Mina utvalda bästa frön från Impecta

Detta är ett sponsrat inlägg med reklam för Impecta.

Både spännande nyheter och oumbärliga favoriter kom i det efterlängtade paketet från Impecta. Tänk vilken stor blomsterprakt och vad mycket gott det kan bli av dessa fröpåsar! Kolla min presentation nedan!

Fina frön från Impecta


Jag odlar mest för prydnad, men vissa ätliga växter vill vi alltid ha. PlockisbergsallatenFrillice’ är en av dem. Jag odlar den inne i källarvåningen under belysning, i flera månader under vintern, och hinner skörda inne, för att sedan plantera ut. Eftersom man hela tiden bara plockar de yttersta bladen får plantan ett riktigt långt liv. Härligt att få frossa i sådan god och frasig sallat!

Plockisbergsallat ’Frillice

Fönstergurkan ’Sherpa’ är också en sån där återkommande goding. Ja, det är ju mest för att det är så mycket godare med hemodlat som jag håller på. HÄR berättar jag hur jag odlar den.

Fönstergurka ´Sherpa´

Bondbönor är superlätta att odla, även i norr, läckert ljusgröna bönor med stort proteininnehåll. I år testar jag kulturarvsorten med det tungvrickande namnet ’Supergualdulce’. Om man låter några baljor hänga kvar och mogna fram kan man torka fröna för att så året därpå. Och så bra att bondbönorna förbättrar jorden med sitt rotsystem!

Bondbönor

Den mörkröda växthustomaten ’Kakao’ F1 vill jag alltid ha några plantor av. Perfekt jämnstora och klotrunda med fyllig smak. Men eftersom det är en F1-sort kan man inte spara egna frön, utan måste skaffa nya varje år. `Rapunzel´ F1 som den kände tomatodlaren Abdullah rekommenderar, blir det spännande att prova i år. Den lär få 40 tomater per klase!

I år tänker jag så några prydnadsgräs, blommor i all ära, men det behövs mycket grönt som balanserar och lugnar ner. Svansfjädergräset ’Pony Tail’ kommer att bli läckert ihop med allt blommigt i rabatterna. Även i krukplanteringar.

Svansfjädergräs ´Pony Tail´

Sen vill jag förstås kunna plocka bukettblommor och då är den fyllda vinterlövkojan ´Matilda Yellow´med sin mäktiga doft något jag längtar efter. Jag misslyckades ifjol men gör ett nytt försök och hoppas på jämnare sommarväder. Lövkoja vill inte sätta knopp vid för hög värme. Sedan var det rätt mycket som regnade bort i slutet av sommaren.

Vinterlövkoja ´Mathilda Yellow´

Jätteverbenan är ett måste varje år, de skira blommorna svävar högt i rabatterna och är väldigt hållbara i buketter. Omtyckt av fjärilar och frosttålig. Dock behöver fröna först kyla för att gro, men Impecta har ordat det så bra, att deras jätteverbenafrön redan är kylbehandlade, så det är bara att så i rumsvärme direkt. Praktiskt!

Jätteverbena Verbena bonariensis med vit paradisblomster bild: Impecta

Av sommarflox finns många nya fina sorter, så i år väljer jag ´Cherry Caramel´ och ´Creme Brulee´. Blir söta i såväl rabatt som i buketter.

Luktärter är kul att prova nya sorter, ´Spring Sunshine Peach´ är tidig, persikorosa, långstjälkig och sägs vara populär i brudbuketter. Den mörkcerise ´Elegance Deep Rose´ blir fin i kombination.

Lejongap hör till de som är oumbärliga hemma hos mig. Bland de många nya sorterna är det ´Madame Butterfly Ivory´och ´Snapstar Pink´ som jag tycker är viktigast, men fler sorter blir det ändå.

Jo, min lista är mycket längre, men nu får du botanisera själv på Impectas sida, så hittar du dina favoriter!

Spaljerade äppelhäcken är slutskördad! Favoritsorten heter Rubinola.

Nog är Rubinola min favorit, och egentligen några till av mina många äppelsorter. Pecka vill jag inte heller vara utan. Men Rubinola är verkligen speciell. Ljusgult fruktkött med aromrik lite tropisk smak. Skalfärgen drar lite mot rödorange och gult. Denna sort har mest C-vitamin av alla äpplen. Därför mörknar inte fruktköttet, så exempelvis i en sallad gör det sig bra. Men mest är det ett helt underbart ätäpple. Väldigt hållbart också. Än så länge har jag inte fått så väldigt många frukter, men när skörden blir större kommer jag att spara ända fram till april.

Rubinola favoritäpple odlat på spaljerad äppelhäck

Här jag odlar i Höga Kusten i zon 4-5 i en norrsluttning nära havet kan man tro att det inte går så bra. Men det är tvärt emot. Jag har 40-50 olika äppelsorter inympade på drygt 20 äppelträd, små och stora. Till och med Gotlands landskapsäpple Stenkyrke mår gott här. Det är angett till zon 1-2, men vid inympning på annat träd påverkas ympen av det trädet och blir härdigare än annars. Så numera samlar jag på alla möjliga äppelsorter eftersom det går så bra och alla sorter har olika smak och egenskaper. Det enda som kan vara problem, är att vissa sorter behöver en längre sommarsäsong med högre värmesumma. Men i och med klimatuppvärmningen kommer det gå bättre och bättre i våra trakter. Sedan gör odling på spaljeer av olika slag att äpplena mognar tidigare och grundstammens (rotsystemet) sort, här P 60, sägs tidigarelägga mognaden en vecka.

Det blir fina äpplen på spaljerade äppelträd

Rubinola är den sort som mognar sist hos mig. Alltså, man ska inte invänta full mognad utan tar dem när de är plockmogna, dvs äpplet ska lätt släppa från trädet när man vrider det uppåt och skaftet ska sitta kvar på äpplet. Helt bruna kärnor är ett tecken på full mognad så för att kunna lagra länge, bör kärnorna bara ha börjat få lite färg. När jag skördade idag ramlade ett äpple. Det var fullmoget och bara så gott! Övriga satt rätt hårt så jag hoppas att lagringen funkar. Rubinola brukar sitta hårdare än andra sorter. Tänk att på nya året få hämta egna Rubinola i jordkällaren!

Läckra Rubinola

Innan vi åkte bort förra veckan virade vi in trädet i fiberduk, inte bara för att skydda mot frost, för äpplena tål lite grann medan de sitter kvar på trädet. Nej, mest för att skydda mot fåglarna. De verkar ha stenkoll på när äpplena börjar bli goda. Och hackade äpplen går förstås inte att lagra. Trädet såg mer ut som ett spöke, passande vid Halloween kanske! Jag fördrar i alla fall äppelspöken!

Skydda äppelträd med fiberduk

För att äpplena ska gå bra att lagra måste de in i kylen redan ikväll på max 8 plus. När jordkällaren fått lämplig temperatur, helst kring 4 grader, flyttar vi dem dit.

Äpple Rubinola som hängande på tråd!

Höstplantera så länge det går att gräva – funkar även i norr!

Stora planteringsveckan har kört igång med information om fördelarna med höstplantering. I Finland planteras mycket på hösten, men vi svenskar är trögare i det fallet. Sedan kan en del förståsigpåare mena på att här i norr kan vi inte plantera nu. FEL, säger jag! Växter som är härdiga för orten och fullrotade går att plantera så länge du kan gräva! Undantag kan vara barrväxter, rhododendron och andra vintergröna växter som kan brännas av solen på våren, när bladen/barren transpirerar och förbrukar vatten. Eftersom rötterna inte tagit sig ut i jorden blir det därför brist på vatten. MEN – jag har satt barrväxter sent på hösten och lyckats tack vare ett solskydd av juteväv. Lövfällande buskar och träd funkar finfint, och även de flesta perenner klarar vintern, men kan tryckas upp av tjälen, så då får man vara där på våren och trycka ner igen.

Vilka är då fördelarna med höstplantering?

1. Du behöver oftast bara vattna vid planteringen, så att jorden sluter tätt runt rötterna (vintergröna vattnar du fram tills tjälen kommer).

2. När våren kommer får växterna en rivstart så fort jorden tinar. Vårfukten gör att de slipper torka ut, men du behöver förstås vattna när det blir torka sedan under försommaren, och fortsätta så under hela sommaren. Blir det problem med nyplanterat är det oftast vattnet som saknas. Men med tidig vårstart har du bättre marginaler.

3. Pioner är speciella så att de skickar ut nya sugrötter bara i sval jord. Vi sommarplantering står de bara och lider av värmen. Jag har planterat barrotade pioner ända in i november och de blommar ofta redan året därpå. Men de måste vattnas ända från våren.

4. Med hösten kommer lugnet – inte så mycket att göra i trädgården, så nu finns tid att plantera. Eftersom man gärna planterar det som är fint för tillfället, är många trädgårdar tråkiga på hösten, för du valde det som var fint i plantskolan under försommaren. Gå på upptäcksfärd i plantskolan nu, gärna här, och välj de växter som är blommar nu! Till exempel vidjehortensia ’Annabelle’ och perennen rosenflockel som blommar hela sensommaren. Bägge finns att köpa här.

Vidjehortensia ´AnnaBelle´ Jättestora blombollar som är fina i vas och även går att torka. Finns som ovanlig rosa variant ´BellaAnna´.

Här hos Monica´s Cottage Garden har vi speciella bärbuskar som är mycket härdiga och som ger goda bär. Bästa havtornsorterna ´Eva´och ´Otto´ är superhärdiga och ger mycket goda lättplockade bär. Även blåbärstry, som går att odla i hela Sverige finns här. Så härdiga att man kan odla dem överallt där det överhuvudtaget går att odla alls. Och tidiga så de hinner mogna även korta somrar. Kallat den eviga ungdomens bär pga höga halter av antioxidanter. Mycket gott, dessutom.

HÄR kan du läsa om havtornssorter och recept och odling av dem och HÄR kan du läsa om blåbärstry. När det gäller bär, så har vi även kvar en stor härdig minikiwi och någon vinranka, bl a Somerset Seedless som ger fina druvor i vårt växthus. Härdiga snöbollsbusken ´Strömsund´ finns buskar i olika storlekar från 125 kr. Det är rotskott från från vår stora buske som ger många vackra vita bollar på försommaren (för prydnad), ungefär i syrentid. Då har du vita bollar två gånger per sommar! Några riktigt härdiga rosor och en hel del perenner från 65 kr finns också. Sådant som växer i vår trädgård och således garanterat trivs här i våra trakter.

Snöbollsbuske ´Strömsund´ zon 6