med hård stråle så det jämnas ut. Sedan behövs ingen ogräsrensning. Inte luktar det gott första dygnet, så därför lägger jag på det i god tid före nästa visning. Jag håller fuktigt med bevattning så förmultnar det fort och ser mest ut som jord. Inte mycket senare än 15 juli kan man gödsla för då får fleråriga växter svårt att klara vintern. Ettåriga växter och i trädgårdslandet kan man däremot fortsätta gödsla.

Söta egna bigarråer!

Vårt bigarråträd ‘Fryksås‘ har klarat sig utmärkt i ganska många år. Det står väldränerat i en slänt. I år blev det många kartar, men tro det eller ej, fåglarna började ta dem redan som omogna. Annars brukar de sitta och vänta tills bären är som bäst. Vi drog fiberduk över hela trädet som är max tre meter högt. Jag har klippt bort toppen så det inte ska dra iväg. Tätt och bra blev det med snören band och klädnypor. Den vita fiberduken kamouflerar bra. Gott nog, men så kom värsta blåsvädret, duken fick revor och en del grenar knäcktes. Så fåglarna hittade åt en del, men resten bär har hängt tills idag och blivit riktigt mörka. Någon liter supergoda bär fick vi i alla fall, som jag sitter och smaskar på just nu.

image

Fryksås’ ska klara zon 5, men bigarråer hör ändå till de känsliga träden. I år tog vi hem ‘Frykås’ på grundstam Gisela, till BillaBlom. De ska bli lite tåligare just för att de blir mer svagväxande och storleken blir bara 40% mot med vanlig grundstam ( den rot som själva sorten är ympad på). Flera kunder från Ö-vik har planterat dem, det ska bli intressant  att se dem om några år. Nu kan jag inte äta fler bär, resten går in i kylen.