Bästa godiset: Fruktremmar

Barnbarnen frågar ofta om de kan få “remmar”. En del kallar det fruktläder. Jag gör det helt utan socker eller andra tillsatser. Väldigt gott blir det och väldigt nyttigt. Barnen vet att för det mesta har jag en laddning. Snart fyller ett av barnbarnen 9 år, och tänk vad hon önskar sig – hallonremmar! Så då blev det en ny laddning.

Hallonremmar ska det bli

Jag blandar alltid bären med 50 % äppelklyftor som jag också har i frysen. Äpplen får man ju lätt massor av så det drygar ut, Jag har provat att blanda med lingon, svartvinbär, aronia, jordgubbar eller flera bärsorter och allt blir gott. Bara att mixa de tinade bären och frukten och bre ut på plåtar med bakplåtspapper. Sedan in i ugnen, gärna med varmluft, om man har, och på den lägsta temperaturen. Det kan ta halva dagen eller mer att få det klart. Ugnsluckan ska öppnas ibland för att släppa ut fukten, eller håll en liten glipa med hjälp av en träsmörkniv. Kan man inte invänta att det blir klart är det bara att stänga värmen och köra igång igen senare under dagen eller dagen därpå.

Hallonremmar- barnbarnens favorit

Denna gång kokade jag smeten en stund först, det minskar tiden som behövs i ugnen. Har man varmluft går det att stoppa in tre plåtar samtidigt. När det är mjuksegt i mitten är allt klart. Ta då ut de färdiga bärkakorna ur ugnen och låt dem svalna. Klipp i remsor och dra av bakplåtspapperet. Man kan rulla i socker, men varför sockra det som är nog gott! Håller i månader om de inte äts upp fortare vill säga…Hallon innehåller mycket kärnor, så orkar man kan man passera bären genom en sil före torkning, men jag tycker det är okej med kärnor. Mycket fibrer. Denna variant med skogshallon blev såå god, så jag har nallat lite bitar under arbetets gång. Med tre stora plåtar ska det räcka ändå, till alla som vill ha, och till födelsedagspresenten.

Mitt bästa recept på semlebullar och nya receptet på snabbgjord mandelmassa

Luftiga semlebullar får man med detta recept, kanske tack vare hjorthornssaltet. Och mjölet ska man hålla igen på så mycket det går. Ett nytt recept på mandelmassa med det nyttiga trendbäret havtorn blev det också som omväxling. En lite syrlig och smidig massa med fin konsistens.

Hembakade luftiga semlor

Semlebullar 18 små 225 grader (denna gång gjorde jag 24 st och höjde ugnsvärmen lite)

75 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1 ägg
1/2 msk malen kardemumma
1/2 tsk hjorthornssalt
ca 10 dl vetemjöl, gärna mindre

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader, fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll över vätskan och rör tills jästen smält. Tillsätt socker, ägg, kardemumma och hjorthornsalt. Blanda ner mjölet (spara lite till utbakningen) och arbeta degen 3-4 minuter i köksassistent. Lägg över en handduk och låt jäsa till dubbel storlek. Ta upp degen och gör 18 runda bullar. Lägg på plåt och låt jäsa under handduk tills de är fluffiga. Bullarna behöver inte penslas då det ändå ska var florsocker ovanpå när de är fyllda. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 6-8 minuter. Låt svalna innan du fyller dem.

Det ska bli mandelmassa med havtorn

Bäret som tar världen med storm, ett friskt och syrligt bär, lite som en svensk passionsfrukt, nämligen havtornet!  Så sa kocken i morgon-TV som gav mig idén. Men hans recept var onödigt krångligt så jag gjorde mitt eget.

200 gr mandelmjöl (jag brukar köpa det billigt på Lidl)
200 gr florsocker
50 gr havtorn


Blanda mandelmjöl och florsocker i en matberedare. Passera havtornsbären genom en sil och häll ner saften medan maskinen går. Häll inte i all saft direkt utan ta så mycket att du får önskad konsistens. För mig gick allt åt och mandelmassan blev perfekt i konsistens. Fin gul färg också. Dessutom väldigt nyttiga vitaminer! Kanske det går att hitta på något med den till påsk också. Fast då är den nog slut. Får bli en till sats…

Å så god mandelmassa med glad färg!

Hur man kan åka bort 1 vecka och klara växterna och frösådden.

När vi skulle åka bort en vecka hade jag inte lust att kasta min fina azalea som blommat sedan före jul. Azalea hör till de krukväxter som vill ha vatten ofta. Så jag provade att ställa den i en tunn plastpåse, knöt ihop lite lätt och ställde in i matkällarn.

När vi kom hem fick jag förstås ta bort många vissna blommor men plantan lever och har lite knoppar. Blir spännande att se om den får fart igen.

Vissa frösådder behöver startas tidigt, t ex chili. Jag “sådde” min favorit ‘Jamaican Bell’ på samma sätt som vanligt. Alltså på ett blött hushållspapper i en burk. Chilifrön vill ha riktigt varmt, så burken fick stå på golvvärmen.

På det här sättet klarar sig fröna på egen hand ett tag och med denna förgroning hade fröna fått 1 veckas försprång när jag kom hem igen. Detta tillvägagångssätt är bra för frön som är svåra att gro, exempelvis luktärter och chili som en del misslyckas med. De hade vuxit rejält i jakt på ljuset, så det var hög tid att plocka upp dem och sätta ett och ett i jord.

Jag la ett lager näringsrik jord i botten och såjord ovanpå, så klarar sig småttingarna ett tag.

Extra belysning behöver de i flera månader men det är lätt ordnat med vanliga lysrör.