Snart blommar persika och aprikos i växthuset!

Å så jag har gått och tittat på knopparna, när de blir tjockare och tjockare! Persikoknopparna är ludna som minipersikor och börjar skifta en aning i rosa. Aprikosknopparna är mer mot mörkrosa. Här på bilden blommade persikoträdet ifjol. Och 30 underbart goda persikor fick jag under sommaren! Jag säger att det är värt att ha växthus bara för att få odla persikor! Här i zon 4-5 och även högre upp går det att odla sådana här exotiska frukter i växthus. Titta på videon längst ner hur jag har skyddat mot vårsolen, så det inte blir onödigt tidig blomning, för då måste jag ha lite värme mot nattfrost. Känsliga växter kan skadas även innan blomning, när de väcks av vårsolen och sedan fryser på natten. Men båda dessa träd är väldigt härdiga. Inte minsta vinterskada syns.

Persika `Frost´ efter 3 vintrar

Nu när trädet knoppas ser det faktiskt ut som videkissar på håll.

Persikoträd i knopp
Ludna små persikoknoppar, som miniminipersikor!

Aprikosträdet blommade för första året ifjol, två år sedan det planterades. Men pollineringen blev nog inte skött så inga egna aprikoser har jag fått smaka än. De köpta är oftast inte särskilt goda, men egna borde vara det. Så nu ska pollinering skötas med en liten pensel.

Lovande knoppar på aprikosträdet ´Hargrand´

Här får du kika in i mitt växthus och se vad som är på gång!

Kursen Frukt i norr- odling och beskärning kör vi även i år!

Vill du vara med är det hög tid för anmälan! Några fler anmälningar behövs för att vi ska starta, förhoppningsvis onsdag 18 mars. Kursen hålls i Örnsköldsvik.

Det är så enkelt och så kul att odla egen frukt, nu när det finns många nya sorter för oss i kallt klimat. Tänk när hösten kommer och man får plocka egna läckra närodlade ekologiska frukter, provsmaka olika sorter, äta upp en del direkt, och lagra andra minst fram till jul. Få så mycket över att frysen och källaren fylls med äpplen, päron, plommon, körsbär och kanske persikor – om de inte äts upp direkt! Du får lära dig om bra och härdiga sorter, rätt plantering och odling i våra trakter, beskärning för frisk och god frukt. Teori och praktik. Snitteknik, välja bästa beskärningstid, uppbyggnadsbeskärning, underhållsbeskärning, sjukdomar mm. Kompendium ingår. Varje vecka läser vi på lite hemma så hinner vi mer. En extra praktikkväll är tillagd så vi hinner bli säkra.

Välkommen på kurs så ska jag lära dig att sköta dina träd!

Det blir 5 onsdagkvällar, kostnad inkl kompendium 1 150 kr. Välkommen med, det brukar bli en trevlig grupp med motiverade deltagare! På bilden från förra året ser vi samarbete och fundering kring ett äppelträd.

Beskärning med teamwork sista kurskvällen

Ring gärna mig Monica för mer info 0736-372212. Jag är certifierad fruktträdbeskärare med Grönt kort från RST och kontaktperson för Pomologiska sällskapet. Anmälan till Sensus HÄR.

´Melba´ ett av de godaste äpplena
Svensk frukt och bär är godare och innehåller mer antioxidanter än importerade

Du som bor långt ifrån kan få lite kunskap genom att läsa mitt tidigare inlägg HÄR. Och du som tänker deltaga i kursen kan börja här med att läsa på lite.

Långsamma frön åker ut i kylan!

Kyla kan behövas för de perenner som inte grott inne i stugvärmen. Så de ska alltså ut under snön. Den som inte har snö kan ställa in krukorna i kylen. ja, det vill säga om det finns plats tillsammans med mjölken och osten…Meconopsis, olika bergvallmo lyckas jag ibland att gro inomhus, men i år ville de inte så nu är krukorna ute på marken och ska kylas ner lite lagom. Från +4 till -4 är lämpligt. Metoden kallas stratifiering, och ska efterlikna naturens förutsättningar därifrån växterna kommer. Och många bergvallmo kommer ju från kalla Himalaya-trakter.

Frösådd av perenner med kylbehandling

Så här får de stå till våren på norrsidan av huset. Snön isolerar bra och när den smälter sakta vattnas de automatiskt. Typ skötselfritt, men jag virar alltid runt en fiberduk som skyddar mot inflygande ogräsfrön och ovälkomna gäster. Fröna gror under våren när det börjar bli varmare. Den snö vi har nu är mest hårda klumpar men får vi tö igen mjuknar den och tätar bättre. Så har denna vinter oftast varit – hellre tö än snö.

Fröna ska gömmas i snö ett tag

Bergvallmo får jag aldrig för mycket av så jag har sått ´Hensol Violet´och kaskadbergvallmo. De trivs alldeles perfekt i Norrland, bara det inte blir för varm sommar igen.