Får man kapa äppelträdet med motorsågen?

Oj så illa det kan se ut med ett äppelträd som någon gått fram med motorsågen på. Beskärningsregeln säger: inga grövre snitt än 10 cm eller helst 5 och att dela upp beskärningen under åtminstone tre år. Men äppelträd kan stå ut med mycket. Livstiden förkortas förstås, men trädet kan hänga med länge än. Vårt Silvaträd dog nästan efter en konstig vinter och bara en gren levde. Jag ville att mannen skulle ta ner trädet med motorsågen, men han ville ha trädet kvar. Han fick kapa bort allt dött och nu håller jag på att bygga upp en ny krona. Baktungt blir det med säkerhet, så det får aldrig bli stort, men i höstas fick vi lika goda äpplen som förut. Så har man inget val, visst får man ta till motorsågen.

Kapat äppelträd

Här skulle däremot motorsågen fått vara. Bilden är tagen i vår huvudstad, där många tydligen gillar detta stuk. Träden gillar det däremot inte. När så mycket tas bort blir det en chockreaktion, så träden skjuter massor av veka, oanvändbara vattenskott för att kompensera den minskade bladmassan och trädet ser mer som ett skräckinjagande monster, än ett vackert fruktträd. En till regel säger att man ska lägga snittet i en grenklyka och behålla en sidogren vid snittet så att växtkraften kan kanaliseras där. Fel igen…Bara för att man kan starta en motorsåg kan man inte beskärning.
Stympat träd

De fem bästa buskarna och andra skriverier

Högsäsongen i trädgården börjar nu. Det märks sannerligen för en sådan som mig. BillaBlom har öppnat för säsongen och har nu öppet alla dagar, så då vet jag vad jag ska göra i alla fall. Fem tidningsartiklar är klara, i annonsbladet Collage Nätra/Höga Kusten har jag skrivit om härdiga favoritrosor. `Hope for Humanity´, är en av favoriterna där. Vad jag vet, finns bladet inte att läsa på webben, men för er som bor runt Övik går bladet att få tag på.

Hope for Humanity, kanadensisk härdig ros
Hope for Humanity, kanadensisk härdig ros

I dagens Tidningen 7 finns det bland annat att läsa om de fem bästa buskarna, som jag även skrivit om tidigare här på bloggen. HÄR kan du läsa Tidningen 7. Vill du läsa mer om varje enskild buske kan du skriva in namnet på busken i sökrutan längst upp till höger. Nästa artikel kommer i Anundsjöbladet där jag berättar om nya härdiga bär- och fruktsorter för Norrland och andra kalla trakter. Den utkommer 1 juni, men är inskickad, så nu kan jag fokusera på nästa uppgift, och det blir trädbeskärning nästa vecka plus ett föredrag för Villaägarna i Sollefteå. Folk är verkligen intresserade och på G den här tiden så det blir säkert en rolig vecka för mig.

Och så rullar försäljningen hos BillaBlom vidare. Den som vill ha design- och växtråd gör klokt i att välja bort tisdagkväll, då jag är i Sollefteå. Men det går givetvis att handla av min stand-in. Öppet alla vardagar och söndagar från kl 14-19 förutom lördagar då vi har öppet kl 10-16. Vi ses!

BillaBlom öppet alla dagar. Erbjudande 4 tomatplant för 100 kr!

Redan nu går det att plantera buskar träd och perenner. Tomatplantor och sommarblommor måste vänta tills det går att erbjuda värme i växthuset eller utomhus. I söndags var det tomatrusch med många kunder, men nu har vi plockat fram fler tomatplantor. Framöver är öppettiderna: vardagar, söndagar och Kr Him kl 14-19, lördagar 10-14. Här finnns de speciellt härdiga frukt och bärsorterna, till exempel chokladkörsbäret som kan växa i en stor del av Norrland.

Chokladkörsbär härdigt i Norrland

Bara efter något år kommer de mörka söta bären. Och mycket annat finns som du kanske aldrig provat, men de gamla vanliga röd- och svartvinbären finns förstås precis som krusbär och krusvinbär, många fruktträd, prydnadsträd och buskar, härdiga rosor, klematis och kaprifol, jord, biokol och trädgårdstillbehör. Och massor av perenner! Välkommen!