Många undrar över vinterförvaring av dahlior så här kommer mina 7 tips från ifjol. Funkar alltid bra hos mig men en del lyckas bra med andra metoder som jag också redovisat. Dahlior är så tacksamma, blommar i massor och växer på sig så att de sparade knölarna går att dela till våren och få ännu fler. På några år skulle man kunna fylla en mindre trädgård med dahlior. Roligt att de blivit så populära. Ja, så omåttligt att att de fort tar slut, så snart måste man tänka på förbeställning! Klicka HÄR så hittar du mina tips. Och framöver kommer ett inlägg med mina nya favoriter från i år både dahlior och andra sommarblommor. Nu när ruskiga hösten är här, kan det hjälpa att börja plantera nästa sommars fägring.
Av frösorter jag vill så fler år sparar jag frön. Inte särskilt svårt och för det mesta gror fröna minst lika bra som köpta. Här får du tipsen på hur man går tillväga. Speciellt tomat och paprika är väldigt enkelt att lyckas med. Alla frukter måste vara helt mogna och blommor ska vara färdigutvecklade och börjat vissna eller frökapslarna blivit lite torra och bruna. Viktigt att tänka på, är att F1-sorter inte ger frön med samma egenskaper, så dem måste man köpa nya varje år.
Sommarrudbeckian sådde jag för första gången i år. Många fina nyanser från samma påse och den chokladbruna knappen i mitten ger så läcker kontrast! Fröna sitter just där i mitten, så när blomman torkat plockar man bort kronbladen och tar vara på knappen, där alla frön sitter. Man ska plocka frön i torrt väder, så de inte ruttnar. Och torka fröna innan man stoppar i påsar. Jag brukar använda kaffefilter eller kuvert. Vi har haft väldigt regnigt väder så det kan vara risk för att misslyckas därför. Man får välja bästa dan.
Sommarrudbeckia ´Sahara´ blev jag så förtjust i så den måste jag spara som frö.
Jag plockar bara ut tomatfröna och lägger på ett slätt papper, typ kopieringspapper. Kladdet får följa med och fröna torkar fast. När det är helt torrt viker jag ihop bladet och stoppar i ett kuvert med namn och år. När jag sedan vill ha några frön är det bara att skrapa loss några. En del lägger tid på att skölja och rengöra fröna men mitt sätt har funkat i alla år. Paprika, och chili, är bara att öppna och plocka ur de torra fröna, så de är klara att stoppa i ett kaffefilter eller annan påse ( inte plast).
Spara egna tomatfrön
Av paprika odlade jag i år de stora ´Marconi Rosso´ från Impecta och ´Corno di toro´ från Kerneliv, som är långa och smala, och smakar lite mer men bägge är bra. Nästa år ska jag odla ännu mer paprika, de köpta är så besprutade så bra att ha egen skörd.
Paprika ´Corno di toro´
Gyllenbär heter den physalis jag satsade på i år. Den ger massor av bär som ramlar ner när de snart är mogna. Då ska man ta in dem och låta dem eftermogna tills de är gula inuti höljet. Härlig lite vild smak. Med de fröna gör jag lika som tomatfrön.
Gyllenbär Physalis
När baljorna på ärter och bondbönor blivit lite fläckiga och fula är det dags att ta in och låta torka. Jag plockar ur bönorna och låter torka på ett galler. Så värdefullt att ha, för dessa växter ger inte bara en god skörd, utan förbättrar jorden där de växer. HÄR kan du läsa mer om det.
Spara frön av bondbönor
Sugar snaps har jag odlat varje år, även när jag egentligen inte haft tid för grönsaker ( ja, du vet, prydnadsväxterna går först här). De är så goda, även som infrysta, om nu något skulle bli över.
Spara frön från Sugar SnapsGoda Sugar Snaps vill jag ha varje sommar!
Riktigt kul var det att pröva odla vallmofrön för baket. Sorten ´Bread Seed Poppy´ från Impecta. Skörden blev inte stor men den ligger nu i en miniburk och ska förgylla ett gott bröd i vinter.
Odla vallmofrön för brödbaket
Jag var sen med skörden så de har hunnit självså sig, så nästa år väntar jag många plantor. Till och med hade en kapsel som låg mot marken många små groddar inuti som förstås inte kommer att klara vintern.
Groddar i frökapseln
Många fröpåsar börjar det vara i lådan. Och bord och bänkar har belamrats med frön på tork. Till favoriter jag absolut vill ha nästa år är ståtliga paradisblomster. De kan vara svår att gro, så bra att ha mycket frö. Här på bilden syns tydligt hur frökapslarna blivit bruna och börjat spricka upp. Då är fröna klara att plocka. Jo, och så måste jag ta frö från jungfruhirs och jätteverbena. Det får jag inte glömma när det blir någon fin dag utan regn.
Den här tiden, i september/oktober gräver jag ner nya pioner. De har stått i kruka över sommaren och nu när marken blivit svalare är det dags. Ifjol var det lång höst, så jag planterade faktiskt en del i november. Varför är då denna tid så lämplig?
Vackra Gardenia ska jag plantera i höst
Pioner rotar sig genom att skicka ut sugrötter när jorden är sval, de små rötter som kommer ut från de tjocka jordstammarna. Sommartid står de bara “i stampen”.
Vid höstplantering blommar ofta pionerna första sommaren och fortsätter år efter år. Vid sommarplantering kan de blomma sommar 1 men har då förbrukat mycket krafter eftersom de inte hunnit rota sig och stannar sedan upp något år.
På hösten är det inte så mycket annat som ska göras i trädgården, så det finns tid för pionerna.
Nackdelen med höstplantering kan vara att det är svårt att få tag på plantor. Här hos BillaBlom har vi en del fina krukade kvar, annars beställer många barrotade pioner (bara rötterna utan jord) från någon firma i Holland. Då brukar de levereras i slutet av oktober. HÄR finns vårt sortiment just nu. Många gånger har jag lyckats med sådan sen plantering, och fått fin blomning, men första sommaren måste man komma ihåg att vattna. De har ju ännu inte rotat sig så mycket. Jag brukar också täcka vid höstplantering, med halm eller granris, så det blir lite längre höst där inunder. Täckningen tas bort fort på våren. HÄR i slutet av inlägget finns en beskrivning på höstplantering. Fungerar för krukade och barrotade.
Ovanliga ljusgula ´Sunny Girl´ blommade i sin kruka i sommar. Nu med höstplantering kan jag räkna med blommor även kommande sommar!Luktpion ´Bouquet Perfect´ blir spännande att se blomma för första gången till sommarn!