Min pionträdgård med presentation av många vackra sorter.

Denna sommar går till historien som den varma och blomrika. Allt har blommat vansinnigt mycket i år. Även pionerna. Den ihållande värmen har skyndat på så snart har alla blommat över, även de sena ´Sarah Bernhardt´ som ibland kan hålla ut till augusti där de växer i halvskugga. Söndagen 4 juli, vid första trädgårdsvisningen räknade jag till att 60 pioner stod mer eller mindre i blom (kommande visningar blir 25/7 och 1/8-2021). Och fler har jag, både med tidigare och senare blomning. Så nu tycker jag det är dags att jag börjar presentera en del av dem, precis som jag gjort med mina rosor i inlägget Min rosensamling. Pioner är bland de mest lättskötta och härdiga perennerna. Skriv in pion i sökrutan så hittar du fler inlägg, även med plantering och skötsel. Här kommer nu en pionkavalkad! Jag börjar med ´Moon River´ en av mina favoriter med så perfekt form!

´Moon River´, luktpion, 80 cm, stora blommor med vacker form, starka stjälkar med mörkgrönt bladverk

´The Fawn´ är jag speciellt förtjust i för de mörkrosa fräknarna och ´Monsieur Jules Elie´ som förr inte märkts speciellt, har i år blommat upp och bjudit på maffiga stora lilarosa puddingar.

´Best Man´ luktpion, 80 cm
´Bowl of Love luktpion anemonform, 80-90 cm, blomrik, snabbväxande
´Lord Kitchener´ luktpion 80 cm

´Best Man´ är rolig med flera våningar, som en cupcake. I vanliga fall är den ännu större och tätare ( läs: en mindre torr sommar) . ´Bowl of Love´ blommar redan med flera blommor trots att den var en pytteliten rot förra året. Blir tätare med åren.

Itohpioner är pionvärldens lyxiga divor. Dock lättskötta och mycket härdiga. De är korsningar mellan kinesisk buskpion och vanliga pioner, och har sina flotta flashiga blommor från buskpionen. Ovanliga färger och lustigt nog är den ljusgula väldigt omtyckt. Annars är gult sällan en favoritfärg. Den doftar gott också. I höst ska jag försöka beställa den och många fler. I februari – mars kommer de i så fall – för er som vill hålla er framme.

´Festiva Maxima´ är en gammal klassisk sort med stora tunga blommor. Passar bäst i vas, ute behövs rejäla stöd. ´Miss America´ är en av mina favoriter trots att vitt inte är mitt första val, men den har så jättestora och många blommor och vacker form med den öppna blomman.

´Salmon Dream´ hybrid 60-80 cm Guldmedalj

´Coral Charm´ och de andra i ´Coral´- serien förändras vackert i olika nyanser under utvecklingen. En riktigt omtyckt pion, det märks på trädgårdsvisningarna. Den växer fort och ger många blommor. HÄR kan du läsa om ’Coral’-sorterna och se dem.

Piondoft är oftast inget jag riktigt uppskattar, men ´White Cap´ gillar jag. Dessutom att den har så många sidoknoppar och blommar länge. En gammal pion jag glömt namnet på har visat upp sig i år, med stora tunga blomhuvuden. Folk har frågat efter namnet men det har jag inte kvar.

Sedan finns det extra ovanliga pioner, som den rufsiga, lite gröna. Inte vackrast men kul.

Itohpion ´Julia Rose´ 70-80 cm, stadiga stjälkar

Det var allt för denna gång, dessa pioner är de som nyligen blommat. Många fler finns så det räcker till ytterligare presentationer. Hoppas jag fått inspirera och fått dig att planera för fler pioner i din trädgård. Bästa planteringstiden är hösten så hittar du några pioner så slå till. När hösten kommer kan mycket vara slut. Några olika fina sorter finns kvar att köpa också hos oss i Salsåker. Fram tills hösten ska de stå skuggigt utan att solen värmer krukan.

Härliga pioner på gång – redan bladen är vackra och blomningen drömmer vi om!

Pionblommor är bland det vackraste man kan se. Nu sväller knopparna och fler pioner har vuxit på sig, så jag ska få mycket blomning i år. Den ovanliga luktpionen ´Purple Spider´ ger sin första knopp. Jag har inte sett den i verkligheten än, men fick låna bilder från en pionentusiast på Facebook. Det är Susanna från Stockholm som njuter av sin pion. Den sägs bli 110 cm hög men tycks på bilden vara ännu kraftigare.

Luktpion ´Purple Spider´
´Purple Spider´ tuff pion med ovanlig form

Här hos mig finns några tjocka knoppar på min nya ljusgula ´Sunny Girl´. Den har jag odlat i kruka tills nu, annars hade den inte varit så här tidig. Som vanligt väntar jag till hösten med plantering. Blommorna sätter jag i vas, så plantan slipper försörja dem utan växer istället och laddar för flera år.

Snart blommar ´Sunny Girl´!

Pioner har också vackra blad, speciellt nu i början på säsongen lyser de i olika röda och gröna nyanser. stadiga och knubbiga lovar de en härlig blomning.

Nu ser vi fram emot pionbilder i massor. Många av dem kommer på Instagram på följ mig gärna där också!

Så planterar jag gladiolus. Och många!

Gladiolus är en sommarblomma jag inte vill vara utan. Egentligen flerårig eftersom lökarna går att ta upp på hösten och spara, men de är ofta så billiga att jag hellre köper nya. Vissa fina sorter kanske jag tar vara på. För att de ska hinna blomma här behövs fördrivning. Jag vill ha 100-tals så det kan ta tid. Men man får rationalisera. För visst vill man kunna plocka så här härliga fång och göra buketter!

Dags att börja nu om man vill få stora buketter i sommar!

Tips 1. Just nu har jag jag blötlagt dem i några timmar, sedan hällt av det mesta vattnet så de bara är fuktiga över natten. Det ger en rivstart. Sedan planterar jag en del en och en i krukor och en del gräver jag ner direkt ute, nu i mitten av maj. De kommer då att blomma olika tider.

Starta igång gladioluslökar med blötläggning

Tips 2. Jag gör en lasagneplantering, så att jag lägger några cm sand i en hink och ett lager med lökar på sanden. Sedan fortsätter jag med fler lager på samma sätt tills hinken är full. Vattnar lite försiktigt och ställer varmt. På några veckor har lökarna skjutit fina rötter, jag plockar upp dem försiktigt och gräver ner i rabatterna. Tack vare den luftiga sanden ruttnar inte lökarnas små nya skott i hinken.

Enkel förodling, typ lasagne, av gladiolus i hinkar med sand. Här ska det bli fler lager lökar och sand.

I år har jag skaffat nya härliga färger. Från Farmer Gracy köpte jag ´Shaka Zulu´ riktigt mörkpurpur med ljust skimmer, och `Rostov´ matt grålila med rosa och röda stänk. Den har dessutom lite krusiga kronblad. Hos BillaBlom ( ja det är ju vi) hittar jag nyheten ´Chocolate´ som beskrivs har färgnyanserna kakao, djupt violett och purpur/brons. Dessa tre tänker jag blir en häftig kombo. ´Chocolate´ (75 kr) finns kvar att köpa hos BillaBlom, även anemonknölar (35 kr) som blir så fina buketter. Även liljelökar kvar, bara att gräva ner direkt. De behöver inte grävas upp på hösten utan återkommer år från år. HÄR finns info om vad vi har att sälja nu. Mer perenner kommer.